سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شعر و موسیقی، نقالی و شاهنامه‌خوانی، نقاشی، نمایش فیلم و آشنایی با جنبه‌های بین‌المللی هنر ایران مجموعه برنامه‌ موزه «ویکتوریا و آلبرت» برای شناساندن فرهنگ و هنر ایران به علاقه‌مندان آن در انگلیس بود که با استقبالی چشمگیر همراه شد.

در حاشیه این برنامه‌ها ایرانیان مقیم انگلیس با برپایی غرفه‌هایی به فروش کتاب‌های تاریخ و فرهنگ ایران و  نمونه‌هایی از آثار موسیقی پرداختند و به ارائه انواع خوراکی‌ها و ادویه ایرانی برای مخاطبان خارجی اقدام کردند. در این برنامه که طی دو روز اخیر برگزار شد هنرمندان ایرانی به اجرای برنامه‌های موسیقی سنتی، شعرخوانی‌، نقالی و آموزش موسیقی پرداختند و کارگاه‌های قالی‌بافی، طراحی روی پارچه، نقاشی مینیاتور، جواهرسازی، مراسم آیینی زورخانه و چند فیلم سینمایی را به نمایش گذاشتند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا از لندن برگزارکنندگان این برنامه در حاشیه باغ مرکزی این موزه با پهن کردن چند قطعه فرش ایرانی و قراردادن پشتی در زیر چادرهای سنتی به همراه سماور و قوری تلاش کرده بودند تا حال و هوای چادرهای عشایری و قهوه‌خانه‌های سنتی ایران را به قلب لندن منتقل کنند.
بیشتر این برنامه‌ها در باغ مرکزی «جان مادسکی» در محوطه موزه ویکتوریا و آلبرت برگزار شد و برنامه‌های سخنرانی و نمایش‌های فیلم نیز در سالن‌های سرپوشیده در طبقات مختلف موزه برگزار شد.
در قسمت نمایش فیلم این مراسم دو روزه فرهنگی، فیلم بلند سینمایی «روزی که زن شدم» ساخته «مرضیه مشکینی» و فیلم یک ساعته پویانمایی «تولد دوباره رستم» ساخته «سعید قهاری» در چند نوبت به نمایش درآمد.
تولد دوباره رستم، یک اقتباس آزاد داستانی پویانمایی و حماسی با استفاده از طراحی‌های جدید رایانه‌ای و دیجیتالی از روایت رستم و سهراب در شاهنامه فردوسی است که به زبان فارسی و با زیرنویس انگلیسی تهیه شده است. در بخش آموزشی مجموعه آخر هفته ایران در موزه ویکتوریا و آلبرت نیز دکتر «گریگوری مینیساله» پژوهشگر هنر ایران در دانشگاه لندن با عنوان «جنبه‌های بین‌المللی هنر ایران» برای علاقه‌مندان سخنرانی کرد.
برنامه‌های متنوع دو روزه ایرانی در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن بخشی از مجموعه برنامه‌های مربوط به افتتاح مجدد و معرفی «گالری جمیل» بخش تازه تأسیس هنرهای اسلامی این موزه است که یک ماه و نیم پیش افتتاح شد.حجم عمده‌ای از این بخش بازسازی شده در موزه ویکتوریا و آلبرت به هنر و فرهنگ ایران در دوره پس از اسلام اختصاص دارد.
نگین و کانون توجه این مجموعه فرش بزرگ و معروف بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی است که از آن به عنوان مشهورترین فرش دستباف جهان یاد می‌شود.
کد خبر 3983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز