همشهری آنلاین: ۱۴ سازمان حقوقی مصر با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید به روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور، آن را انتخاباتی غیرشفاف و ناسالم خواندند.

 اعتراض ۱۴ سازمان حقوقی مصر به روند انتخابات ریاست جمهوری و تهدید به تحریم آن

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان های حقوقی مصر اعلام کرده اند که در اعتراض به عملکرد دولت این کشور انتخابات ریاست جمهوری را تحریم می کنند.

انتخابات ریاست جمهوری مصر قرار است ماه مارس آینده( فروردین ماه) برگزار شود و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری کنونی که تنها یک رقیب دارد، خود را آماده می کند تا بار دیگر رئیس جمهوری این کشور شود.

در بیانیه این سازمان ها آمده است: دولت السیسی همواره درصدد سرکوب آزادی های اساسی است وعلاوه بر حذف دو تن از نامزدها، طرفداران آنها را هم بازداشت کرده است.

مرکز مطالعات حقوق بشر قاهره و سازمان دیده بان حقوق بشر و خبرنگاران بدون مرز این بیانیه را امضا کرده اند.

در ادامه بیانیه آمده است: همپیمانان مصر باید به جای ادامه حمایت غیر مشروط از دولت السیسی که بدترین بحران حقوقی را در مصر ایجاد کردهاست باید مواضع خود را اعلام واین انتخابات تحقیر آمیز را محکوم کنند.

سازمان های حقوقی مصر از طرف هایی که کمک مالی زیادی در اختیار دولت السیسی قرار می دهند از جمله آمریکا واتحادیه اروپا وکشورهای اروپایی خواسته است تا در روابط خود با مصر به حقوق بشر اهتمام ورزند و همه کمک های امنیتی را که دولت السیسی برای سرکوب داخلی استفاده می کند، قطع کنند.

در بیانیه این سازمان ها با انتقاد از جو سیاسی حاکم بر مصر که مردم را از حقوق خود مانند مشارکت سیاسی ،آزادی بیان ، تشکیل جمعیت ها وبرگزاری تجمع مسالمت آمیز محروم کرده ، محکوم شده است.

سازمان های حقوقی از مقامات مصری خواسته اند همه افراد بازداشت شده در جریان ملحق شدن به کمپین های سیاسی یا افرادی را که برای نامزدی ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده بودند، با فوریت آزاد کنند.

چند رقیب السیسی برای کناره گیری از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر تحت فشار قرار گرفته اند.

'سامی عنان' رئیس سابق ستاد ارتش مصر کمی پس از اعلام قصد خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از این رقابت سیاسی به این دلیل که فرماندهی ارتش مصر او را متهم به نامزد شدن بدون دستیابی به موافقت نیروهای مسلح کرده بود کنار گذاشته شد.

احمد شفیق، نخست وزیر سابق مصر ژانویه گذشته / دی ماه که از امارات محل اقامت خود اعلام کرده بود قصد دارد نامزد ریاست جمهوری شود پس از ورود به مصر و 24ساعت ناپدید شدن از نامزدی کناره گرفت.

'محمد انور السادات' نماینده سابق مجلس مصر پس از اینکه جو این کشور را نامناسب خواند از مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد.

'خالد علی عدوله' وکیل و مدافع حقوق بشر ن با اشاره به بازداشت برخی معاونان خود و به بهانه نبود زمان کافی از کناره گیری خود از انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

بر اساس این گزارش دیگر رقیبی جز 'موسی مصطفی موسی' رئیس حزب الغد برای رقابت با السیسی وجود ندارد.

موسی هم با اعلام حمایت خود از السیسی، کمپینی به نام «مویدان » تشکیل داد اما حزب الغد در بیانیه ای اعلام کرد قرار است رئیس آن در چارچوب حمایت از منافع عالی مصر در انتخابات نامزد شود .

ائتلاف جنبش مدنی دمکرات مصر متشکل از 8 حزب سیاسی و150 شخصیت سیاسی به دلیل جو حاکم این کشور خواستار تحریم انتخابات ریاست جمهوری شده اند و در مقابل السیسی با انتقاد شدید از درخواست کنندگان تحریم انتخابات نسبت به ناامنی در مصر هشدار داده است.

کد خبر 398236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha