همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو به حدود ۵ هزار میلیارد تومان نیازمندیم که با این روند تخصیص بودجه، امکان تکمیل این خطوط وجود ندارد.

مترو تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، علی امام با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات مستقیم دولت به متروی همه کلانشهرها، عنوان کرد: تا سال ۹۶ سهم شهر تهران از این بودجه ۱۰۸میلیارد تومان بوده که در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال ۹۷ به ۶۵ میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده است.

وی افزود: طبق قانون حمایت از سامانه‌های ریلی درون شهری که مصوب سال ۱۳۸۳ است، دولت موظف شده تا ۵۰ درصد از هزینه‌های ساخت و توسعه حمل و نقل ریلی را در کلانشهرها تقبل کند. اما متاسفانه هیچ گاه این قانون در دوره‌های مختلف و به طور کامل توسط دولت‌ها به عرصه اجرا در نیامده است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران تصریح کرد: به عنوان مثال بودجه مصوب شورای شهر تهران در سال ۹۶، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است اما بودجه‌ای که همان سال و توسط دولت در مجلس تصویب شد، ۱۰۸ میلیارد تومان است. این در حالی است که دولت باید مبلغی حداقل معادل مبلغ تصویب شده در شورای شهر را مصوب کرده و در اختیار ما قرار می‌داد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در بودجه مصوب مجلس مبلغ بسیار ناچیزی به نسبت بودجه مصوب در شورای شهر تهران دیده شد.

وی تاکید کرد: اگر دولت محترم و نمایندگان مردم در مجلس با این روند ادامه دهند، پرونده تکمیل قطار شهری کلانشهرها و به خصوص تهران به عنوان پایتخت کشور به این زودی بسته نخواهد شد.

امام ضمن بیان اینکه کاهش اعتبارات دولت به متروی کلانشهرها بر روی روند تکمیل خط ۶ و ۷ مترو تاثیر گذار خواهد بود، اظهار کرد: برای تکمیل صد درصدی خطوط ۶ و ۷ به حدود ۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیازمندیم. اما با توجه به رقم ناچیز بودجه تخصیصی دولت و در صورتی که حمایت کافی از سوی نمایندگان مردم در مجلس صورت نپذیرد، طبیعتا تنها با سهم شهرداری تهران نمی‌توان روند تکمیل این خطوط را طی کرد.

وی با بیان اینکه اگر بودجه لازم تامین شود، از نظر فنی و اجرایی آمادگی تکمیل خطوط ۶ و ۷ را تا پایان سال ۹۷ را داریم، اذعان کرد: با وجود آمادگی ما برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ شرایط نشان می‌دهد امکان تامین بودجه مورد نیاز نه از سمت دولت (با توجه به میزان بودجه تخصیص یافته به این حوزه) و نه از سمت شهرداری تهران (با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای) امکان پذیر نخواهد بود. در نتیجه بعید می‌دانم بتوانیم تکمیل این خطوط را در سال ۹۷ به طور کامل به اتمام برسانیم.

کد خبر 398106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha