همشهری آنلاین: احزاب مخالف دولت جکهوری آذربایجان از جمله حزب مساوات انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تحریم کردند. طبق تصمیم الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان قرار است انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیش از موعد بجای ۱۷ اکتبر ۱۱ آوریل برگزار شود.

مخالفان دولت جمهوری آذربایجان انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تحریم کرد

به گزارش دويچه وله، عارف حاجیلی، رئیس حزب مساوات جمهوری آذربایجان، روز شنبه (۱۰ فوریه/۲۱ بهمن) اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تحریم می‌کند.

دفتر الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان روز دوشنبه (۵ فوریه 2018) با صدور بیانیه‌ای تاریخ انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که قرار بود ۱۷ اکتبر ۲۰۱۸ برگزار شود جلو انداخت. این موضوع سبب اعتراض احزاب مخالف دولت شد.

علی کریملی، رئیس "جبهه خلق آذربایجان" نیز با ارسال یک پیام ویدیویی در صفحه رسمی فیسبوک خود به انتقاد از تصمیم دولت آذربایجان پرداخت. کریملی در پیام خود از تصمیم علی‌اف برای جلوانداختن انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد و گفت که احزاب مخالف دولت آذربایجان تصمیم گرفته بودند که با شروع بهار در ماه مارس ۲۰۱۸ تجمعات سیاسی خود را در کشور آغاز کنند. اما حکومت برای ممانعت از آن زمان برگزاری انتخابات را ۶ ماه به جلو کشیده است. به گفته کریملی به دلیل تعطیلات نوروزی برای تبلیغات انتخاباتی فقط ۳ هفته وقت وجود دارد.

کریملی در ادامه پیام خود هشدار داده که جامعه آذربایجان آبستن یک "انفجار اجتماعی" است. او ضمن انتقاد ازخانواده علی‌اف می‌گوید: «تصمیم دولت برای برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری به معنای این است که خانواده علی‌اف که ۴۵ سال است بر این کشور حکومت می‌کنند، قصد دارند در صدمین سالگرد تاسیس جمهوری آذربایجان، برای ۷ سال دیگر هم این کشور را رهبری کنند.»

کریملی تصریح کرد که جبهه خلق آذربایجان به تلاش‌های خود برای برگزاری یک انتخابات کاملا آزاد ادامه خواهد داد.

  • دلیل برگزاری زودهنگام انتخابات

علی حسن‌اف، مشاور رئیس جمهور آذربایجان دلیل برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری را با مصادف شدن برخی رویدادهای مهم داخلی و بین‌المللی در آذربایجان اعلام کرده است. اما این دلیل مورد قبول احزاب اپوزیسیون قرار نگرفت و آن را یک "عمل خودسرانه" از طرف علی‌اف تلقی می‌کنند.

الهام علی‌اف ۵۶ ساله از سال ۲۰۰۳ بر جمهوری آذربایجان حکومت می‌کند. کارشناسان تردیدی ندارند که او به عنوان رئیس جمهوری آتی آذربایجان انتخاب خواهد شد. پارلمان این کشور هم تصویب کرده که مدت ریاست جمهوری از ۵ سال به ۷ سال افزایش یابد.

نهادهای حقوق بشری بارها از سرکوب آزادی و دستگیری مدافعان حقوق بشر در آذربایجان انتقاد کرده‌اند. اما مقام‌های دولتی آذربایجان این گونه اتهامات را رد می‌کنند.

مسئله آذربایجان به‌ویژه بحران قره‌باغ کوهستانی در کانون توجه جهانیان است. در چند روز گذشته گزارش‌هایی مبنی بر درگیری‌های خونین از این منطقه رسیده است. منطقه قره باغ کوهستانی به لحاظ حقوق بین‌الملل به جمهوری آذربایجان تعلق دارد. نیروهای ارمنی از سال ۱۹۹۰ به بعد این منطقه را در اختیار خود گرفته‌اند.

  • علی اف: ایروان به آذربایجان تعلق دارد

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در چارچوب سخنرانی‌های انتخاباتی خود مدعی شد که ایروان، پایتخت ارمنستان به لحاظ تاریخی متعلق به آذربایجان بوده است و آذربایجانی‌ها بایستی به آنجا برگردند. رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد: «این موضوع هدف سیاسی و استراتژیک ماست که باید به تدریج به آن برسیم.»

اظهارات علی‌اف سبب خشم مقامات ارمنستان شد. ادوارد شارماسانوف، نایب رئیس پارلمان ارمنستان به خبرگزاری آلمان در این رابطه گفته است که ادعای رئیس جمهوری آذربایجان "پوچ و بی‌اساس" است. او خاطرنشان کرد که "این مسئله نشان می‌دهد آذربایجان قصد ندارد تنش بین دو کشور را مسالمت‌آمیز حل و فصل کند".

آرکادی دوبنوف، یک کارشناس روس در تحلیل اظهارات علی‌اف می‌گوید که ادعای رئیس جمهوری آذربایجان موضوع تازه‌ای نیست ولی ممکن است برای مسکو طرح این موضوع مشکل‌ساز شود؛ زیرا روسیه در مسئله بحران قره باغ کوهستانی میانجی‌گری می‌کند، حامی ارمنستان است و همزمان روابط تنگاتنگی با آذربایجان دارد.

کد خبر 397980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha