همشهری آنلاین: به دلیل عدم تصویب قانون بودجه، برای دومین بار در سال جاری میلادی دولت فدرال آمریکا به‌طور موقت تعطیل ‌شد. ادارات فدرال و موزه‌ها بسته می‌شوند و نیمی از کارکنان دولتی باید به مرخصی اجباری بروند.

دومین تعطیلی موقت دولت فدرال آمریکا در سال جدید

به گزارش دويچه وله، در ایالات متحده آمریکا باردیگر دولت فدرال با تعطیلی موقت مواجه شد، اما احتمالا این تعطیلی کوتاه‌مدت خواهد بود. نشست سنای آمریکا در شامگاه پنجشنبه ۸ فوریه بدون توافق درباره قانون بودجه دو ساله، به پایان رسید.

علت عدم توافق، مقاومت سرسختانه سناتور "رند پاول" بود که ۹ ساعت در مخالفت با قانون بودجه سخنرانی کرد. او گفت طرح بودجه مورد بحث، سقف بدهی دولتی را نادیده می‌گیرد و به این ترتیب در دو سال آینده ۳۰۰ میلیارد دلار به بدهی دولت اضافه خواهد شد.

بیست روز پیش (۱۹ ژانویه ۲۰۱۸) نیز دولت فدرال آمریکا به دلیل اختلاف‌نظر جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با لایحه بودجه پیشنهادی دولت ترامپ، به‌طور موقت تعطیل شد. این تعطیلی سه روز بعد با بودجه موقت کنگره به پایان رسید. اما این بودجه هزینه‌های دولت فدرال را تنها تا پایان روز پنجشنبه، ۸ فوریه ۲۰۱۸ تامین می‌کرد.

دولت فدرال آمریکا به هنگام تعطیلی موقت، ارائه همه خدمات غیرحیاتی خود را متوقف می‌کند. اما پلیس، آتش‌نشانی، خدمات پزشکی در تأسیسات فدرال، خدمات پستی، نیروهای مسلح و کارکنان شاغل در سیستم ترافیک هوایی به کار خود ادامه می‌دهند. با این‌حال برخی ادارات فدرال بسته می‌شوند و تقریبا نیمی از کارکنان دولتی به مرخصی اجباری می‌روند.

  • احتمال کوتاه بودن تعطیلی دولت

سناتور رند پاول می‌گوید نگران است که قانون بودجه جدید، بدهی دولتی در آمریکا را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. او در سخنرانی خودش گفت، نمی‌تواند اجازه دهد که جمهوری‌خواهان رفتاری همانند دموکرات‌ها در زمان باراک اوباما داشته‌ باشند و همه اصول اساسی مالی را نادیده بگیرند.

چهارشنبه ۷ فوریه، کاخ سفید به ادارات دولت فدرال دستور داده بود که خود را برای تعطیلی موقت آماده کنند.

رهبران جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در مجلس سنا درباره قانون دو ساله بودجه مذاکره کرده و به توافق رسیده بودند. تایید این قانون در سنا تقریبا قطعی به نظر می‌رسید اما با مقاومت برخی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها مواجه شد.

این تعطیلی موقت احتمالا کوتاه‌مدت خواهد بود زیرا سنای آمریکا از نیمه‌شب گذشته دوباره تشکیل جلسه داده تا درباره قانون بودجه بحث کند. این قانون در صورت تصویب در سنا، برای تصویب نهایی به به مجلس نمایندگان فرستاده خواهد شد.

کد خبر 397826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha