سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گونه پرنده رنگارنگ جدید، برای اولین بار پس از 50 سال در هند کشف شده‌است. آخرین گونه جدید پرندگان نیم قرن پیش کشف شده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس رامانا آتریا ،عضو انجمن تلریخ طبیعی بمبئی، گفت این پرنده رنگارنگ با نام علمی‌ Bugun Lioichla در ماه مه (اردیبهشت ماه) امسال در پناهگاه دورافتاده حیات وحش "ایگل‌نست" در ایالت شمال غربی "آروناکال پرادش" نزدیک مرز چین شناسایی شده است.

 آتریا ،که ستاره‌شناس و نیز علاقمند به دنیای پرندگان است، برای اولین بار این پرنده را یافت و نام آن را از نام قبیله Bugun که در این منطقه زندگی می‌کند اقتباس کرد. این پرنده  سری سیاه رنگ، و لکه‌های به رنگ زرد روشن در اطراف چشم‌ها و لکه‌هایی به رنگ زرد، ارغوانی،سیاه و سفید بر روی بال‌ها دارد.  

گونه جدید پرنده  درهندBugun Liocichla

سازمان Birdlife International که اتحادیه‌‌ای جهانی برای حفاظت از پرندگان است، در وب‌سایت خود این پرنده را "مهیج‌ترین کشف پرنده‌شناسی در هند در بیش از نیم قرن گذشته" می‌خواند.

 آتریا دو پرنده از این گونه را به دام انداخت، اما پس از ثبت دقیق مشخصات، گرفتن عکس و جمع‌کردن پرهای آنها که در دام او ریخته بودند، آنها را آزاد کرد. او گفت:" ما فکر کردیم که این پرنده بیش از آن حد نادر است که یکی از آنها را بکشیم."

گرچه کشف پرنده چند ماه پیش صورت گرفت، خبر آن مکتوم ماند تا ثابت شود که واقعا گونه‌ای جدید است.

emei shan liocichla

این پرنده هم از نزدیک‌ترین خویشاوندان  Bugun Lioichla است که Emei Shan Liocichla نام دارد

کد خبر 3978
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز