مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیمان یکی از مهم‌ترین سنگ‌بناهای تمدن مدرن است که همزمان در ایجاد یکی از بزرگترین تهدید‌های محیط‌زیستی نیز نقشی مهم برعهده دارد.

آتشفشان

براساس گزارش نيواطلس، توليد سيمان فرايندي است كه به دليل نياز به دماي بالا، به مصرف انرژي كلاني نيزا دارد و از اين رو مقصر توليد پنج درصد دي‌اكسيد‌كربن منتشر‌شده در جهان به شمار مي‌رود. از اين رو دانشمندان به شدت به دنبال شيوه‌هايي پاك‌تر براي توليد سيمان هستند.

اكنون گروهي از دانشمندان MIT دريافته‌اند كه با پودر كردن خاكسترهاي آتشفشاني و افزودن آن به تركيب سازنده سيمان نه تنها مي‌تواند از ميزان مصرف انرژي در حين توليد اين ماده بكاهد، بلكه سازه‌ ساخته شده با كمك اين سيمان از استقامت بالاتري برخوردار خواهد بود.

به گفته دانشمندان استفاده از خاكسترهاي آتشفشاني از مزاياي زيادي برخوردار است: اين ماده در سرتاسر جهان به وفور يافت مي‌شود، هيچ كارايي خاصي ندارد و زماني كه پودر مي‌شود، از ويژگي‌هاي طبيعي ساده‌اي براي تبديل شدن به سيمان برخوردار است. خاكسترهاي آتشفشاني تحت فشار و دماي بالا و در فرايندي كاملا طبيعي ايجاد مي‌شوند به بياني ديگر طبيعت بخش مهمي از تمامي فعل‌و انفعالات شيميايي كه براي توليد سيمان به آنها نياز است را انجام داده‌است.

محققان با بررسي‌هاي بيشتر دريافتند اگر 50 درصد از تركيب سيمان‌هاي معمولي را خاكستر آتشفشاني تشكيل دهد، از ميزان انرژي مورد نياز براي توليد سيمان 16 درصد كاسته خواهد شد و در عين حال مقاومت كلي سيمان نيز افزايش پيدا خواهد كرد. مهندسان مي‌توانند متناسب با نيازخود ميزان خاكستر آتشفشاني را در تركيب سيمان كم يا زياد كرده و ميزان ريزي ذرات خاكستر را نيز متناسب با نوع سيمان مورد نياز تغيير دهند.

کد خبر 397676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha