همشهری آنلاین: شمشیر نادرشاه افشار که تابستان گذشته به همراه ده‌ها اثر هنری نفیس از موزه‌ای در جمهوری داغستان روسیه به سرقت رفته بود، توسط پلیس این کشور کشف شد.

 روس ها شمشیر مسروقه نادرشاه از داغستان را پیدا کردند

به گزارش ایرنا، ماموران اداره تحقیقات جنایی پلیس روسیه آگاهی یافتند که افرادی به دنبال خریدار برای چند شمشیر ازجمله یک شمشیر دو تیغه تاریخی و گرانبها هستند و به این ترتیب سارقان این شمشیر به دام افتادند.

ماموران امنیتی از طریق واسطه ها توانستند با سارقان ارتباط برقرار کرده و آنها را دستگیر کنند.

به گزارش ایرنا، این شمشیر به همراه ده ها اثر هنری دیگر روز دهم ماه ژوئن سال گذشته (نهم تیر ماه) از موزه آثار هنری کارگاهی در روستای کوباچی جمهوری داغستان به سرقت رفته بود. سرقت این اشیاء تاریخی و گرانبها از پرسر وصداترین جرایم سال 2017 در روسیه بود و کمتر کسی باور می کرد که این اشیاء به این زودی ها و در خاک روسیه پیدا شود.

روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو در این باره نوشته است: سرقت این شمشیر و آثار هنری همراه آن از موزه، موجب شوک بزرگی در داغستان شد و رئیس روستای کوباچی در نامه ای سرگشاده برای یافتن این آثار هنری، از مجموعه داران درخواست کمک کرد. آرزوی هر سرمایه داری بود که شمشیر دو تیغه نادر شاه را که بر اساس روایتی زمانی به پیامبر اسلام تعلق داشته است، در مجموعه هنری خود نگهداری کند.

این رسانه روس افزود: ماموران امنیتی روسیه توانستند عاملات این جرم را در مدت کوتاهی کشف و شمشیری را که به پادشاه پیشین ایران تعلق داشته و شهرت جهانی دارد، پیدا کنند.

روزنامه کامسامولسکایا پراودا پیش تر درباره به سرقت رفتن حدود 160 شی گرانبها از موزه منطقه کوباچین نوشته بود: شمشیر نادر شاه، گرانبهاترین قطعه دزدیده شده از این موزه بود. جام نقره ای با نقش استالین دومین رهبر و جام های مشابه با نقش چند رهبر دیگر اتحاد جماهیر شوروی و کاخ کرملین نیز از جمله اشیای دزدیده شده از موزه کوباچین بود.

کد خبر 397091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha