همشهری آنلاین: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پس از تجدید میثاق با آرمان های امام راحل طی سخنانی افزود: بازگشت به عقب از محالات است و مردم آن روزهای سیاه و تاریک را پشت سر گذشته اند.

روحانی

به گزارش ایرنا، روحاني گفت: اساس حکومتی که امام راحل برای ما به یادگار گذاشته، مردمسالاری در پناه اسلامیت و اساس آن جمهوریت و اسلامیت است و هیچ کس از نور به ظلمت گذشته باز نمی گردد.

روحانی اظهار کرد امام به ما یاد داد بقا حکومت و ادامه حکومت و سرزندگی حکومت با نظر مردم و رای مردم است.
وی گفت: با احترام به روح بلند حضرت فاطمه اطهر(س) که این ایام معطر است به عطر زندگی آن بانوی بزرگ ، و منور است به نور سیره آن بزرگوار، خوشحالیم که در آستانه چهلمین سالروز انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر انقلاب در کنار مرقد مطهر و منور امام راحل هستیم.

رییس جمهوری گفت: 40 سال پیش در چنین روزهایی یعنی 11 و 12 بهمن 56 هیچ کس فکر نمی کرد با یک نهضت و انقلاب و نیروی مردمی یک رژیم تا دندان مسلح را می توان سرنگون کرد و مردم می توانند به سرنوشت خود مسلط شوند
روحانی افزود آن روزهایی که جام به جام اربابان می زدند و در تهران به احساسات، عواطف و فرهنگ دینی و ملی مردم احترام نمی کردند و ایران با حاکمیت خود را جزیره ثبات می نامیدند، هرگز فکر نمی کردند در یک سال بعد در چنین روزهایی آن یار سفر کرده و محبوب مردم بعد از سال ها تبعید در ترکیه، عراق و فرانسه به کشور باز می گردد.

وی خاطرنشان کرد: امام راحل ظرف 10 روز با قیام مردم و مجاهدت و فداکاری مردم نظام ظالمانه را سرنگون ساخت. امام به خوبی رژیم را می شناخت و ابعاد سیاسی آن را جامعه را به خوبی می دانست و می دانست کسی که قرار بود پادشاه مشروطه باشد، تبدیل شد به حاکمیتی که همه قدرت را خود به تنهایی به دست گرفته بود و همه رقیبان و حریفان رابا انواع توطئه از پیش پای رژیم استبدادی خود برداشته بود.

رییس جمهوری گفت: امام به خوبی رژیم را می شناخت که یک نفر بود فکر می کرد به جای همه ملت باید فکر کند و به جای همه ملت باید فرمان دهد و همه آنهایی که بعنوان مقام عالیرتبه لشگر و کشوری بودند جزنوکری، جانثاری و مطیع اوامر شاهانه بودند، نقش دیگری نداشتند.

روحانی تصریح کرد: امام می خواست به دست مردم و با قیام مردم یک حکومت مردمسالار را در این سرزمین مستقر کند، حکومتی که مردمسالاری در پناه اسلامیت و آنچه امام برای ما به یادگار آورد می توان اساس آن را جمهوریت و اسلامیت دانست.
وی گفت: امام به ما یاد داد بقا حکومت و سرزندگی حکومت با نظر مردم و با رای مردم است و این مردم هستند که حاکمیت ملی را به دست آوردند و حفظ خواهند کرد.

رییس جمهوری اضافه کرد استقلال و آزادی را به دست آوردند و حفظ خواهند کرد و جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه پاس می دارند.

روحانی با بیان اینکه در این سرزمین برای ما سه اصل اساسی است و آن اسلام، ملت ایران و کشور ایران است، گفت: همه چیز باید حول این سه محور در چرخش باشد.
وی ادامه داد تا زمانی که اسلام هست و مردم عاشق فرهنگ اسلام هستند و به ایران عشق می ورزند و امنیت ملی را پاس می دارند، هیچ قدرتی نمی تواند مسیر ملت را عوض کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه راه اصلی مردم سالاری ، انتخابات است، گفت: مردم از طریق انتخابات و پای صندوق آرا اعلام نظر می کنند و جمهوری اسلامی که 12 انتخابات ریاست جمهوری، 10 انتخابات مجلس، 5 انتخابات خبرگان رهبری و شورای اسلامی شهر و روستا و چندین همه پرسی را پشت سر گذاشته است، به خوبی می داند سرنوشتش با قواعد مردمسالاری پای صندوق آرا تعیین خواهد شد.

روحانی گفت: البته این موضوع به آن معنا نیست که مردمسالاری صرفا انتخابات است و بس. در کنار انتخابات حضور مردم، مشارکت دائمی مردم، تعاون و یاری مردم به یکدیگر و نقد و اعتراض است.
وی اضافه کرد: هیچ کس نمی تواند ملت بزرگ ایران را از بیان اظهار نظر و نقد و انتقاد و حتی اعتراض باز دارد. گوش همه مسئولین کشور باید در برابر مطالبات مردم و خواست مردم شنوا باشد.

رییس جمهوری گفت: رژیم گذشته ای که فکر می کرد سلطنت او مادام العمر و ابدی است به این دلیل همه چیز را از دست داد که صدای نقد مردم را نشنید، صدای مردم نصیحت مردم را هم نشنید، صدای مصلحان، ناصحان، علما، بزرگان و فرهیختگان را هم نشنید، صدای اعتراض مردم را هم نشنید و فقط یک صدا را شنید آن هم صدای انقلاب اسلامی برای حکومتی که فقط صدای انتخابات را بشنود، شنیده شد.

روحانی گفت: حکومت ها باید صدای نصیحت مردم، خواست مردم، مطالبه و انتقاد و اعتراض مردم را به خوبی بشنوند.
وی خاطرنشان کرد: ما در کنار این مقبره منور هستیم و در کنار مرد بزرگی هستیم که آرمیده است. او به ما جرائت ایستادگی داد و یاد داد نقد را بشنویم، یاد داد در برابر استکبار با قدرت بایستیم ، یاد داد صندوق آرا را نباید رها کنیم و باید به فکر محرومان و مستضعفان باشیم و یاد داد اخلاق و معنویت دین را از یاد نبریم و در برابر متجاوزان بایستیم.
رییس جمهوری گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد استبداد به این سرزمین بازگردد و در کنار مردم برای اجرای خواست مردم بیش از همیشه آماده هستیم تا مجری نظرات مردم برای پیشرفت کشور عزیزمان ایران باشیم.

روحانی تصریح کرد بار دیگر در کنار حرم مطهر امام با امام پیمان می بندیم راه او را و آرمان های او را رها نکنیم و به امام و همه عزیزانی که در خاک خفته اند و به آیت الله هاشمی رفسنجانی و مرحوم حاج احمداقا خمینی که اینان جسمشان به زیر خاک رفته و روحشان به آسمان پر کشیده و به همه شهیدان و ملت متعهد هستیم که راه انقلاب اسلامی را ادامه دهیم.
وی گفت: ملت ما در روز 22 بهمن امسال بار دیگر نشان خواهند داد چگونه به انقلاب، نظام و رهبری وفادار هستند و خواهند بود.
رییس جمهوری در پایان گفت: این ایام مبارک را به ملت ایران، رهبری و یادگار امام و به همه خدمتگزاران این مرز و بوم تبریک می گوییم و می خواهیم پاسدار راه امام و شهیدان باشیم.

کد خبر 397051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha