مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

دکتر محمدرضا واعظ مهدوی: به‌طور کلی نظام­های مدیریت شهری در دنیای امروز، برپایه برنامه­ریزی و آینده­نگری، تبیین و شناخت چالش‌های پیش رو و تحولات در جهان بسیار متغیر، سازمان پیدا می‌کند و شکل می‌گیرد.

مدیریت امروزه نمی‌تواند به تنهایی در برابر مسائل عکس­العمل نشان دهد. تجربه جهانی نشان داده که شرایط اقتصادی پیش رو،   تمرکز امکانات و ظرفیت­های اقتصادی در شهرهای بزرگ باعث ایجاد روابطی شده که مشاغل و فعالیت­های اقتصادی و حوزه‌های سود آور را بیشتر در شهرها متمرکز کرده و این امر پیدایش مهاجرت به شهرهای بزرگ را منجر شده است.

چون ظرفیت جذب تمام جمعیت مهاجر در شهرها میسر نیست بنابراین حلبی آبادها در کنار شهرها شکل می­گیرند و وجود مناطق پیرامونی جویای کار و کم درآمد در کنار مراکز پر رونق اقتصادی شهر منجر به ایجاد اختلاف طبقاتی و تفاوت بسیار شدید در کیفیت زندگی می‌شود.

شاخص­های بهداشت، آموزش، امید به زندگی و کیفیت زندگی نسبت به گذشته تفاوت‌های بسیاری کرده و امروزه دولت‌ها در معرض این تهدید هستند که اگر این مسائل را مورد مطالعه و پژوهش­های مستمر قرار ندهند و اجازه دهند که رشد و توسعه شهرها به صورت خودبه‌خودی شکل بگیرد در نهایت شکاف طبقاتی عمیق­تر، کاهش عدالت، مخدوش شدن اهداف توسعه اجتماعی و شهری،  ایجاد مشکلات در بحث امنیت اجتماعی وکاهش شاخص­های بهداشت و آموزش را به‌دنبال دارد. این مسائل روند توسعه را با اختلال مواجه می‌کند.

امروزه تجربه علمی شدن نشان می­دهد که توسعه پایدار و متوازن، توسعه­ای است که همراه با کاهش اختلاف طبقاتی،  فقر و... باشد. در غیر این صورت چنان شرایط اجتماعی به هم می­ریزد که حتی گروه­های برخوردار از امنیت ، ایمن نخواهند بود. این چالش‌ها که در تهران هم وجود دارد منجر به مدیریت دانش می‌شود.

اما پژوهش در این میان چه جایی دارد؟ شرایط موجود نیاز به مداخله­های عالمانه،  علم محورانه و پژوهش مدارانه همراه با به کارگیری تمام دستاوردهای دانش بشری را بیش از پیش نشان می­دهد تا بتوان با کمک این دستاوردها مشکلات را به خوبی مدیریت کرد و تحت کنترل و برنامه­ریزی قرار داد.

هفته پژوهش به شهرداری تهران این امکان را می­دهد که با درک این ضرورت­ها و اهمیت مداخله­های علم محورانه و پژوهش مدارانه ؛ شهر را علمی اداره کند و در واقع،  اداره شهر مستند به یافته­های علمی باشد. باید به بهانه هفته پژوهش،  مطالعات انجام شده در حوزه مدیریت شهری سازمان پیدا ‌کند و مورد بازبینی مجدد قرار گیرد تا کاربران و استفاده کنندگان، از پژوهش­ها اطلاع پیدا کنند و در نهایت اتصالی بین نتایج پژوهش­ها و کاربران برقرار شود.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در بسیاری از نقاط دنیا و به خصوص در ایران دیده می‌شود که فاصله­ای بین یافته­های علمی با نظام­های تصمیم­گیری و اجرایی وجود دارد. این امر منجر به این می‌شود که بسیاری از مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در کتابخانه­ها قرار گیرند و مورد استفاده و بهره­برداری مستمر نباشند.

بر این اساس باید راهکارهایی دنبال شود که تصمیم گیران را به‌طور مداوم با پژوهش‌ها و پژوهشگران مرتبط کند. یعنی هم پژوهش­ها نسبت به مسائل اجرایی عکس­العمل داشته باشند و هم تصمیم­گیران از نتایج پژوهش­ها استفاده کنند. این مسئله در جهان امروز به‌عنوان تصمیم­گیری مبتنی بر شواهد معرفی شده است که همان تصمیم گیری­های علمی است. این مسئله حوزه مهمی است که باید در آن هدف­گذاری و برنامه­ریزی شود و اقدامات هفته پژوهش هم در این چارچوب سازمان پیدا کرده است.

نقطه ایده آل ما روزی است که هر تصمیم در شهر تهران یک پشتوانه علمی و مطالعاتی داشته باشد تا حرکت مدیریت شهری را در مسیر کمال ارتقا دهد.

البته در مجموع کارهای بسیار خوبی انجام شده است اما هنوز نمی­توان ادعا کرد تمام فعالیت­هایی که در این حوزه انجام می‌شود مبتنی بر مطالعات صورت گرفته است. در صحنه اجرا هم مطالعات منطبق بر نیازها نیست و هم استفاده کنندگان و تصمیم گیران ارزش و اهمیت تصمیم گیری مبتنی بر شواهد را نمی‌دانند. تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و باید سرمایه گذاری شود.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی شهرداری تهران

کد خبر 39683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز