یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه حباب بازار سکه تخلیه شده است، آغاز پیش فروش سکه را اقدام مراقبتی این نهاد برای جلوگیری از ایجاد حباب مجدد دانست.

ولی الله سیف

به گزارش ایرنا، ولی‌الله سیف در حاشیه آئین پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران در جمع خبرنگاران افزود: در مقطعی شاهد ایجاد حباب در بازار سکه بودیم یعنی قیمت آن از حاصل‌ضرب نرخ جهانی طلا در قیمت دلار فاصله گرفته بود.

وی درباره حراج سکه و نیز آغاز دوباره پیش‌فروش سکه از ۱۵ بهمن گفت: اصراری نداریم که قیمت‌ سکه به طور غیرمنطقی پایین آید؛ در مورد حراج سکه نیز اصراری روی کاهش قیمت نداریم بلکه می‌گوییم قیمت‌ها باید منطقی باشد.

بانک مرکزی اعلام کرده است از 15 بهمن ماه جاری پیش فروش سکه را در شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور آغاز می‌کند.

  • کاهش نرخ ارز ادامه پيدا می‌كند

رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز نیز اظهار داشت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود بوده و طبیعی است که بانک مرکزی بر این روند نظارت دارد؛ البته یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون در حال تعدیل شدن است.

سیف با تاکید بر اینکه کاهش نرخ در بازار ارز تا حدود زیادی ادامه خواهد یافت و نمی‌توان برای آن رقم خاصی اعلام کرد، افزود: البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که بتواند آن را برساند که حبابی در آن وجود نداشته باشد.

خبرنگاری از سیف درباره تفاوت قیمت نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد و رانتی که از این بابت ایجاد شده، پرسید که رئیس کل بانک مرکزی گفت: قرار ما بر یکسان‌سازی نرخ ارز است و این کار حتماً عملیاتی خواهد شد اما با توجه به شرایط ما در رابطه با ارتباطات بانکی بین‌المللی که در وضعیت کامل نیست و هنوز کمبودهایی در رابطه با ارتباطات بانکی در برخی کشورها داریم این احتمال وجود دارد که یکسان‌سازی نرخ ارز با ریسک‌هایی همراه باشد.

سیف با تاکید بر اینکه بانک مرکزی مانور کامل روی منابع ارزی کشور دارد، اظهار داشت: با وجود اینکه منابع ارزی به میزان کافی وجود دارد، اما هنوز محدودیت‌های بین‌المللی وجود دارد که در مقاطعی مشکلاتی ایجاد می‌کند و می‌تواند یکسان‌سازی را با وقفه مواجه کند از این رو اجرای این طرح را به تعویق انداخته‌ایم و امیدواریم در اولین فرصتی که شرایط مناسب فراهم شود، آن را اجرایی کنیم.

رییس کل بانک مرکزی زمان مشخصی را برای یکسان‌سازی نرخ ارز اعلام نکرد و درباره فهرست کالاهایی که مشمول ارز مبادله‌ای هستند، گفت: به تدریج کالاهای مشمول ارز مبادله‌ای رو به کاهش است.

وی درباره حذف ارز مبادله‌ای از واردات کاغذ نیز گفت: کاغذ یکی از کالاهای اساسی به شمار می‌رود و خبر مربوط به حذف ارز دولتی آن یک شایعه بود.

خبرنگار دیگری از سیف درباره مراودات بازار پول و بازار سرمایه برای شفافیت اقتصادی پرسید که وی در پاسخ گفت: بازار سرمایه و بازار پول مکمل یکدیگر هستند و به هیچ‌ وجه نباید آنها را رقیب یکدیگر تلقی کرد؛ بانک مرکزی بسترهای خوبی را فراهم کرده تا بازار سرمایه بتواند جایگاه خود را به دست آورد و نقش خود را ایفا کند.

وی با یادآوری اینکه بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها، از سال ۱۳۹۳ اقداماتی جدی را آغاز کرده که به تدریج استاندارد تهیه صورت‌های مالی ما باید با استانداردهای بین‌المللی منطبق شود، افزود: نیازمند آن هستیم تا صورت‌های مالی بانک‌ها برای آنها کسب اعتبار کند و معرف خوبی از اعتبار و استحکام آنها باشد.

رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: بانک مرکزی به طور جدی تاکید دارد که صورت‌های مالی بانک‌ها در زمان ارائه حاوی نکات کلیدی و اساسی باشد و تصمیم‌گیران را راضی کند.

وی درباره روند همکاری‌های بانک مرکزی با سازمان بورس گفت: رابطه بسیار خوبی داریم و همانطور که وزیر اقتصاد نیز گفت در انتشار اوراق همکاری‌های خوبی داریم و بانک‌ها در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

سیف با بیان اینکه تامین مالی بنگاه‌های بزرگ باید از طریق بازار سرمایه باشد نه سیستم بانکی تاکید کرد: در صدد هستیم این موضوع عملی شود و اینکه می‌گوییم بازار سرمایه و نظام بانکی رقیب نیستند بر اساس همین موضوع است.

رییس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: در دنیا نرم مناسب برای تقسیم کار بین بازار سرمایه و نظام بانکی نیز به همین شکل است و تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از طریق بازار سرمایه و تامین مالی کوتاه مدت و بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق نظام بانکی انجام می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر بورس توانسته اقدامات مثبتی برای انجام این وظیفه انجام دهد و ما نیز در حال کمک هستیم تا این اقدامات به سرانجام برسد.

سیف درباره اینکه چه میزانی از تامین مالی بنگاه‌های بزرگ توسط بورس انجام می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر با اقدامات انجام شده سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش یافته است ولی این رقم باید افزایش یابد و ترکیب ۶۰ به ۴۰ بین بازار پول و بازار سرمایه باید برقرار باشد.

کد خبر 396768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha