همشهری آنلاین: رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور در نامه‌ای خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی بر توجه به جایگاه اعضای هیات علمی، نخبگان و متخصصان در تصویب بودجه سال ۹۷ تأکید کردند.

به گزارش فارس، روسای 13 دانشگاه سطح یک کشور در نامه‌ای به دكتر علي لاريجاني رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر اهمیت سرمایه‌های معنوی و انسانی، خواستار حفظ جایگاه نخبگان علمی، متخصصان و فرهیختگان کشور در تصویب لایحه بودجه 1397 از سوی نمایندگان مجلس شدند.

متن نامه به این شرح است:

«برادر ارجمند جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراماً، همچنان که استحضار دارید، سرمایه‌های معنوی و انسانی، ارزشمندترین سرمایه‌های هر کشور است. از این رو عموماً مدیریت کلان کشورها کوششی فراگیر و تلاشی خستگی‌ناپذیر برای حفظ و پاسداشت این سرمایه‌ها در کنار دیگر سرمایه‌های خود به کار می‌بندند. در این میان بی‌شک متخصصان، فرهیختگان و نخبگان بویژه اعضای هیأت علمی به عنوان مرجعیت علمی در شمار برجسته‌ترین سرمایه‌های معنوی و انسانی کشورند که نگهداشت جایگاه و حفظ حرمت آنان تأثیری بسزا در ایجاد انگیزه و تداوم کیفی عملکرد آنها دارد.

جنابعالی و نمایندگان فرهیخته ملت به خوبی استحضار دارند که همین سرمایه‌های انسانی هستند که نقش اساسی را در توسعه همه‌جانبه کشورهای پیشرفته و در حال رشد ایفاء نموده‌اند و از همین رو جامعه جهانی با درک آگاهانه این موضوع از هیچ اقدامی برای پاسداشت نقش بی‌بدیل آنان فروگذاری نکرده است.

در همین حال دریافت گزارش‌های گوناگون از مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق بودجه سال 1397 درباره عدم افزایش حقوق اعضای هیأت علمی همراه با افزایش تصاعدی مالیات و تعیین سقف پاداش بازنشستگی، در واقع اقدامی بر خلاف رویکرد مذکور است و بی‌گمان تبعاتی ناگوار و جبران‌ناپذیر در عرصه علم و فناوری کشور در پی خواهد داشت.

بی‌شک اذعان می‌فرمایید که این‌گونه تصمیمات ناگهانی و بدون پشتوانه مطالعاتی کافی درباره اقشار تأثیرگذاری چون، اعضاي هیأت علمی، قضات، نخبگان علمی، متخصصان عالی‌رتبه دستگاه‌ها و سازمان‌های مهم کشور که نقشی اساسی در تربیت نیروهای متخصص و مورد نیاز، خلق شتاب علمی، ایجاد شغل، تربیت کارآفرینان و فعال‌سازی دیپلماسی علمی کشور دارند، چه بسا انگیزه آنان را کاهش داده و زمینه بازنشستگی زودهنگام یا مهاجرت ناخواسته آنها را فراهم ساخته و بدنه کارشناسی کشور را با یک خلأ ناگهانی روبرو نموده و از این رهگذر مهاجرت شاغلین متخصص نیز بر مهاجرت دانش‌آموختگان افزوده شود و از آنجا که مدار اشتغال متخصصان و اعضاي هیات علمی هیچ‌گاه به عرصه داخلی محدود نمی‌شود، ممکن است کار را بدانجا رساند که آغوش بیگانگان به سوی خیل عظیمی از شاغلین کارکشته و باتجربه ما گشوده شود و آنان را جذب خود نماید.

این در حالی است که از یکسو مقام معظم رهبری در جهت حفظ جایگاه علمی و حرکت شتابان و رو به جلو کشور، همواره بر تامین معیشت و حفظ حرمت عالمان و پژوهشگران تاکید ورزیده و از سوی دیگر قوانین بالادستی بر حفظ قدرت خرید اقشار مختلف جامعه از جمله اعضاء هیأت همسان و همراه با تورم سالانه صحه نهاده و از این رو عدم افزایش حقوق این قشر از جامعه با توجه به پیش‌بینی تورم در سال آینده، نه تنها حفظ وضع موجود نیست، که به منزله کاهش چند درصدی حقوق آنان نیز هست که می‌تواند یک اقدام تنبیهی به شمار آید. در این صورت چگونه می‌توان از حفظ منزلت متخصصان کشور سخن گفت و کیفیت آموزش و پژوهش را تضمین کرد و شتاب علمی کشور را تداوم بخشید و به اقتصاد دانش‌بنیان دل بست و متخصصان و پژوهشگران جوان را به ادامه این راه امیدوار ساخت؟

از آنجا که مصوبه پیش گفته بیش از آنچه تبعات اقتصادی منفی برای معیشت اعضاء هیات علمی و متخصصان کشور داشته باشد می‌تواند نشانه عدم توجه خانه ملت به جایگاه و شأن این دسته از فرهیختگان تلقی شود، به عنوان رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور که بیشترین نقش را در تولید علم نافع و‌تربیت متخصصان کارآمد و کار آفرینان دارند، اکیداً از جنابعالی و نمایندگان فهیم مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که پیشنهاد دولت را در این زمینه تصویب نموده و از این رهگذر موجبات دلگرمی و افزایش انگیزه اعضاء هیأت علمی را فراهم نمایند.

پیشاپیش از توجه جنابعالی و نمایندگان ملت به مراکز علمی و پژوهشی کشور سپاسگزاریم.»

کد خبر 396642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha