همشهری آنلاین: معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: یکی از آفت های بزرگ برای ذخیره ژنتیک گیاهان دارویی این است که مرتب توسط افراد سودجو در طبیعت تخلیه می‌شود.

گیاهان دارویی

به گزارش ایرنا، سعید نمکی، در نشست بررسی مشکلات بخش کشاورزی و وضعیت تولید و صادرات گیاهان دارویی در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) مشکین دشت فردیس، افزود: در زمینه گیاهان دارویی اولین کاری که باید انجام شود این است که باید گونه هایی از گیاهان دارویی بومی خود را که بالاترین میزان مواد موثر را دارند، توسط کارشناسان مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)شناساسی کرده و از دامن طبیعت به مرزعه بیاوریم.

وی ادامه داد: یکی از رسالت‌های علمی این مجموعه این است که ذخیره ژنتیک را از طبیعت به زمین آورده و با کشت آبی و هدایت علمی راندمان تولید را بالا ببرد.

وی اظهار داشت: کمک به فرآوری‌هایی که می تواند بیشترین میزان ماده موثر را در اختیار صنعت دارو و اسانس کشور چه در مواد غذایی و چه در آرایشی بهداشتی و دارو قرار دهند، ضروری است.

نمکی یکی از اقدامات بسیار خوب مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) واقع در مشکین دشت فردیس را جامع محور کردن آموزش‌ها دانست و گفت: این مرکز توانسته از امکانات و ظرفیت‌های خود در انتقال آموزش‌ها به مردم و به ویژه کشاورزان استفاده کند که این موضوع در افزایش بهره‌وری و توسعه ملی کارساز بوده است.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم به شکل علمی و بهینه از منابع آبی استفاده کرده، با استفاده از بذر و کود تکنیک‌های علمی‌تر و بهره‌وری کشاورزی را در کشوربالا ببریم و اثرات سوء توسعه کشاورزی را بر محیط زیست کاهش دهیم، قطعا می‌توانیم آینده روشن‌تری داشته باشیم.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: به همین دلیل ما از این مرکز به عنوان چراغ راه و اتاق فکر نظام برنامه‌ریزی کشور در توسعه زیر ساخت‌های بخش کشاورزی استفاده می‌کنیم و در جلسات مکرر با یک هم اندیشی و هم افزایی در این راستا از این مجموعه استفاده مطلوب داشته باشیم.

کد خبر 396172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha