یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: گربه وحشی گوئینا، یا پلنگ گربه کوچک، کوچکترین گربه‌سان در قاره آمریکا است که کوچکترین تکه از سرزمین آمریکا را نیز اشغال کرده‌است زیرا این گونه در معرض خطر انقراض قرار دارد.

گربه

براساس گزارش BBC، اين گونه كه در ليست جانداران درحال انقراض قرار دارد،‌ بومي كشور شيلي بوده و بيشترين بخش زيستگاه طبيعي خود را به لطف انسان‌ها از دست داده‌است. همچنين گوشت‌خوار بودنش باعث شده تا به هدفي براي انسان‌هايي تبديل شود كه نگران جان دام و طيور خود هستند.

با اين‌همه بررسي‌هاي جديد محققان دانشگاه كنت نشان داده‌اند كه اين گربه‌سان زيبا مي‌تواند در نزديكي سكونت‌گاه‌هاي انساني و در زمين‌هاي كشاورزي نيز زنده مانده و دوام بياورد. به گفته اين محققان بزرگترين خطر براي اين گونه تكه تكه شدن زيستگاه‌ها و تقسيم مزارع به بخش‌هاي كوچكتر است زيرا اين‌كار باعث افزايش تقابل ميان گوئينا و انسان مي‌شود و علاوه براين فشار بيشتري بر منابع طبيعي مناطق وارد مي‌شود.

گربه

کودکود، پلنگ‌گربه کوچک، گربه خالدار کوچک و گربه شیلیایی اسامي ديگر گوئينا هستند ،‌گربه‌اي كه اندازه آن تقریبا نصف گربه‌های خانگی است. بخش كوچكي از آرژانتین نيز علاوه بر مركز و جنوب شيلي زیستگاه اين گربه‌سان زيبا به شمار مي‌رود و در ميان گونه‌هاي زيستي آمريكاي جنوبي، با بيشترين خطر انقراض مواجه است. تخمین‌ها نشان مي‌دهند تنها نزديك به 10 هزار قلاده از این گربه کوچک در مناطق جنگلی باقی مانده است.

طي 25 سال اخیر بیش از دو سوم جنگل‌های باران‌زاي شیلی نابود شده‌اند، اما دانشمندان با بررسی مناطقی در این کشور متوجه شدند که گوئينا قابلیت بالایی در تطبیق خود با جنگل‌زدایی دارد.

به گفته دانشمندان قطعات وسیع زمین کشاورزی زيستگاهي مناسب برای زندگي این جانور به شمار مي‌روند و نبايد اين مناطق را زيستگاه‌هايي بي‌كيفيت درنظر گرفت. و به این ترتیب شاید این گربه از خطر انقراض نجات پیدا کند.

کد خبر 396017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha