همشهری آنلاین: محققان برای اولین‌بار موفق شدند تصویر یکی از نادرترین و زشت‌ترین خوک‌های وحشی جهان را در زیستگاهش به ثبت برسانند.

خوک

براساس گزارش BBC، خوك زگيل‌دار جاوه‌اي تا حدي در معرض خطر شكار و تخريب زيستگاه قرار دارد كه فعالان محيط‌زيستي كه زيستگاه اين جاندار را زير نظر دارند باور كرده‌بودند اين گونه تاكنون منقرض شده‌است.

اما اكنون دوربين‌هاي مداربسته نشان داده‌اند تعداد بسيار محدودي از اين گونه كمياب در ميان جنگل‌هاي تكه تكه جاوه هنوز زنده‌ هستند به محافظت شديد نياز دارند.

محققان باغ‌وحش چستر كه اين دوربين‌ها را براي جستجوي خوك‌هاي زگيل‌دار نصب كرده‌بودند، از ديدن اين جانداران بسيار هيجان‌زده شدند زيرا آخرين مطالعات روي اين جنگل‌ها كه در سال 2004 انجام گرفته‌بود،‌نشان مي‌داد جمعيت اين گونه از خوك‌ها به شدت كاهش يافته و حتي ممكن است به كلي منقرض شده‌باشند.

خوک

اگرچه اين هيولاهاي مودار با صورت‌هاي پر از زگيل زيباترين ساكنان جنگل‌هاي جاوه نيستند، اما نقش بسيار مهمي در اكولوژي جنگل، شخم زدن خاك و پخش كردن بذر گياهان به عهده دارند. اين جانداران در جاوه، پرجمعيت‌ترين جزيره اندونزي، به سمبل فشار رشد رو به افزايش جمعيت انسان‌ها در جنگل‌هاي گرمسيري اين منطقه  تبديل شده‌اند.

خوك‌ها تحت تاثير جنگل‌زدايي در راستاي توسعه شهري و كشاورزي زيستگاه‌هاي خود را از دست مي‌دهند و علاوه براين در مسير درگيري مستقيم با انسان‌ها قرار مي‌گيرند. اين جانداران معمولا به عنوان آفت ديده مي‌شوند و به خاطر آسيب زدن به محصولات كشاورزي شكار مي‌شوند. خوك‌هاي زگيل‌دار همچنين هدفي براي شكارچيان تفريحي نيز هست.

از ميان هفت منطقه‌اي كه با كمك دوربين‌هاي مداربسته كنترل مي‌شوند،‌محققان تنها در سه منطقه موفق به مشاهده اين خوك‌ها شدند و اين به آن معني است كه خطر همچنان اين گونه را تهديد مي‌كند و اگر به سرعت اقدامي براي حفظ اين گونه صورت نگيرد، به زودي هيچ دوربيني قادر به ثبت تصوير آنها نخواهد بود.

کد خبر 393392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha