همشهری آنلاین: شرایط معتادان متجاهر در این استان نگران کننده است. در حال حاضر میانگین سنی‌ معتادان متجاهر ۳۱ سال است که نشان می‌دهد، این معتادان از میان قشر جوان هستند. ۵۷ درصد آنها نیز مهاجر هستند.

جمع آوری معتادان

حمیدرضا شمسی، معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا، آمار جدیدی از فاصله زمانی میان آغاز اعتیاد و کارتون‌خوابی ارائه داد و گفت: از آنجایی که ما متولی ساماندهی معتادین متجاهر هستیم، پس از جمع‌آوری روی آن‌ها فعالیت‌های مطالعاتی هم انجام می‌دهیم. بر اساس اطلاعاتی که تحلیل کرده‌ایم؛ ۵۰ درصد معتادان متجاهری که توسط پلیس جمع‌آوری شده و به مرکز ما منتقل می‌شوند، فقط پنج سال است که اعتیاد پیدا کرده‌اند و این آمار بسیار نگران‌کننده است.

معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی در واکنش به این سوال که علت کاهش مدت زمان این فرایند را چه می‌داند، ادامه داد: باید برای یافتن علت این مسئله، کار کار‌شناسی صورت گیرد. یکی از دلایل می‌تواند فقری باشد که در جامعه در حال گسترش است.

وی یکی دیگر از دلایل را رواج یافتن مواد مخدر پرخطر در جامعه دانست و گفت: این مواد مخدر جدید باعث می‌شود، فرد بخواهد از جامعه منفک شود و آسیب جدی‌ای به روح و روان فرد می‌گذارد، البته بی‌شک دلایل دیگری نیز دارد و برای یافتن علت‌ها باید مطالعات جدی صورت گیرد.

شمسی در پاسخ به این سوالی درباره توزیع مواد مخدر خطرناک گفت: این مواد فقط شیشه نیست. موضوع این است که متوسط میزان مصرف در حال افزایش است. به غیر از آن تنوع مواد مخدری که مصرف می‌شود نیز افزایش یافته و چندمصرفی رواج پیدا کرده است. در گذشته فرد فقط تریاک، هرویین یا شیشه مصرف می‌کرد، اما در حال حاضر با پدیده چند مصرفی مواجه هستیم. یعنی علاوه بر هروئین در کنارش شیشه هم مصرف می‌کنند.

او ادامه داد: ‌همین چندمصرفی باعث می‌شود، فرد معتاد از نظر ذهنی و روانی با سرعت بیشتری تحلیل رود و از جامعه طرد شده که این آمار بسیار نگران‌کننده است. براساس آمارهایی نه چندان دقیقی که اعلام می‌شود ۱۵ الی ۲۰ هزار معتاد متجاهر در استان تهران وجود دارد؛ گفته می‌شود باید برای آن‌ها برنامه ریزی کرد، اما با توجه به افزایش سرعت اضافه شدن معتادان متجاهر باید پیشگیری را در اولویت قرار دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه معتادان متجاهر فقط ورودی دارند و تعداد کمی از آن‌ها از این فرآیند خارج می‌شوند، این ورودی ثابت نبوده و نسبت به خروجی کمتر است. ما فقط جنبه‌ها‌ی نگهداری را پوشش می‌دهیم و مراقبت‌های پس از خروج ضعیف است و باید تقویت شود.

معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان اینکه میانگین سنی معتادان متجاهر زیاد نیست، گفت: در حال حاضر میانگین سنی‌ای که وجود دارد؛ ۳۱ سال است که نشان می‌دهد معتادان متجاهر از میان قشر جوان هستند. در خصوص تفکیک جنسیتی و آمار زنان هم اطلاعات دقیقی در دست نیست، چرا که اکثر معتادانی که جمع‌آوری شده و به مرکز ما تحویل داده می‌شوند، آقایان هستند، امسال فقط ۱۵۰ مورد زن به ما ارجاع داده شد. ۴۳ درصد از این معتادان متجاهر اهل استان تهران هستند و ۵۷ درصد آنها به عنوان مهاجر به تهران می‌آیند.

شمسی با تاکید بر اینکه ستاد نیازمند بودجه بیشتری است، افزود: شهرداری فقط ۶۰۰ نفر را نگهداری می‌کند و حدود ۷۵۰۰ نفر در کل توسط بهزیستی و شهرداری با هم ساماندهی می‌شوند. بنابراین ما به واقع مشکل اعتباری داریم. اعتباراتی که به ما می‌دهند به صورت موردی است.

وی با اشاره به اینکه ۵ مرکز ماده ۱۶ در تهران وجود دارد، گفت: در سال جاری تا الان ۱۰ میلیارد تومان به ما تخصیص داده‌اند و فقط برای استان تهران تا پایان سال به ۷ میلیارد دیگر نیاز داریم.

کد خبر 395945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha