همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور گفت: محیط بانان کشور از ۱۷ میلیون هکتار طبیعت که شامل مناطق حفاظت شده هستند، حراست و مراقبت می‌کنند.

محیط بانان کشور از ۱۷ میلیون هکتار طبیعت محافظت می‌کنند

به گزارش ايرنا، سرهنگ جشمید محبت‌خانی در حاشیه نشست با محیط بانان قزوین گفت: در حال حاضر 278 منطقه شامل مناطق حفاظت شده، پناهگاه، پارک ملی و اثر طبیعی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست کشور وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محيط زیست افزود: این مناطق چهارگانه شامل 172 منطقه حفاظت شده، 43 پناهگاه، 28 پارک ملی و 35 اثر طبیعی ملی است که بر اساس قانون باید از آنها محافظت شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر این 149 منطقه شکار و تیراندازی ممنوع در کشور وجود دارد که به عنوان مناطق پشتیبان بوده که نیاز به حفاظت توسط محیط بانان دارند.

محبت‌خانی ادامه داد: میزان سطح مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست کشور 17 میلیون هکتار و مناطق شکار و تیراندازی ممنوع نیز 6 میلیون هکتار است.

وی به فعالیت سه هزار و 200 محیط بان در کشور اشاره کرد و گفت: به ازای هر حدود 12 هزار هکتار در کشور یک محیط بان وجود دارد و این در حالی است که باید به ازای هر یک هزار هکتار یک محیط بان فعالیت کند بنابر این کشور با کمبود محیط بان در جهت حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی و گونه‌های جانوری روبرو است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور با بیان این که باید با فرهنگ‌سازی به جایی برسیم که همه مردم محیط بان طبیعت شوند، ادامه داد: بر اساس اصل 50 قانون اساسی و توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری اجتماعی کردن محیط زیست در سراسر کشور الزامی است.

سرهنگ محبت‌خانی در ادامه بر آموزش عمومی در جهت حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی تاکید و خاطر نشان کرد: اگر حفظ این منابع در دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه‌ها فرهنگ‌سازی شود بدون شک طبیعتی زیبا و سرزنده خواهیم داشت.

وی در ادامه بر آموزش محیط بانان تاکید کرد و افزود: آموزش محیط بانان از اهمیت اساسی برخوردار است چرا که مشکلاتی که گریبان‌گیر محیط بانان در برخی مناطق در برخورد با شکارچیان و متخلفین می‌شود ناشی از نبود آموزش کافی برای محیط بانان است.

سرهنگ محبت‌خانی با بیان این که بیش‌ترین تهدید برای محیط بانان تیراندازی از سوی شکارچیان غیرمجاز و متخلف است، افزود: باید برای رفع مشکلات این قشر تدابیر لازم اندیشیده شود.

کشورمان در مجموع دارای 23 میلیون هکتار اراضی محافظت شده و شکار و تیراندازی ممنوع است. 

کد خبر 395912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha