همشهری آنلاین: نخست وزیر بلژیک از توافق برای تشکیل یک دولت موقت در این کشور پس از شش ماه بحران سیاسی خبر داد.

به نوشته ال موندو، گای ورهوفشتات نخست وزیر کنونی بلژیک که دوران تصدی‌اش بر دولت این کشور رو به اتمام است ضمن اعلام خبر فوق افزود:این دولت به مدت 3 ماه کشور را تا زمان تشکیل دولت ائتلافی توسط احزاب پیروز در انتخابات ماه ژوئن سال جاری، کشور را  اداره خواهد کرد.

احزاب پیروز در حال مذاکره برای تشکیل دولت و نجات کشور از بحران سیاسی و دو پاره شدن هستند.

دولت جدید بلژیک اما از احزاب "اوپن ولد" که اعضای آن از لیبرال‌های فلامان هستند و ریاست آن را نخست وزیر کنونی عهده داراست، حزب سوسیال مسیحی فلامان، سوسیالیست‌های فرانسه زبان از حزب پی.اس، اصلاح طلبان فرانسه زبان حزب ام.ار و اومانیست‌های(انسان گرایان) فرانسه زبان حزب سی دی اچ، تشکیل شده است.

براساس گزارش آژانس خبری بلژیک حزب اومانیست  متشکل از فرانسه زبانان که تا آخرین از شرکت در دولت ائتلافی خودداری ورزیده بود، در نهایت با پذیرش آخرین پیشنهاد ورهوفشتات که جزییات آن هنوز مشخص نیست، عضویت در دولت موقت را پذیرفت.

دولت موقت که برپایه ائتلاف بنفش(لیبرال -  سوسیالیست) و با حضور احزاب پیروز دموکرات مسیحی در انتخابات ماه ژوئن سال 2006 تشکیل شده است، می‌تواند در هفته جاری با کسب رای اعتماد از پارلمان بلژیک کار خود را آغاز کند.

این در حالی است که تفاوت‌های آشتی ناپذیر میان دو جامعه زبانی بلژیک(فرانکوفون‌ها و فلامان‌ها) تا کنون تشکیل ائتلاف نارنجی و آبی متشکل از احزاب دموکرات مسیحی و لیبرال را پس از شش ماه مذاکره غیر ممکن ساخته است. 

این احزاب در مذاکرات خود، الویت جلوگیری از تهدید دوپاره شدن کشور و یا کاهش نقش مردم در حاکمیت را سر لوحه مذاکرات خویش قرار داده‌اند.

اوضاع سیاسی بلژیک تحت تاثیر درگیری دو گروه اصلی قومیتی نیرلاندوفونو ‌های فلامان و فرانسه زبانان والونیا است. در سال 1987 نیز بر اثر اختلافات فلامان‌ها با فرانسه زبان‌ها، تشکیل دولت بلژیک 5 ماه به طول انجامید. به دلیل نبود احزاب ملی همواره تشکیل دولت ائتلافی در بلژیک ضروری است و  سمت‌های وزارتی در دولت‌های ائتلافی بلژیک باید به طور مساوی میان فلامان‌ها و والون‌ها تقسیم شود.

کد خبر 39575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز