حرف‌های شهردار تهران درباره فساد در شهرداری بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

برچ میلاد

محمدعلی نجفی گفت: «وظیفه من در شهرداری مبارزه با فساد است» و برای نخستین بار پرده از وضعیت مالی شهرداری در دوره گذشته برداشت. سخنان او بازتاب‌های مختلفی به دنبال دارد.

دیروز برخی از نمایندگان مجلس از احیای تحقیق و تفحص گفتند. برخی اعضای شورای شهر از رسیدگی قضایی به پرونده فساد گفتند. در همین حال رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران پیشنهاد داد تا کارگروهی برای پیگیری تخلفات احصا شده در مدیریت قبلی شهری تشکیل شود.

مجید فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران، گفت: پایه گزارش بسیار خوب بود چراکه شورای شهر در مصوبه‌ای خواهان آن بود شهرداری تهران گزارشی ارائه دهد که به‌طور دقیق و شفاف بدانیم شهر را در چه وضعیتی تحویل گرفته‌ایم و کجا ایستاده‌ایم تا بتوانیم براساس آن برای 4سال پیش رو برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم.

هر سال می‌توان این گزارش را به‌روز کرد تا وضعیت‌مان را سال به سال از نظر میزان بدهی، میزان رشد یا کاهش ترافیک، آلودگی هوا و... بررسی کنیم. البته او گفت: این گزارش می‌توانست بهتر ارائه شود. به‌عنوان مثال در قسمت ابتدایی که شهردار گزارشی درخصوص فساد در شهرداری ارائه کرد توقع این بود که شهردار محترم تنها به سوءاستفاده در یک قرارداد حدود یک‌میلیاردی اکتفا نکند چراکه همه می‌دانیم وضعیت فساد در قراردادهای شهرداری با این رقم‌های کوچک قابل مقایسه نیست و مشکلات ما در قراردادهای خارج از تشریفات مناقصه بسی بیش از اینهاست.

مشکل قراردادهای صوری یک‌میلیارد و 10میلیارد و 100میلیارد نیست و با اخباری که از بازداشت نفر دوم شهرداری گذشته به گوش می‌رسد موضوع حیف و میل اموال در شهرداری در میان افکار عمومی نباید در حد یک‌میلیارد تقلیل یابد. رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران می‌گوید: طی جمع‌بندی 12سال(از سال 84 تا 96) در بررسی بودجه و ردیف هزینه‌ها و درآمدها متوجه شدیم که فاصله بین مجموع درآمدهای مکتسبه تا مجموع هزینه‌های ثبت شده رقم بالایی حدود 20هزار میلیارد تومان است.

او توضیح می‌دهد: وقتی مجموع درآمدهای حاصله را از مجموع هزینه‌های انجام شده کسر می‌کنیم به یک شکاف 20هزار میلیارد تومانی طی مجموع 12سال گذشته می‌رسیم و معلوم نیست این 20هزار میلیارد تومان کجا رفته و باید این رقم گمشده تعیین تکلیف شود.

هر چند که برخی می‌گویند این پول برای پرداخت بدهی و دیون صرف شده اما جای سؤال است که مگر حساب و کتاب نداریم که در هیچ کجا قید نشده که این 20هزار میلیارد تومان کجا رفته؟ هر چند که برخی‌ها هم معتقدند این رقم به‌خاطر حسابرسی تعهدی ایجاد شده اما این تعهدات باید در سال‌های بعد جبران می‌شد البته این رقم براساس گزارش شهردار محترم 5200میلیارد تومان است به هر حال باید دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کند و تکلیف 20هزار میلیارد یا 5200میلیارد تومان گمشده روشن شود.

  • مغایرت 1400میلیارد تومانی

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه براساس گزارش ارائه شده توسط حسابرس منتخب شورا درآمد شهرداری در سال 95، 22هزار و 700میلیارد تومان گزارش شده اما در گزارش ارائه شده شهردار محترم درآمد 21هزار و 130میلیارد تومانی ذکر شده گفت: 1400میلیارد تومان بین دو گزارش ارائه شده مغایرت وجود دارد.

  • مناظره برگزار شود

به‌نظر مجید فراهانی باید یک کارگروه ویژه متشکل از اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری تهران تشکیل شود که بررسی تک تک پرونده‌ها به‌صورت ماموریت ویژه در اختیار آنها قرار گیرد و متخلفان را به مقام قضایی معرفی کند.

کد خبر 395693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha