همشهری آنلاین: معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و جهت ارائه خدمات مطلوب‌تر به جانبازان، احراز جانبازی متقاضیان درصد جانبازی، الکترونیکی می‌شود.

جانباز

مهدی ایزدی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه احراز جانبازی برای شناخته شدن فرد به عنوان جانباز براساس مدارک و مستندات است، افزود: در حال حاضر بخش احراز جانبازی و ثبت در سامانه سجایا و ارسال پرونده ها و معرفی به کمیسیون پزشکی از طریق الکترونیکی انجام می شود اما بخش تشکیل و تکمیل پرونده احراز جانبازی به صورت دستی است.

وی تصریح کرد: البته تمام تلاش خود را انجام می دهیم و پیگیری لازم صورت می گیرد تا در آینده ای نزدیک تمام این خدمات به صورت الکترونیکی باشد.

ایزدی با بیان اینکه البته ممکن است تعدادی از متقاضیان نیز درخواست افزایش میزان درصد جانبازی خود را داشته باشند، ادامه داد: برای تشکیل پرونده افراد متقاضی دریافت خدمات جانبازی یا افزایش درصدهای جانبازی با یگان های نیروهای مسلح هماهنگ می شود تا در همان یگان نیروهای مسلح کار احراز جانبازی انجام شود و پس از آن پرونده متقاضیان به بنیادشهید ارسال شود و تسریع در این اقدام صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هماهنگی اولیه برای این موضوع در حال انجام است، اظهار داشت: متقاضیان می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان مدارک خود را ارسال کنند تا به صورت الکترونیکی تسریع در احراز درصد جانبازی این افراد انجام شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیادشهید ادامه داد: با الکترونیکی شدن این خدمات، کار احراز جانبازی با سرعت بیشتری انجام می شود و در سریع ترین زمان نیز کمیسیون پزشکی برای این موضوع تشکیل می شود.

وی مدت زمان رسیدگی به پرونده جانبازان متقاضی برای احراز درصد جانبازی، به طور متوسط 5 تا 6 ماه طول می کشد، اضافه کرد: با الکترونیکی شدن خدمات، این روند در مدت دو ماه برای متقاضیان انجام می شود.

ایزدی درباره تعداد پرونده هایی از جانبازان متقاضی که به طور میانگین در طول سال رسیدگی می شود، نیز گفت: تعداد جانبازانی که سال گذشته برای رسیدگی به درصد جانبازی (افزایش درصد جانبازی) در کشور تشکیل پرونده داده اند حدود پنج هزار نفر بودند.

وی تصریح کرد: البته کسانی که درخواست مجروحیت اولیه داشتند یا مدارک دیگری دال بر افزایش میزان درصد جانبازی یا دریافت خدمت جانبازی خود را در سال گذاشته داشتند نیز حدود 15 هزار نفر بودند.

ایزدی با بیان اینکه همه این افراد به کمیسیون های پزشکی معرفی می شوند، ادامه داد: افرادی که مجروحیت شان پایدار بوده و مشمول آیین نامه بنیادشهید مبنی بر جانباز بودن آنها می شوند، می توانند از خدمات جانبازی استفاده کنند.

ایزدی اضافه کرد: در مجموع در بررسی احراز جانبازی با توجه به مواد قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و ثبت نتیجه در سامانه سجایا در استان ها تاکید جدی داریم تا افرادی که متقاضی هستند بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.

براساس آمار بنیادشهید، تعداد جانبازان زیر 25 درصد 331 هزار و 555 تن، جانبازان 25 درصد و بالاتر 233 هزار و 267 تن، جانبازان 50 تا 69 درصد 25 هزار و 481 و جانبازان بالای 70 درصد حدود 9 هزار و 688 است؛ ضمن اینکه حدود هفت هزار جانباز اعصاب و روان شدید در کشور بسر می برند. همچنین حدود 230 هزار شهید تقدیم انقلاب شده است.

کد خبر 395670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha