همشهری آنلاین - نیما شایان: جشنواره بین‌المللی فارابی، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری دو سازمان‌ بین‌المللی یونسکو و آیسسکو و برخی مراکز مهم علمی و پژوهشی داخلی به صورت سالانه برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فارابی

جشنواره بین‌المللی فارابی دارای دوازده گروه علمی شامل تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی؛ حقوق؛ زبان و ادبیات؛ علوم اجتماعی و علوم ارتباطات؛ علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری؛ علوم تربیتی، روانشناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی؛ علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای؛ فقه،‌ اصول، علوم قرآنی و حدیث؛ فلسفه، کلام، اخلاق‌، ادیان و عرفان؛ فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری؛ مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی و مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) است.

ریاست جشنواره فارابی بر عهده وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری و شوراي سياستگذاري آن كه بالاترین رکن سیاستگذاری و تصمیم‌گیری در برنامه‌ریزی‌‌های کلان جشنواره است متشكل از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون پژوهش و فناوری وزیر عتف، معاون علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، رئیس فرهنگستان علوم، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، معاون پژوهشی حوزه علمیه قم، دبیرکل کمیسیون ملی یا دفتر منطقه‌ای آیسسکو، دبیرکل کمیسیون ملی یا دفتر منطقه‌ای یونسکو و سه تا پنج تن از استادان برجسته و صاحب‌نام در حوزه علوم‌انسانی و اجتماعی است.

جشنواره بین‌المللی فارابی كه سياستگذاري آن با همكاري نهادهای علمی- پژوهشی حوزوی و دانشگاهی صورت مي‌گيرد، در دو سطح «جوان (زیر 35 سال)» و «بزرگسال» به دریافت، بررسی و انتخاب آثار برگزیده می‌پردازد و از حیث قلمرو جغرافیایی دو حوزه داخل و خارج را پوشش می‌دهد. 

در حوزه داخل کشور، کلیه آثار تولید شده توسط ایرانیان فارغ از محل کنونی سکونت و اشتغال، و در حوزه خارج، تولید آثار پژوهشی توسط کسانی که دارای تابعیت ایرانی نیستند مدنظر قرار مي‌گيرد.

آثاری در جشنواره فارابي مورد پذیرش، ثبت، بررسی، ارزیابی و معرفی قرار می‌گيرند که واجد ویژگی «اثر پژوهشی» باشند. همچنين حوزه‌هاي تصحیح متون تاریخی، ادبی، فلسفی و ...، نظریه‌پردازی و نقادی، ترجمه یا مترجم برتر و تاثیرگذار در حوزه اهداف جشنواره، پیشکسوت علوم انسانی، شخصیت‌های پیشرو در حوزه علوم انسانی، انجمن علمی برتر و فصلنامه‌ علمی پژوهشی برتر واجد دريافت جايزه جشنواره هستند.

نخستین دوره جشنواره در بهمن‌ ماه 1386، دومین دوره در دی‌ ماه 1387 و سومین دوره نیز در آبان‌ ماه 1388، چهارمین دوره در آبان‌ ماه 1389، پنجمین دوره در آبان‌ ماه 1390، ششمین دوره در آبان‌ ماه 1391 و هفتمین دوره در اردیبهشت‌ ماه 1394، هشتمين دوره در 1395 و نهمين دوره در دي ماه 1396 برگزار شده است.

بسترسازی تولید دانش بومی اسلامی و ایرانی، ایجاد نگرش مثبت به علوم انسانی در کشور و هدایت و ایجاد انگیزه در استعدادهای جوان به این حوزه، آشناسازی و عمق‌بخشی نگاه به نقش علوم انسانی در حوزه تولید علم و تمدن‌سازی در جامعه ایران و جهان اسلام، تقویت و توسعه ایده و برنامه بومی‌سازی علوم انسانی ـ اسلامی در ایران و جهان اسلام، بازنمایی توان علمی ایران و جامعه اسلامی در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی، کمک به تبیین اهمیت، کارکرد و نقش مؤثر علوم انسانی در فرایند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری ملی و بین‌المللی از جمله اهداف اين جشنواره است.

تمهید شرایط مناسب برای تشویق و هدایت استعدادهای جوان به تحصیل و تحقیق در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی، کمک به کاربردی شدن علوم انسانی از طریق شناسایی مهم‌ترین مسائل در گستره جامعه ایران و جهان اسلام و شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی جهت بهره‌مندی از توان ایشان در فرایند توسعه مرزهای دانش از جمله اهداف كاربردي جشنواره فارابي محسوب مي‌شود.

کد خبر 395464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha