سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: تداوم رویارویی مجلس و دولت در مورد مسئله بنزین و تبصره 13 موجب شد که بخشی از وقت مجلس به صورت غیررسمی به بررسی مسئله بنزین با حضور نمایندگان دولت اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار همشهری، در این جلسه تصمیمی مبنی بر تغییر سامانه سهمیه‌بندی گرفته نشد و صرفا به انتقاد نمایندگان مجلس از وضعیت کنونی و دفاع نمایندگان دولت از طرح سهمیه‌بندی اختصاص یافت.

مجموع ارزیابی‌ها از جلسه علنی دیروز حکایت از قانع نشدن نمایندگان مجلس از اظهارات دولتی‌ها و تلاش مجدد برای طرح استفساریه ارائه طرح بنزین آزاد و اجرای دقیق تبصره 13 دارد.

در جلسه مجلس 23 نماینده برای ارائه نظرات خود ثبت نام کرده بودند که حسن کامران، حمیدرضا فولادگر، علی‌ محمدی، رضا عبداللهی، هادی  حق‌شناس و سید‌محمد میرمحمدی به نمایندگی از سایرین صحبت کردند.

رضا عبد‌اللهی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر ضرورت عرضه بنزین آزاد و اجرای کامل مصوبه مجلس گفت: وقت مردم در صف‌های بنزین و گاز تلف شده و علاوه براینکه انرژی هدر می‌رود، کسب و کار مردم  نیز مختل می‌شود.

وی گفت: ما طرفدار تک نرخی شدن سهمیه بندی بنزین هستیم، ولی اگرنتوانیم به این زودی به این مسئله برسیم اجازه دهید استفساریه‌ای که مجلس به آن رأی داده در دستور کار مجلس قرار گیرد تا قسمت دوم تبصره 13 قانون برنامه و بودجه اجرا شود و مردم از این وضعیت نجات پیدا کنند.

عبداللهی تأکید کرد: دولت مصوبه مجلس مبنی بر ارائه بنزین آزاد در کنار سهمیه‌بندی بنزین را زیر پا گذاشت و اجرا  نکرد.

وی صرفه‌جویی 20‌میلیون لیتری بنزین پس از اجرای سهمیه‌بندی بنزین را یک ادعا دانست و افزود: بنزین را به مردم نمی‌دهیم و می‌گوییم نداریم. من با عدد و رقم ثابت می‌کنم که این صرفه‌جویی صورت نگرفته است.

طرح استفساریه بنزین آزاد

هادی حق‌شناس، در گفت‌وگو با خبرنگار ما سخنان نمایندگان دولت را قانع کننده ندانست و تاکید کرد: روز چهارشنبه 28 آذر نمایندگان مجلس درمورد تسریع اجرای کامل تبصره‌13 تصمیم گیری می‌کنند.

وی خاطر نشان ساخت، دولت به سؤال‌های نمایندگان بویژه اجرای کامل تبصره‌13 پاسخ نداد.

وی تاکید کرد: مصوبه نمایندگان درمورد اجرای کامل سهمیه بندی استفساریه نمایندگان که در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شده امروز در صحن علنی مطرح خواهد شد.

آشفته بازار بنزین در کشور

محمد میرمحمدی، نماینده قم نیز با انتقاد از وضعیت موجود و مشکلات به‌وجود آمده برای خودروهای عمومی اظهار داشت: اگر بتوانیم با سهمیه‌بندی بنزین تدابیری را پیش‌بینی کنیم خوب است اما اگر نمی‌توانیم باید قیمت بنزین را تک‌‌نرخی کنیم و یارانه بدهیم.

میرمحمدی خواهان تدبیر دولت برای سامان دادن و اجرای دقیق مصوبه مجلس شد.

5 سال زمان برای ساماندهی سوخت

در این جلسه محمدرضانعمت زاده، معاون وزیر نفت و رئیس شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از برنامه کاهش مشکلات سهمیه بندی در روستاها خبرداد و گفت: از ابتدای ماه آینده سهمیه ویژه به خودروهای عمومی روستاها اختصاص می‌یابد که از طریق فرمانداری‌‌ها توزیع می‌شود.

وی با رد امکان رفع همه مشکلات سوخت خودروها در مدت کمتر از یک سال گفت: به عنوان یک کارشناس می‌گویم که ساماندهی حمل‌ونقل عمومی ، قیمت سوخت و نحوه مصرف در صورت هماهنگی همه دستگاه‌های مسئول، حداقل 5 سال زمان لازم دارد.

وزیر صنایع و رئیس ستاد تبصره 13 نیز کاهش مخالفت مردمی با سهمیه‌بندی و کاهش تعداد تصادفات و تلفات جاده‌ای را حاصل سهمیه‌بندی بنزین دانست وگفت: بر اساس نظر‌سنجی انجام شده به‌وسیله جهاد دانشگاهی، با حل مشکلات و دادن کارت و مدیریت مصرف بنزین، مخالفت مردمی با سهمیه‌بندی بنزین در مقایسه با روز آغاز طرح بسیار کاهش یافته‌است.

رئیس ستاد تبصره 13 کاهش بیش از 1200 کشته در‌ تصادفات را حاصل سهمیه بندی بنزین دانست و گفت: 10 سال برنامه‌ریزی کردیم کشته‌ها را کاهش دهیم ولی همواره رشد داشته‌ایم. 20 درصد کاهش تصادفات و 15 درصد کاهش کشته‌ها حاصل سهمیه‌بندی است.

کد خبر 39542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز