همشهری آنلاین: ایستگاه فضایی تیانگانگ ۱ به تازگی به موضوعی جذاب تبدیل شده‌است ...

ایستگاه فضایی

پروژه‌ای که قرار بود سال ۲۰۱۳ به پایان برسد اما چینی‌ها آن را تا ۲۰۱۶ تمدید کردند و در سپتامبر ۲۰۱۷ آژانس فضایی چین مجبور شد تایید کند که این مدارگرد درحال کاهش ارتفاع و سقوط به سمت زمین است.

براساس گزارش ساينس الرت، براساس اطلاعات به دست آمده از ردياب‌هاي مسير ماهواره‌ها، اين ايستگاه فضايي در مارس 2018 وارد اتمسفر خواهد شد و اين احتمال وجود دارد كه تكه‌هايي از آن به زمين برسند.

با اين‌همه يكي از مهندسان ارشد سازمان فناوري و علوم هوافضاي چين ادعا دارد از دست دادن كنترل سازمان فضايي چين كمي اغراق‌شده در خبرها بازتاب يافته‌است. اين آژانس هنوز كنترل ايستگاه را در اختيار دارد و سقوط آن به زمين نيز كاملا كنترل شده خواهد شود از اين رو قرار نيست سقوط ايستگاه خطري براي مردم و محيط‌ زيست داشته باشد.

تا پيش از اين، سازمان فناوري و علوم هوافضاي چين اعلام كرده‌بود بيشترين بخش ايستگاه فضايي چيني‌ها در اتمسفر سوخته و بخش‌هايي از آن به زمين سقوط خواهد كرد. اما اكنون اين سازمان در بيانيه‌اي تاكيد كرده مابقي ايستگاه پس از سقوط به زمين تهديدي براي محيط‌زيست يا انسان‌ها به شمار نمي‌روند زيرا آژانس فضايي چين فرايند سقوط را در كنترل خود داشته و ايستگاه را به مسيري هدايت مي‌كند تا درون آب اقيانوس سقوط كند.

اين سازمان همچنين تاكيد كرده مسير حركت ايستگاه را به دقت دنبال مي‌كند و دليل به تاخير انداختن زمان سقوط ايستگاه اطمينان از سقوط بقاياي آن در اطلس جنوبي است.اين ادعاي جديد با ادعاي جانشين مديرعامل دفتر ماموريت‌هاي فضايي انساني چين، وو پينگ در تناقض است. وي در اواسط ماه سپتامبر اعلام كرد احتمال سقوط بقاياي تيانگونگ 1 در مناطق خشگي وجود دارد و فرايند بازگشت و سقوط كاملا خارج از كنترل است.

کد خبر 395402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha