شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

سیدعلی خرم - استاد دانشگاه در حقوق بین‌الملل: به جای اینکه به شکاف‌های بین اروپا و آمریکا دل ببندیم، بایستی بر مواضع مستحکمی که در جهان وجود دارد و اندازه کافی مقابل دونالد ترامپ می‌ایستد، تمرکز کنیم؛

سیدعلی خرم| استاد دانشگاه -حقوق بین‌الملل

مواضعی که همه کشورها خود را موظف به حمایت از آن می‌دانند و در مقابل کسانی مانند دونالد ترامپ که در پی زیر سؤال بردن آن هستند، ایستادگی می‌کنند. به‌طور مشخص مواضعی که ترامپ علیه توافق هسته‌ای اتخاذ کرده، به‌دلیل اینکه در مغایرت با حقوق بین‌الملل بوده‌اند، با مخالفت‌های جهانی مواجه شده‌اند.

مواضع غیرکارشناسانه ترامپ در ارتباط با کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست(کنوانسیون پاریس)، خروج از سازمان یونسکو، اعلام خروج از سازمان ناتو، ممانعت از ورود اتباع کشورهای هفت‌گانه به آمریکا، زیر پا گذاشتن توافقات مناطق آزاد تجاری، اعلام بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی،

تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر در ایران و... مواردی هستند که ترامپ تلاش کرده که برخلاف جریان جهانی حرکت کند و کشورهای جهان و اروپا در مقابلش ایستاده‌اند. این رفتارهای ترامپ در یک سال گذشته موجب انزوای آمریکا در جهان شده است.

اگر ما بتوانیم این رفتارهای ترامپ را استخراج و آنها را به‌درستی درک کنیم، می‌توانیم علیه نظرات ترامپ یک اجماع جهانی شکل بدهیم؛ در موضوع بیت‌المقدس شاهد بودیم که در جریان سفر نتانیاهو به اروپا با واکنش مخالف مقامات اروپایی مواجه شد که تأکید داشتند بیت المقدس را به‌عنوان موضوع مذاکرات و نه به‌عنوان پایتخت اسرائیل قبول دارند.

در موردی مشابه، در جلسه شورای امنیت که در ارتباط با اعتراضات خیابانی در ایران تشکیل شده بود، اکثریت اعضا با استناد به سخنان رئیس‌جمهور ایران و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که حق اعتراضات را به رسمیت می‌شناسد، به مخالفت با مواضع آمریکا پرداختند.

کد خبر 395354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha