همشهری آنلاین: همه ۱۲۰ اثر ارائه‌شده در هشتمین حراج تهران در مجموع به ارزش ۱۴ میلیارد و ۹۵۲ میلیون تومان به فروش رسید؛ نخستین‌بار یک زن عنوان گران‌ترین هنرمند را از آن خود کرد، سه اثر مرز میلیارد را پشت سر گذاشتند، یک قطعه عکس از دوران دفاع مقدس حائز بالاترین جهش شد و ۳۵ اثر بالای ۱۰۰ میلیون تومان چکش خوردند.

حراج تهران

به گزارش همشهری آنلاین، هشتمین حراج تهران که دومین دوره حراج اختصاصی هنر معاصر ایران بود، شامگاه جمعه 22 دی با ارتقای رکورد خود و خلق دستاوردهای تازه برای هنر معاصر در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. اهمیت فروش نزدیک به 15 میلیارد تومانی حراج زمانی بیشتر روشن می‌شود که بدانیم امسال مدرنیست‌های بزرگ و صاحبنام بازار مانند سهراب سپهری، پرویز تناولی، محمد احصایی و... در آن حاضر نبودند و مشابه همین رویداد سال گذشته 12 میلیارد فروش داشت.

در حراج هشتم آثار 24 هنرمند برای نخستین‌بار به خریداران پیشنهاد شد و در عین حال نسبت به دور نخست شاهد 64 تغییر در چینش هنرمندان بود. امسال برای نخستین‌بار یک زن (منیر فرمانفرییان) عنوان گران‌قیمت‌ترین هنرمند را از آن خود کرد، سه اثر معاصر مرز یک میلیارد را فتح کردند، یک قطعه عکس از دوران دفاع مقدس مربوط به عملیات کربلای پنج با نزدیک به سه برابر رشد نسبت به قیمت پایه حائز بالاترین جهش شد و 35 اثر بالای 100 میلیون چکش خوردند.

در شبی که حسین پاکدل برای چهارمین بار چکش حراجی را دست گرفته بود، فرمانفرماییان 95 ساله با فروش اثر آیینه‌کاری سه‌لته‌ای به مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون تومان گران‌ترین اثر حراج هشتم تهران را به نام خود زد و دو اثر دیگر روی یک میلیارد ایستادند: کامران یوسف‌زاده، هنرمند 61 ساله مقیم نیویورک در نخستین حضور در حراج تهران با گنبد سفید و فرهاد مشیری، هنرمند پرآوازه 54 ساله هم با نقاشی دولته‌ای از سری معروف کوزه‌ها یک میلیاردی شدند.

مشیری در عین حال رکورد چهارم این شب را هم از آن خود کرد آن هم با نقاشی کاسه سیاه کوچک که 550 میلیون تومان چکش خورد. منوچهر یکتایی 95 ساله با یک نقاشی آبستره بدون عنوان 500 میلیون تومانی شد و در جایگاه پنجم قرار گرفت. ضمن اینکه چهار اثر بالای 400 میلیون تومان ایستادند: نقاشی زنده‌یاد فریده لاشایی از سری دکتر مصدق، تابلوی پیکار زرفام از رضا درخشانی و تابلوی بدون عنوان حسین زنده‌رودی هر کدام 460 میلیون تومان فروخته شدند.

نقاشی دولته‌ای آیدین آغداشلو از خاطرات انهدام با 440 میلیون تومان جزو بالانشین‌ها بود و 12 اثر بالای 200 میلیون چکش خوردند. منصور قندریز 340 میلیون، کوروش شیشه‌گران 320 میلیون، قاسم حاجی‌زاده، فریده لاشایی و امیرمسعود اخوان‌جم (هر کدام 300 میلیون)، محمدحسین عماد، منیر فرمانفرماییان و رضا درخشانی (هر یک 280 میلیون)، حسین زنده‌رودی 260 میلیون، پرویز کلانتری 220 میلیون و زنده‌یاد عباس کیارستمی 200 میلیون تومان در این گروه بودند.

در هشتمین حراج تهران عکسی از عملیات کربلای پنج، اثر خیره‌کننده سعید صادقی که قیمت برآورد ابتدایی آن 20 میلیون پیشنهاد شده بود، با جهشی قابل ملاحظه 55 میلیون تومان به فروش رسید تا یکی از شگفتی‌های شب پرستاره هتل پارسیان آزادی رقم بخورد. صادقی همان عکاسی است که یوسف حاتمی‌کیا مستند تحسین‌شده «چشم جنگ» را به تهیه‌کنندگی پدرش ابراهیم حاتمی‌کیا درباره او ساخته است.

سیدمحمد بهشتی، مرتضی کاظمی، حجت‌الله ایوبی، بیتا فرهی، فرشته طائرپور، مهدی کرم‌پور، افشین هاشمی، روزبه نعمت‌اللهی و نزدیک به 700 خریدار، هنرمند، خبرنگار و علاقه‌مند هنر از نزدیک نظاره‌گر هشتمین حراج تهران بودند.

کد خبر 395295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha