همشهری آنلاین: نمایشگاهی دائمی ۵۱ قطعه از آثار منیر شاهرودی فرمانفرماییان همزمان با آخرین جمعه فصل پاییز در باغ نگارستان تهران افتتاح شد. این نخستین موزه یک هنرمند زن در تاریخ هنر ایران است.

منیر فرمانفرماییان

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، فرمانفرماييان كه در 93 سالگي هم همچنان از مهم‌ترين هنرمندان معاصر ايران در جهان به شمار مي‌رود، حدود يك ماه پيش بيش از 50 اثر خود را به دانشگاه تهران اهدا كرد؛ جايي كه همسرش ابوالبشر فرمانفرماييان استاد رشته حقوق بود و سال‌ها به ترتيب دانشجو مي‌پرداخت. مديران دانشگاه تهران هم تصميم گرفتند 51 اثر هنرمند نامدار را در باغ نگارستان به تماشا بگذارند و به اين ترتيب نخستين و تنها موزه مربوط به يك بانوي هنرمند روز جمعه 24 آذر افتتاح شد.

فرمانفرماييان در آستانه آغاز به كار نمايشگاه آثار خود از تهران به خبرنگار گاردين چنين گفت: «تمام انگيزه‌ها و الهام‌هاي من از ايران آمده است؛ سرزمين مادري و نخستين عشق من. وقتي در تمام دوران جواني به بيابان‌ها و كوهستان‌ها مي‌رفتم، همه آنچه ديدم و احساس كردم در هنرم متجلي شد.» رد آثار اين هنرمند را مي‌توان در موزه‌هاي متروپليتن و تيت مدرن يافت و در آنها تلفيق هنر سنتي ايراني را با هنر انتزاعي مدرن غربي و اكسپرسيونيسم به تماشا نشست.

درباره اهميت و ارزش فرمانفرماييان 93 ساله همين بس كه او با بزرگاني چون اندي وارهول، جكسن پولاك و ويلم دكونينگ نشست و برخاست داشته و آثارش دو سال پيش در نخستين نمايشگاه انفرادي در موزه گوگنهايم نيويورك روي ديوار رفته است. حالا اما هنردوستان ايراني اين فرصت را دارند تا در يك نمايشگاه كم‌نظير نظاره‌گر 51 اثر باشند كه در ميان آنها موزاييك‌هاي آينه‌اي و نقاشي پشت شيشه به چشم مي‌خورد.

زندگي و آثار منير شاهرودي فرمانفرماييان چند سال پيش موضوع مستندي شد به نام «منير» به كارگرداني بهمن كيارستمي. او در فيلم زندگي خود درباره آثارش چنين گفته است: «من در خلق اثر از يك مثلث شروع كردم و به چندضلعي 10وجهي رسيدم. مي‌خواستم به همگان نشان بدهم كه از اين شكل‌هاي هندسي مي‌توان بي‌نهايت شكل تازه خلق كرد.»

فرزند عباس كيارستمي فقيد هم درباره نمايش آثار هنرمند نامدار ايراني در باغ نگارستان اين موضوع را مطرح مي‌كند: «ميزبان اين نمايشگاه يك كاخ قجري است و بيشترين تناسب را با آثار فرمانفرماييان دارد. او در كارهايش از آينه استفاده مي‌كند كه متعلق به دورهاي قاجار و صفويه است. چنين شكل‌هايي در آن دوران به تناوب مورد استفاده قرار مي‌گرفت.»

بازدید از تالار دائمی منیر شاهرودی فرمانفرمايیان از ۲۵ آذر ۱۳۹۶ در مجموعه باغ‌موزه نگارستان برای عموم آزاد است. اين موزه در تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع واقع شده است.

کد خبر 392611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha