سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

سالیان سال است که بزرگان علم و ادب و سیاست به دنبال یافتن فرصت‌هایی برای اتصال میان نهادهای مختلف جامعه هستند.

 بدون شک در جامعه‌ای فرهنگی که کتاب محور اصلی آن است؛ می‌توان به تحقق چنین امری امیدوار بود. از این رو یاد یار مهربان به پاس بزرگداشت کتاب و کتابخوانی در پایان پنجمین دوره برگزاری خود  کوشید به عنوان نمادی از تعامل میان نهادهای متولی فرهنگ و ادب، پلی میان خانواده و مدرسه ایجاد تا کمکی در حوزه تعلیم و تربیت به اصحاب این یار مهربان کند. تکریم کتاب در حقیقت بزرگداشت فضایل و خوبی‌هایی است که بزرگان این سرزمین عمری در پی اعتلای آن کوشیده‌اند.

پنجمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان با هدف اهدای کتاب به مدارس، حوزه‌های علمیه و مدارس دینی و کتابخانه‌های عمومی تهران در حالی آغاز شد که به مدد تجربه چند دوره برگزاری در شهرهای مختلف، اینک گام بر صحنه‌ای می‌گذاشت که نوید فراگیر شدن آن را به همراه داشت. در پنجمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان که با مشارکت وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، با تلاش سازمان فرهنگی-  هنری شهرداری تهران و توسط مؤسسه نشر شهر از تاریخ   13 لغایت 21 آبان ماه   1386 در مصلای امام‌خمینی(ره) برگزار شد، بیش از 10 هزار نهاد واجد شرایط دعوت شدند که  8200 نهاد اعم از مدرسه، کتابخانه، حوزه علمیه، بهزیستی و...  طی روزهای برگزاری به نمایشگاه مراجعه کرده و نسبت به خرید اقلام مورد نیاز خود تا سقف اعتباری معین شده اقدام کردند.

اعتبار تعیین شده جهت انتخاب کتب اهدایی در دوره ابتدایی معادل 2‌میلیون و  400 هزار ریال، دوره راهنمایی  2 میلیون و 800 هزار ریال، دوره متوسطه 3 میلیون  و 200 هزار ریال، پیش‌دانشگاهی  3 میلیون ریال، حوزه‌های علمیه   5/3 میلیون ریال و کتابخانه‌های عمومی   10 میلیون ریال بود که برخلاف 4  دوره قبل تحویل کتاب‌ها بدون تأخیر و به صورت همزمان در محل نمایشگاه توسط نمایندگان ناشران صورت پذیرفت.

در مراسم افتتاحیه که با حضور شخصیت‌های فرهنگی برگزارشد، دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی به جهت حضور در تمام دوره‌های نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: همیشه آهنگ زیبا و موسیقی گوش‌نواز یاد یار مهربان طنین‌انداز روح من بوده است.

وی فضای نمایشگاه یاد یار مهربان را بسیار تأثیرگذار و دوست‌داشتنی خواند و افزود: برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان در مصلای امام‌خمینی(ره)، نمادی از اهمیت جلوه‌های فرهنگی دین اسلام است که معجزه جاودانه آن کتاب است و گفتمان آن گفتمان معرفت و ظهورش موجب بسط فکر و فرهنگ است و باید در این دین، مکانی که برای  نمازخواندن در نظر گرفته می‌شود به کتاب نیز اختصاص بیابد.

وی دین اسلام را زمینه‌ساز پیدایش انقلاب فرهنگی در جهان خواند و گفت: پس از ظهور اسلام، کتابخانه‌های بزرگی در عالم اسلام ایجاد شد که یکی از این کتابخانه‌ها، کتابخانه خواجه نصیر‌الدین طوسی بود که در زمان حمله مغول   400هزار عنوان کتاب در این کتابخانه به آتش کشیده شد.

وی با اشاره به ضرورت  نجات کشور از عقب‌ماندگی تحمیلی گفت: وظیفه تک‌تک افراد جامعه است که در امور فرهنگی سهیم شوند و ما باید قدردان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران و تمامی کسانی که در این راه سهیم بوده‌اند، باشیم. شهرداری تهران در سال‌های اخیر فعالیت خود را منحصر به ساخت و ساز نکرده  و در امور فرهنگی نیز سهیم بوده و نقش پررنگی نیز در فعالیت‌های فرهنگی داشته است.

حداد عادل گفت: دوستان ما مژده دادند که نمایشگاه یاد یار مهربان در تمام شهرهای ایران فراگیر خواهد شد و این حرکت بسیار فرهنگ‌ساز خواهد بود. اگر چنین حرکتی صورت بگیرد هر سال  در  13 آبان، شاهد یک موج فراگیر کتابخوانی در سطح کشور خواهیم بود. وی افزود: تعداد عناوین کتاب‌هایی که پیش از انقلاب اسلامی منتشر شده‌اند با تعداد عناوین کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده است قابل مقایسه نیست و تعداد عناوین کتاب‌هایی که در این ‌سال‌ها منتشر شده‌اند، حاکی از رشد و توسعه یافتگی فرهنگ کتابخوانی در کشور است. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های متعدد کتاب نشانه‌ای از توسعه‌یافتگی فرهنگی یک ملت است و همه باید در این امر سهیم باشند.

محمد  باقر قالیباف،  شهردار تهران نیز در این مراسم طی سخنانی با یادی از امام راحل و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و ارج نهادن به روز 13 آبان، امام‌خمینی(ره) را رهبری دانست که با مبارزات خود، عزت و شرف را به مسلمانان بازگرداند و زمینه احیای مجدد اسلام را فراهم کرد.

وی همچنین با ابراز احترام به قیصر امین‌پور،  شاعر فقید انقلاب طی سخنانی گفت: باید قدردان تمام کسانی که زمینه برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان را فراهم کردند، باشیم. وی افزود: آقای علی اکبر اشعری که اکنون ریاست کتابخانه ملی ایران را عهده‌دار هستند بنیانگذار حرکت بسیار زیبا و فرخنده‌ای بودند که امروز در سطح وسیع شاهد برگزاری آن هستیم.شهردار تهران با اشاره به ترویج برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر گفت: تاکنون در بخش توجه به مسائل فرهنگی شهر تهران برنامه‌های پرمحتوایی ترتیب داده شده است و اقدامات قابل‌توجهی نیز صورت گرفته است. باغ کتاب شهر تهران نیز که کلنگ‌اش در تپه‌های عباس‌آباد توسط رئیس مجلس شورای اسلامی زده شده   اکنون در حال ساخت است و ما امیدواریم هر چه زودتر این پروژه به مرحله بهره‌برداری برسد.

شهردار تهران با تأکید بر امر کتابخوانی که از شاخص‌های توسعه‌یافتگی یک ملت به شمار می‌رود، افزود: همه اقشار جامعه در امر گسترش فرهنگ کتابخوانی سهیم شوند و هر فعالیتی نیز که از سوی بخش عوارض شهرداری تهران برای توسعه کتابخوانی صورت بگیرد، مورد قبول شهرداری تهران است.

همچنین امیر مسعود شهرام‌نیا،  مدیر عامل نشر شهر نیز با بیان این مطلب که پنجمین نمایشگاه یاد یار مهربان، با همکاری مشترک مدیریت شهر تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد بار دیگر برگزار شده است،  افزود: هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان تجهیز کتابخانه‌‌های شهر است. وی در ادامه با اشاره به حضور 422 ناشر در پنجمین نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: نمایشگاه پنجم یاد یار مهربان با رشد  6 درصدی در تمامی ابعاد روبه‌رو بوده است و این رقم در حوزه کتابخوانی بسیار امید‌بخش است.

گفتنی است مؤسسه نشر شهر به عنوان نهاد زیر مجموعه سازمان فرهنگی-  هنری شهرداری تهران، وظیفه ارتقای فرهنگ شهرنشینی و آموزش دانش شهرنشینی به شهروندان کلانشهر تهران را برعهده گرفته است.  انتشار کتب مناسب در حوزه آموزش فرهنگ شهرنشینی و حقوق شهروندی، تهیه و تأمین کتب مورد نیاز کتابخانه‌ها و اماکن فرهنگی شهر تهران، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف عرضه کتاب و محصولات فرهنگی، اهدای گسترده کالاهای آموزشی شامل کتاب، وسایل کمک آموزشی و لوازم ورزشی به تمام مدارس‌ (مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان)، توزیع کتب و محصولات فرهنگی در چارچوب سامانه فروشگاه‌های مؤسسه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند، تشویق شهروندان به مطالعه در قالب برگزاری جمعه بازار کتاب، تبلیغات مکتوب و بیلبورد و همچنین ارائه خدمات چاپی وسیع از جمله مهم‌ترین حوزه‌های فعالیتی مؤسسه است.مؤسسه نشر شهر تاکنون  155 نمایشگاه کتاب برگزار کرده که بیشتر آنها در اماکن عمومی محلات تهران از جمله فرهنگسراها، خانه‌های  فرهنگ و پارک‌ها برگزار شده است.

کد خبر 39489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز