همشهری آنلاین: عضو شورای شهر تهران درباره ضررده‌ترین سازمان شهرداری گفت: در حال حاضر سازمان فضای سبز سالی ۱۲۰۰ میلیارد، سازمان پسماند سالی ۷۰۰ میلیارد هزینه می‌کند، سازمان میوه و تره‌بار نیز با داشتن ۴۴۰ واحد بازار تاکنون هیچ کمکی شایانی به شهرداری نکرده است.

محمود میرلوحی

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، در گفتگو با ایلنا شهرداری با مدیریت گذشته را نمادی از مدیریت ناشفاف و ضدقانون عنوان کرد و گفت: میان درآمد و هزینه در شهرداری تعادل و شفافیت وجود ندارد و نمونه‌ای از عدم شفافیت در سازمان زیباسازی است، تا جایی که در این سازمان بر اساس رقم پیش‌بینی شده در بودجه ۱۵۰ میلیارد درآمد دارد، اما در شش ماه اول سال فقط ۴۰۰ میلیارد درآمد کسب کرده است. هرچند معتقدیم خیلی بیشتر از این عدد از جیب مصرف کننده و سفارش‌دهنده‌های تبلیغ درآمدزایی می‌کند، اما اینکه این درآمد چطور خرج می‌شود، مشخص نیست.

او در پاسخ به سوالی درباره ضررده‌ترین سازمان شهرداری گفت: در حال حاضر سازمان فضای سبز سالی ۱۲۰۰ میلیارد، سازمان پسماند سالی ۷۰۰ میلیارد مصرف می‌کند، ازسوی دیگر سازمان میوه و تره‌بار با داشتن ۴۴۰ واحد بازار تاکنون هیچ کمکی شایانی به شهرداری نکرده است و با وجود این همه امکانات در کل فقط ۵۰ میلیارد به شهرداری کمک کرده است.

عضو کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه شورای شهر اقتصاد شهرداری با کل کشور مقایسه کرد و ادامه داد: در حال حاضر شهرداری تک درآمدی و تک محصولی است‌‌‌، همان طور که اقتصاد کشور فقط نفت است. اقتصاد شهرداری نیز در شرایط فعلی فقط مبتنی بر تراکم است که به نوعی قانون‌فروشی محسوب می‌شود، از سوی دیگر این منابع پراکنده هستند و ساختار و روش‌های تحصیل درآمد نیز باید اصلاح شود.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سرانجام بخشنامه‌هایی که شهردار تهران صادر کرد، گفت: در مورد بخشنامه مربوط به شورای معماری مناطق همه باید بدانند که این قانون است و باید در چارچوب قانون و طرح تفصیلی تصمیم بگیرند. شورای معماری مناطق فرا‌تر از طرح تفصیلی تصمیم می‌گرفت و کسی نباید از تعهد به قوانین و قواعد طرح تفصیلی احساس زیان کند. در مورد هولوگرام‌ها نیز همین طور است، من از مناطق مختلف در این مورد سوال کردم و شرایط به نظر بسیار امیدبخش می‌آید. در آینده بیشتر روشن خواهد شد که روش‌های گذشته چه آسیب‌های فاجعه باری به شهر وارد کرده است.

میرلوحی با بیان اینکه صدور هولوگرام در نوع خود یک فاجعه بوده است، تصریح کرد: اگر هولوگرام‌ها کالبدشکافی شود خواهیم دید که شهرداری و مسئولان وقت از روند اتفاقاتی که در آنجا می‌افتاده است بی‌خبر بودند و به هر روشی که می‌خواستند عمل می‌کردند. این تخلفات نه در مقیاس کوچک بلکه در مقیاس بزرگ بوده و فردی که می‌خواسته درخواست برای دریافت پروانه پولی بدهد، توسط واسطه به پیمانکاری که از شهرداری طلبکار بوده، وصل می‌شده و در مواردی واسطه یا دلال تا ۴۰ درصد سود می‌برد. اگر این موارد بررسی شود خواهیم دید که چه فاجعه‌ای اتفاق ‌افتاده و بی‌نظمی و بی‌انضباطی همه شئون این بخش را در برگرفته است.

او در پاسخ به این سوال که چه ضمانت اجرایی برای عملی شدن برنامه پنج ساله سوم شهرداری وجود دارد، آن هم در شرایطی که برنامه دوم توسعه شهرداری فقط تا ۳۰ درصد اجرایی شد، گفت: به رغم فروش دارایی‌ها، باز هم شهردای نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی بالا آورده است. این بدهی نتیجه روش گذشته است و نشان می‌دهد که درآمدزایی با منابع غیرپایدار به همین جا ختم می‌شود.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه باید دخل و خرج باهم همخوانی داشته باشد و این قانون عقل و منطق اقتصادی است، افزود: حرف ما این است که اول باید منابع مشخص شود، نه اینکه اگر ۱۰۰ میلیارد از یک منبع پول درآوردید دو سال بعد ۱۵۰ میلیارد خرج کنید. الان دیگر منبعی نمانده است.

میرلوحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه راه پیشرو داریم یا روند گذشته را ادامه دهیم که‌ به معنای ادامه تراکم فروشی و دور زدن ماده ۱۰۰ و آسیب به محیط زیست است، یعنی برای ساختن یک اتوبان همه پارک‌ها را بفروشیم. راه دوم این است که بگوییم پول نیست و باید توسعه، کار و فعالیت در شهر را متوقف کنیم که مردم راضی نمی‌شوند و می‌گویند ما به شورای پنجم رای ندادیم که بیاید کار‌ها را متوقف کند.

او ادامه داد: پس تنها راهی که باقی می‌ماند، انجام کار کار‌شناسی است و ایجاد منابع درآمدی پایدار است. در حال حاضر سوددهی در شهرداری به طریقی که به صورت علمی در دنیا مطرح است وجود ندارد. سازمان‌ها، موسسات و مناطقی که در شهردای اکنون خودکفا هستند و درآمد دارند باید به جمع سوددهندگان و کمک‌دهندگان وارد شوند. درحال حاضر وقتی می‌گویند شهرداری سودده است یعنی در حال فروختن ملک است.

کد خبر 394567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha