همشهری آنلاین: برخی چهره‌های اصولگرا و اصلاح طلب در واکنش به وقایع اخیر در کشور، بر هوشیاری ملی تاکید کردند و از مردم خواستند مراقب سوء استفاده‌ها باشند زیرا دشمن با فریب کاری جلو می‌آید.

چهره‌های سیاسی کشور

به گزارش ایرنا، تجمع‌های صورت گرفته شماری از افراد طی سه روز اخیر در چند شهر مانند مشهد و کرمانشاه، اراک، زنجان، اهواز، تهران و چند شهر دیگر واکنش‌های چهره‌های اصولگرا و اصلاح طلب را در پی‌داشت. آنها از مردم خواستند که هوشیار باشند و پشت سر جریانات سیاسی معاند حرکت نکنند تا مشکلی برای کشور و جامعه ایجاد نشود.

  • رحمانی فضلی: هوشیاری و هوشمندی مردم موجب شکست هر توطئه‌ای شده است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشورگفت: دولت، مجلس و قوه قضاییه مصمم به پیگیری مطالبات مردم برای حل مشکلات آنها هستند.با خشونت پراکنی و رعب و وحشت قطعا برخورد می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به سوء استفاده برخی افراد از فضای مجازی در اتفاقات اخیر گفت: کسانی که از فضای مجازی سوءاستفاده کردند و از آن در جهت سلب امنیت، بی‌نظامی، قانون شکنی و تخریب اموال مردم استفاده کردند، نشان دادند که استفاده از ظرفیت این امکان بهانه است، آنها بدنبال خشونت پراکنی و رعب و وحشت هستند که قطعا با این نوع رفتار برخورد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در آرامش، امنیت و نظم و در چهارچوب قانون بهتر می‌توان پیگیری مطالبات شد، تصریح کرد: مردم عزیزمان همواره با تاکید بر روش های قانونی پیگیر حقوق خود بوده و خواهند بود لذا نباید تخریب ها و تجاوز به حقوق عمومی و شهروندی جامعه را به حساب مردم فهیم و عزیزمان گذاشته شود.

  • مطهری:به رسميت شناختن اعتراض مدني، برخورد با آشوب

علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت به رسمیت شناختن اعتراض مدنی مردم از سوی مسئولین در عین حال خواستار برخورد با تخریب اموال عمومی و ایجاد آشوب شد.

وی ادامه داد: در کشور ما فرهنگ اعتراض وجود ندارد. هر تجمع اعتراض‌آمیزی به سرعت از شعارهای اولیه خود دور می‌شود و به خشونت می‌گراید. شاید علت آن این باشد که مجوز هیچ تجمعی صادر نمی‌شود و وزارت کشور همه تجمعات و اعتراضات مدنی را غیرقانونی می‌نامد. این در حالی است که قانون اساسی ما در اصل بیست و هفتم راه‌پیمایی را مشروط به این که مسلحانه و مخل احکام اسلام نباشد مجاز اعلام کرده است.

مطهری گفت: در کشورهایی که تمرین دموکراسی بیشتری دارند، در یک روز و ساعت مشخص هزاران نفر در مسیر معینی با حفاظت پلیس، راه‌پیمایی کرده و اعتراض خود را در موضوع معینی اعلام می‌نمایند و سپس سرکار خود می‌روند و این یک امر عادی است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت کشور ما باید اعتراض مدنی را به رسمیت بشناسد و در صدور مجوز سخت‌گیری نکند و مردم نیز باید پایبند به لوازم اعتراض مدنی باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در چند روز اخیر اعتراضاتی عمدتاً اقتصادی در برخی از شهرهای کشور انجام شد. این که مردم احساس آزادی می‌کنند و نظر خود را در قالب تجمع یا راه‌پیمایی بیان می‌نمایند یک نقطه مثبت و روشن برای جامعه ما و نظام جمهوری اسلامی است اما این که این اظهارنظرهای جمعی توأم با تخریب اموال عمومی و اخلال در نظم جامعه می‌شود یک نقطه منفی و تاریک است.

وی گفت: مسئولان ما باید برای بخش اول این پدیده یعنی اظهارنظر مدنی و آرام مردم شرایط را مهیا کنند و با بخش دوم آن یعنی تخریب اموال عمومی و ایجاد آشوب به شدت برخورد نمایند.

  • شکوری راد: مطالبه اصلی معترضین معلوم نیست

علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت هم گفت: تظاهرات اعتراضی در شهرهای مختلف چه خودجودش و دارای انگیزه‌های معیشتی باشد و چه دارای محرک سیاسی داخلی یا خارجی، نوید بخش دستاوردی عینی برای بهبود وضعیت جامعه و کشور نیست ولی می‌تواند پرهزینه و تبعات آن پردامنه باشد. مطالبه اصلی و نهایی معترضین نیز معلوم نیست تا بتوان آن را ارزیابی کرد.

  • عارف: مطالبات با سازوكار قانوني حق مردم است

محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم عزیزمان وظیفه مسوولین، بخصوص دولت و مجلس است و پیگیری این گونه مطالبات از سوی مردم با سازوکارهای قانونی حق طبیعی آنها است ولی متوجه باشیم کاری نکنیم که فضای کشور متشنج شود چون این فضا خواست بدخواهان ملت و کسانی است که به دنبال از بین بردن امید مردم هستند.

  • عسگراولادی: بیگانگان مشکلات اقتصاد را به سیاست پیوند می‌زنند

اسدالله عسگراولادی عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اعتراضات مردم در روزهای اخیر ریشه اقتصادی دارد، اما بعضی عوامل بیگانه هم ریشه اقتصادی را به سیاسی پیوند می‌زنند.

وی افزود: در حالی از افزایش قیمت بنزین، عوارض خروج، آب، برق و تلفن صحبت به میان می‌آید که درآمدهای مردم کفاف تأمین هزینه‌های زندگی آن‌ها را نمی‌دهد.

عسگراولادی تاکید کرد: باید مشکلات اقتصادی مردمی که با تمام قوا از انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند را حل کرد.

  • رنجبرزاده: مردم پشت سر جریانات سیاسی معاند حرکت نکنند

اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رییسه مجلس گفت: شایعاتی در مورد افزایش قیمت و گرانی‌ها شیوع پیدا کرده که اغلب غیرواقعی است و در واقع طبل دشمن است برای اینکه صدایی بلند کنند و افکار پلید خود را پیاده‌سازی کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: مسئولین مجلس و دولت برای حل مشکلات مردم منسجم و هماهنگ هستند.

به گفته وی' تجمعات اخیر حالت طبیعی ندارد. به نظر می‌رسد عده‌ای می‌خواهند حماسه 9 دی را تحت‌الشعاع قرار دهند و فتنه جدیدی به راه بیندازند اما مردم هوشیار هستند'.

رنجبرزاده اظهار داشت: مردم هوشیار باشند و پشت سر جریانات سیاسی معاند حرکت نکنند تا مشکلی برای کشور و جامعه ایجاد نشود.

  • قنبری: حرکات خشن راه حل مشکلات جامعه نیست

داریوش قنبری یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اعتراضات اخیر مردم در سطح کشور و طرح انتقاداتی درباره مسائل اقتصادی تاکید کرد: قطعا حرکات خشن راه حل مشکلات جامعه نیست و هیچ کشوری از طریق حرکات خشن نتوانسته به توسعه دست یابد.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد ظرفیت‌های قانونی برای بیان اعتراضات مردمی اظهار کرد: ضعف نهادهای مدنی و تاحدودی به حاشیه کشاندن این نهادها در گذشته یکی از دلایل وقوع اتفاقات روزهای اخیر در سطح کشور است. معترضان می‌توانستند اعتراضات خود را به صورت مدنی مطرح کنند.

قنبری در توصیه‌ای به مردم درباره نحوه بیان اعتراضات و انتقادات خود اظهار کرد: مردم در این شرایط باید مراقب باشند که خواسته‌های خود را چارچوب قانون بیان کنند و بدانند که قطعا روی آوردن به حرکات خشن به نفع کشور و جامعه نیست. چراکه این اقدام، موجب محدود و امنیتی شدن جامعه می شود.

وی تصریح کرد: حرکات خشونت‌آمیز قطعا پاسخگوی مشکلات جامعه نخواهد بود و هیچ کشوری از طریق حرکات این چنینی نتوانسته به توسعه دست یابد چراکه توسعه سیاسی و اقتصادی مستلزم آرامش نیروهای درونی و درک متقابل مسئولان و مردم از یکدیگر است. از یک سو مقابله با خواسته‌های مردم برای کشور مشکلاتی ایجاد می کند اما از سمت دیگر نیز حرکات خشونت آمیز به نفع مردم و کشور نیست. مردم باید از حرکات خشونت آمیز که در کشورهای دیگر ایجاد شده و نتیجه‌ای به همراه نداشته درس بگیرند.

  • هاشمی: در موقعیت هوشیاری ملی قرار داریم

محسن هاشمی رئیس شورای شهر گفت: ما در موقعیت هوشیاری ملی قرار داریم و نحوه بیان انتقادات و مطالبات باید به شیوه قانونی و در چارچوب رعایت قانون باشد نه به صورت هیجانی.
وی افزود: به عنوان اعضای شورا توصیه می‌کنیم که از فضای هیجانی پرهیز کنید چراکه باید ملتی واحد بمانیم تا از گزند دشمان در امان باشیم.

هاشمی ادامه داد: نحوه بیان انتقادات و مطالبات باید به شیوه قانونی و در چارچوب رعایت قانون باشد نه به صورت هیجانی. باید قبول کرد که فشارهای اقتصادی و تبعیض طبقاتی وجود دارد.پیگیری مطالبات به صورت مدنی مناسبترین روش است.

  • حضرتی: مسئولین دردها و حرف‌های مردم را بشنوند

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم گفت: چرایی وقوع اتفاقاتی نظیر آنچه در برخی شهرها رخ داده نیازی به تحلیل پیچیده و امنیتی و چند مجهولی ندارد. کافی است ما مسوولین کمی در کوچه پس کوچه های شهرمان بگردیم و با حضور در بین مردم، دردهایشان را ببینیم و حرف هایشان را بشنویم.

  • فرهنگی: مجلس پیگیر مطالبات ملت است

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ دشمنان جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون همواره از هر فرصتی برای ضربه وارد کردن به نظام و کشور استفاده کرده‌اند و ما نمونه‌های آن را به کرات دیده‌ایم.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: امروز با توجه به مشکلاتی که در ارتباط با مؤسسات مالی و اعتباری و همچنین مسائلی همچون اشتغال و معیشت مردم پیش آمده دشمنان از این فرصت سوءاستفاده کردند تا اغتشاشاتی را در کشور ایجاد کنند.

فرهنگی همچنین با اشاره به فعالیت‌های نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه برای رفع مشکلات مردم، خاطرنشان کرد: مجلس مطالبات مردم را به طور جد پیگیری خواهد کرد.

وی گفت: مجلس باید به وظیفه خطیر خود عمل کند و در بررسی بودجه سال 97 اجازه ندهد که به مردم در حوزه اقتصادی فشار وارد شود و در این حوزه کار را به بهترین پیش ببرد.

  • جلا‌ئی‌ پور: اصلاح‌طلبان حل معضلات جامعه را در «کف خیابان» دنبال نمی‌کنند

حمیدرضا جلا‌ئی‌ پور فعال اصلاح طلب گفت: ما اصلاح‌طلبان از مردم بیست سال است که می‌خواهیم بیایند و به اصلاح طلبان رای بدهند و در آینده هم برای حل معضلات جامعه چنین خواهیم کرد. چون این کار مدنی و مسئولانه است و هم به نفع کشور و هم به نفع خود مردم بوده است.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: ما بخاطر دعوتی که از مردم کردیم نه پیش مردم شرمنده‌ایم و نه به آنها بدهکار. اگر مردم کشور ما این مشارکت انتخاباتی را نداشتند به مراتب مشکلات جامعه ما از کشور پاکستان و مصر بیشتر بود.

جلایی پور افزود: اصلاح‌طلبان با تجمع کف خیابانی که سرنگونی طلبان (منافقین و سلطنت طلبان) خط بده آن باشند با تمام وجود مخالفند و این را با صدای بلند اعلام می کنید.

  • نوش آبادی: آشوبگران هیچ قرابتی با مردم ندارند

حسین نوش آبادی نماینده سابق ورامین و رئیس کارگروه سیاست داخلی و شوراهای نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در خصوص تحرکات اخیر عده معدودی اغتشاشگر که به بهانه مشکلات اقتصادی ، شعارهای ساختارشکنانه سرداده و با تخریب تاسیسات و اموال عمومی داعیه حمایت از حقوق مردم را دارند ، گفت: برهم زدن نظم و آرامش جامعه و تخریب تاسیسات و ابنیه دولتی و حکومتی و آسیب زدن به اموال عمومی توسط عده معدودی اغتشاشگر ، هیچ قرابت و سنخیتی با حقوق مردم و منافع ملی ندارد و آب به آسیاب دشمن ریختن است .

نوش آبادی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که هدف دشمن ناامید کردن مردم است گفت: شعارهای انحرافی و ساختارشکن که متعرض منافع ملی باشد و کلیت نظام را نشانه بگیرد به سود هیچ کس و هیچ جریانی نیست و با منافع ومصالح مردم و کشور منافات دارد .

نوش آبادی تاکید کرد: امنیت بزرگترین سرمایه ملی است که در سایه رهبری نظام ، وحدت کلمه و خون شهدا به دست آمده و نباید با انگیزه های سیاسی، و شعارهای اقتصادی دستخوش آسیب شود وپیام حماسه نه دی بازگشت آرامش و امنیت به کشور و مخالفت با کسانی بود که به بهانه اعتراض به انتخابات سعی در کشیدن مردم به کف خیابانها داشتند .

وی با اشاره به سخنان عده ای ساده لوح که می گویند باید صف معترضین به گرانی و تورم و بیکاری را از صف منافقین و معاندین جدا کرد گفت: اعتراض و انتقاد باید از مجرای قانونی ابراز شود نه با قانون شکنی و ساختارشکنی و کشاندن معترضین به کف خیابانها .
معاون سابق حقوقی و پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان تاکید کرد هرگونه تجمع فاقد مجوز از وزارت کشور غیرقانونی است و نباید فضای امن کشور را دستخوش بی نظمی و ناامنی کرد .

  • تقوی: مردم نسبت به موج آفرینی های جدید دشمنان علیه نظام آگاه هستند

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی گفت: ملت ما بارها نشان داده که توانایی مقابله با بزرگترین تهاجم ها را دارد و با آگاهی از انقلاب و نظام دفاع می‌کند.

وی بر هوشیاری و بصیرت و در صحنه بودن اقشار مختلف مردم بخصوص دانشجویان و طلاب تاکید کرد و گفت: توطئه علیه ملت و کشور ما ادامه دارد، پس نباید دشمنان را دست کم بگیریم.

وي از دستگاه قضایی خواستار برخورد قاطع با تضییع کنندگان حقوق مردم شد و گفت: حق اعتراض صحیح است و امیدوارم به سرعت مردم به پول از دست رفته خود برسند.

کد خبر 394194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha