همشهری آنلاین: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: برخی از آمارها که از سوی عده‌ای به عنوان مهاجرت یا فرار نخبگان به کشورهایی همچون آمریکا اعلام می‌شود همگی دروغ و پرداختن به حاشیه است.

دکتر سورنا ستاری

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری‌ در هفدهمین نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی در یزد با بیان اینکه مهاجرت را نفی نمی‌کنیم، افزود: کشورهایی همچون عربستان، پنج برابر و کره جنوبی، هشت برابر ایران که 12 هزار دانشجو در آمریکا دارد در ایالات متحده، دانشجو دارند.

وی تصریح کرد: تبادلات فناورانه و علمی به شدت در حال توسعه است و ما هنوز به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازیم؛ در حالی که نباید در سیاستگذاری‌ها به این آمارهای دروغ توجه کنیم.

ستاری با بیان اینکه در ابتدای انقلاب، 17 هزار دانشجو در کشور داشتیم ولی این تعداد امروز 27 تا 28 برابر شده است، اظهار کرد: همین امر موجب شده انتظار از حوزه علم و فناوری بسیار بیشتر شود.

وی در عین حال درباره رشد توقعات از بخش‌های علم و فناوری و انتظارات در برآورده شدن آنها گفت: باید دید چرا رشد بالای تعداد دانشجو در اقتصاد کشور چندان تاثیرگذار نبوده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که آموزش‌ها خروجی مناسب نداشته و در سیستم آموزشی و پژوهشی کارنامه قابل دفاعی نداریم، اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در پژوهش، نتیجه مطلوبی ندارد چون مبانی فکری ما در کارخانه و دانشگاه صحیح نیست.

ستاری ادامه داد: باید سیستم و ماهیتی را تعریف و تعیین کنیم که در آن دانشگاه، پژوهش و محیط کار در کنار هم قرار گرفته و موجب رشد اقتصاد شوند و بدانیم که بسیاری از زیست‌بوم‌های پژوهشی و فرهنگی کشور با تکیه بر سیاست‌های دولتی و اقتصاد نفتی از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید بدانیم بزودی بزرگترین شرکت‌های خدماتی کشور را همین جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی زیر 30 سال اداره خواهند کرد که بسیاری از آنها بدون دریافت تسهیلات حرکت کرده و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند.

این مسئول با بیان اینکه مشکل اقتصاد، اشتغال و پژوهش با پول حل نمی‌شود، گفت: ایجاد استارتاپ‌ها به سرمایه نیاز ندارد بلکه نیازمند عقل، اندیشه و بهره‌گیری از توان نخبگان و بر پایه دانش بوده و بقیه بخش‌ها در واقع ابزار است.

معاون علمی رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه با بودجه دولتی نمی‌توان پژوهش کرد یا خودرو ساخت یا کارخانه تاسیس کرد، افزود: با اعتبار دولتی نه تنها نوآوری و ابتکاری انجام نمی‌شود بلکه تصمیمات غلطی گرفته خواهد شد که خروجی ندارد و پول را برای حقوق و دستمزد می‌بلعد.

ستاری گفت: برای این کار باید در مرحله اول همچون بازاریان گذشته، محیط کسب و کار را به گونه‌ای آماده کنیم که بخش خصوصی به عنوان ژنرال‌های اقتصاد ایران از نخبگان و جوانان دانش‌آموخته استفاده کرده و زمینه رشد آنان را فراهم کنند.

وی افزود: در واقع باید به جوانان همچون تجار قدیمی که شاگردان خود را تاجر و کارآفرین تربیت می‌کردند بدون پرداخت تسهیلات بانکی نگاه کنیم و زمینه‌ای را فراهم کنیم که بخش خصوصی در قالب شتاب‌دهنده‌ها در حمایت از جوانان برخیزد و دغدغه مالی جوانان نیز به این شکل حل شود.

ستاری در عین حال با بیان اینکه در فضای کسب و کار کشور، فضایی به نام دانش‌بنیان ایجاد شده که بیش از 2 هزار شرکت با 40 هزار میلیارد تومان فروش، خروجی داشته است، ادامه داد: در حوزه دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها وارد مرحله‌ای نوین شده‌ایم که جامعه را تغییر خواهد داد.

وی یادآور شد: خوشبختانه هم اکنون زیست بومی در کشور در حال ایجاد است که تحت هیچ شرایطی دولت نباید در این بخش‌ها وارد شود و تنها باید بستر را برای کسب و کار فراهم کند ضمن آنکه از این زیست بومی با تمام توان حمایت خواهیم کرد.

معاون رئیس‌جمهوری، پرداخت حقوق‌ ماهانه به جای نوآوری را برای کشور خطرناک و دور کردن از مسیر نوآوری عنوان کرد و گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که با محیط کسب و کاری دلخواه بسیار فاصله دارد این در حالی است که تمامی پتانسیل‌های فناورانه در کشور وجود دارد ولی زیست‌بوم‌های مناسب نداریم.

ستاری درباره برخی جایگاه‌های ایران در حوزه علم و فناوری اظهار کرد: در شاخص‌های توسعه دانش‌بنیان رتبه دوم، در نیروی انسانی حوزه دانش‌بنیان در رتبه‌های دوم تا چهارم جهان قرار داریم ضمن آنکه چهارمین تولیدکننده مهندس در جهان هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه پژوهش به صدقه نیاز ندارد، گفت: راه ایجاد اشتغال و تغییرات اساسی در حوزه علم و فناوری پول نیست بلکه بهره‌گیری از عقل و توان نخبگان و نیز ایجاد اکوسیستم متناسب و دوری از اقتصاد نفتی است.

کد خبر 394140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha