همشهری آنلاین: گزارشی جدید از هفت مطالعه که روی دو هزار نفر داوطلب زن و مرد انجام گرفته‌اند نشان می‌دهد مردها و زن‌ها رفتارهای دوستدار محیط زیست را با رفتار‌های زنانه مرتبط می‌دانند.

محیط زیست

براساس گزارش ساينتيفيك آمريكن، دانشمندان مي‌گويند به اين دليل است كه مردها علاقه چنداني به انجام فعاليت‌هايي در راستاي محافظت از محيط زيست از خود نشان نمي‌دهند، زيرا مي‌ترسند رفتار آنها زنانه درنظر گرفته شود.

به گفته دانشمندان مطالعات پيشين نشان داده‌بودند كه نگراني مرد‌ها براي حفظ هويت مردانه بيشتر از نگراني زن‌ها براي حفظ هويت زنانه آنها است. در اين صورت اگر مرد‌ها از اين نظر احساس امنيت بيشتري داشته باشند،‌نسبت به استفاده از محصولات پاك و غير مضر براي محيط زيست گرايش بيشتري پيدا مي‌كنند.

محققان در مجموعه‌اي از آزمايش‌ها رفتار مردان و زنان را نسبت به خريداري محصولات پاك و رفتار اين افراد در حين خريد مورد بررسي قرار دادند تا مرز و محدوده پديده‌اي كه محققان آن را "كليشه سبز-زنانه" ناميده‌اند را مشخص سازند.

مطالعات پيشين نشان داده بودند كه كه مردان بيشتر از زنان انرژي مصرف كرده و بازيافت كمتري انجام مي‌دهد اما دليل اين رفتار مشخص نشده‌بود. اكنون محققان موفق به كشف ارتباط رواني ميان زنانگي و دوستدار محيط‌زيست بودن شده‌اند. قطعا اين روند در مورد تمامي مردان زمين صادق نيست، اما محققان دريافتند هم مردان و هم زنان فعاليت‌هاي سازگار با محيط زيست را رفتارهايي زنانه مي‌بينند.

براي مثال در يكي از آزمايش‌ها داوطلبان مرد و زن اعلام كردند استفاده از كيسه‌هاي برزنتي در فروشگاه‌ها رفتاري زنانه‌تر از استفاده از كيسه‌هاي پلاستيكي است، صرف‌نظر از اينكه مشتري زن باشد يا مرد. در آزمايشي ديگر داوطلبان با ياد‌آوردن خاطره زماني كه عملي مثبت در راستاي محافظت از محيط زيست انجام داده‌بودند، اعلام كردند نسبت به اين خاطره حس زنانه بيشتري دارند.

محققان باور دارند از اين يافته مي‌توان به عنوان فرصتي براي بررسي اين موضوع استفاده كرد كه چگونه مي‌توان دوستدار محيط‌زيست بودن را دچار تغيير ساختار كرد به شكلي كه تصوير مردانه مردان از بين نرود. براي مثال يك سازمان خيريه محافظ محيط‌زيست اگر نامش "دوستان طبيعت" باشد و لوگويي به شكل يك درخت سبز روشن داشته‌باشد، بيشتر مورد پسند زنان است اما مرد‌ها ترجيح مي‌دهند نام اين سازمان "رنجرهاي حيات وحش" باشد و لوگويي به شكل يك گرگ درحال زوزه كشيدن به سمت ماه داشته‌باشد.

چنين تغييراتي در بازاريابي به صورت مداوم در حوزه هاي ديگر براي جذب مشتري بيشتر درحال اجرا هستند و اكنون زمان آن رسيده تا در زمينه محصولات و فعاليت‌هاي دوستدار محيط‌زيست نيز به اجرا گذاشته شوند.

کد خبر 393875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha