همشهری آنلاین: سوران عمر رئیس کمیته حقوق بشر در پارلمان کردستان عراق از بازداشت بیش از ۴۰۰ تن از معترضان به سوء مدیریت و نبود خدمات عمومی درکردستان عراق خبر داد.

 بازداشت ۴۰۰ نفر توسط نیروهای امنیتی کردستان عراق | کناره گیری رئیس پارلمان

به گزارش ایرنا، این مسوول در پارلمان کردستان عراق روز سه شنبه در گفت و گو با رسانه ها با اعلام این مطلب گفت که بیش از 400 تن در جریان اعتراضات روزهای اخیر در استان سلیمانیه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند و هنوز بخشی از آنها در زندانها باقی مانده اند و آزاد نشده اند.

وی افزود: بازداشت افراد در بخشی از مناطق و شهرها همچنان ادامه دارد و برای دستگیری این افراد، روند قانونی نیز طی نشده و معترضین بدون رعایت حقوقشان دستگیر و روانه بازداشتگاه می شوند.
به گفته وی در میان دستگیر شدگان شماری از روزنامه نگاران و خبرنگاران نیز قرار دارند.

گفتنی است در میان دستگیرشدگان رابون معروف عضو پارلمان کردستان عراق و شاسوار عبدالواحد رئیس ائتلاف نسل جدید و مالک شبکه های خبری ان.آر.تی قرار دارد که هنوز آزاد نشده و به گفته خانواده وی نامبرده دست به اعتصاب غذا زده است.

اعتراضات مردمی در کردستان عراق به دلیل سوء مدیریت، فساد اقتصادی و نبود خدمات عمومی از جمله برق، آب و حاملهای انرژی از هفته گذشته در نقاط مختلفی از استان سلیمانیه عراق آغاز شد.

هر چند اعتراضات خیابانی بدلیل فضای سنگین امنیتی و حضور گسترده نیروهای وابسته به احزاب حاکم بر کردستان عراق طی چند روز گذشته بتدریج فروکش کرد اما اعتراضات و تحرکات سیاسی احزاب و تشکل های صنفی برای تغییر تشکیلات و تشکیل یک دولت موقت ادامه دارد.

  • کناره گیری رئیس پارلمان کردستان عراق در حمایت از اعتراضا

از سوي ديگر اعلام شد: بدنبال کناره گیری شماری از احزاب از کابینه کردستان عراق دکتر یوسف محمد رئیس پارلمان کردستان عراق نیز رسما از سمت خود کناره گیری کرد.

وی روز سه شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در سلیمانیه با اشاره به تشدید اعتراضات مردم در کردستان عراق به سیستم حکمرانی در این منطقه گفت: بحرانها در کردستان عراق از سال 2015 میلادی همزمان با بایکوت پارلمان از سوی حزب دموکرات (به رهبری مسعود بارزانی) برای جلوگیری از اصلاح قانون ریاست آن تشدید شد.

دکتر یوسف محمد درادامه با انتقاد از بازگشایی دوباره پارلمان قبل از برگزاری همه پرسی جدایی از عراق (سوم مهرماه) گفت که هر چند پارلمان کردستان عراق در راستای منافع حزبی و شخصی برای برگزاری همه پرسی بازگشایی شد اما خود همه پرسی شکست بزرگ دیگری برای حاکمیت در اقلیم رقم زد.

کناره گیری رئیس پارلمان کردستان عراق در حمایت از اعتراضا

رئیس پارلمان کردستان عراق همچنین با تاکید بر ضرورت آزادسازی معترضین اعتراضات اخیر اظهار داشت که برای سیستم حکمرانی شکست خورده در این منطقه تنها یک راه باقی مانده است و آن هم انحلال تشکیلات کنونی و کنترل امور به دست خود مردم است.

دکتر یوسف محمد اضافه کرد: حکمرانی کنونی نه تنها با دستگیری و بستن رسانه ها راه به جایی نمی برد بلکه ادامه حیات این حکمرانی را در معرض شکست های بزرگتری قرار خواهد داد.

رئیس پارلمان کردستان عراق از احزاب معارض خواست با تشکیل یک جبهه واحد سیاسی از مردم و معترضین حمایت کنند.

دکتر یوسف محمد در خاتمه با قرائت نامه کناره گیری خود از پست ریاست و نیز عضویت در این پارلمان، از معترضان مردمی در کردستان عراق اعلام حمایت کرد.

جنبش تغییر هفته گذشته در پی آغاز اعتراضات مردمی ضمن کناره گیری از تشکیلات کنونی کردستان عراق اعلام کرد بدلیل حزبی شدن پارلمان منطقه و عدم توجه به خواسته های مردم، رئیس پارلمان که از همین حزب است نیز از مقام خود کناره گیری خواهد کرد.

کد خبر 393781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha