همشهری آنلاین: مطالعه جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از گوجه فرنگی و میوه، بخصوص سیب، به بازیابی آسیب ریوی ناشی از سیگارکشیدن کمک می‌کند.

خوردن سیب و گوجه فرنگی آسیب ریوی را بهبود می‌بخشد

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعه محققان دانشکده جان هاپکینز آمریکا نشان می‌دهد کاهش طبیعی عملکرد ریه در طول یک دوره ۱۰ ساله در بین افراد سیگاری با رژیم غذایی سرشار از گوجه فرنگی و میوه به مراتب کُندتر است.

محققان دریافتند افرادی که به طورمیانگین بیش از دو گوجه فرنگی یا بیش از سه وعده میوه تازه در روز مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک گوجه یا کمتر از یک وعده میوه در روز می‌خورند، کاهش عملکرد ریه‌شان آهسته‌تر است.

محققان در مورد سایر منابع غذایی نظیر انواع غذاها و خوراکی‌های فرآوری شده حاوی میوه و سبزی‌جات (مثل سس گوجه فرنگی) نیز تحقیق کردند، اما تاثیر حفاظتی را فقط در میوه و سبزی‌جات تازه مشاهده کردند.

در این مطالعه همچنین مشخص شد روند کاهش عملکرد ریه تمامی افراد بزرگسال، از جمله افرادی که هیچوقت سیگار نکشیده بودند یا سیگار را ترک کرده بودند، با بیشترین مصرف گوجه فرنگی به مراتب آهسته‌تر بود.

عملکرد ضعیف ریه‌ها با ریسک مرگ ناشی از تمامی بیماری‌ها از جمله بیماری انسداد مزمن ریوی، بیماری قلبی و سرطان ریه مرتبط است.

وانسا گارسیا لارسن، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد رژیم غذایی ممکن است به ترمیم آسیب ریوی در افرادی که سیگارشان را ترک کرده‌اند کمک کند. همچنین رژیم غذایی سرشار از میوه می‌تواند روند طبیعی پیرشدن ریه‌ها را کُند نماید.»

در این مطالعه محققان رژیم غذایی و عملکرد ریه بیش از ۶۵۰ فرد را در سال ۲۰۰۲ بررسی کردند و مجددا ۱۰ سال بعد آنها را از لحاظ عملکرد ریه آزمایش کردند.

کد خبر 393365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha