همشهری آنلاین: معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد: در صورت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، میزان افزایش نرخ تورم جزئی بوده و به طور موقت به بالای ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند اما به سرعت به محدوده تک رقمی باز می‌گردد.

به گزارش ایرنا، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی یکی از راه‌های تامین مالی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به شمار می‌رود که سناریوهای مختلفی در این زمینه در دولت در دست بررسی است. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی رییس‌جمهوری به مردم اطمینان داده است که قیمت حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل بیشتر از نصف قیمت جهانی آن افزایش نخواهد یافت.

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره پیش‌بینی اخیر صندوق بین‌المللی پول از احتمال بازگشت نرخ تورم دو رقمی به اقتصاد ایران، گفت: در این گزارش برای سال جاری، نرخ تورم تک رقمی پیش‌بینی شده است اما با توجه به اینکه نرخ تورم کنونی نزدیک به 10 درصد است، انتظار صندوق بین‌المللی پول این است که با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی این نرخ به صورت موقت به بالای 10 درصد برسد اما بار دیگر به محدوده تک رقمی باز خواهد گشت.

وی درباره اینکه پیش‌بینی بانک مرکزی از میزان اثر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بر شاخص تورم چیست، اظهار داشت: این موضوع بستگی به سناریوهایی دارد که دولت اعمال می‌کند؛ همان‌طور که می‌دانید هنوز به طور دقیق در این زمینه تصمیم‌گیری نشده است و هر زمانی که در مجلس تصویب شود، می‌توان در این باره اظهارنظر کرد.

عضو هیات عامل بانک مرکزی در عین حال تاکید کرد که این نهاد همواره اقدام‌های احتیاطی و لازم را برای حفاظت از تورم انجام می‌دهد؛ ممکن است در سایه تعدیل نرخ حامل‌های انرژی شاهد افزایش جزئی در نرخ تورم باشیم اما این افزایش کاملاً طبیعی بوده و نقصی از این بابت به سیاست‌های بانک مرکزی وارد نیست.

قربانی، ماهیت تعدیل نرخ حامل‌های انرژی را ایجاد تورم دانست و گفت: با اقدام‌هایی که در نظر داریم، نرخ تورم را به خوبی مهار می‌کنیم و به سرعت به محدوده تک رقمی باز می‌گردیم.

کد خبر 393331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha