همشهری آنلاین: محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس که در جلسه چند روز گذشته مجلس به دلیل اظهار نظری در رابطه با شورای نگهبان موجب جنجال در مجلس شده بود، در تذکری فرصت یافت تا به رفع ابهام از صحبت ‌هایش بپردازد.

به گزارش مهر، در جلسه علنی مجلس محمود صادقی نماینده تهران با اعلام تذکر ماده ۷۹  آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اظهاراتی که بنده در نطق اضطراری داشتم موجب برخی ابهامات شده بود که می خواهم توضیحاتی درباره آن ابهامات ارائه دهم. اولا در مورد دیوان محاسبات مقصود من شخص رئیس دیوان محسبات نبود بلکه نظام و فرآیندی که در دیوان محاسبات برای بررسی بودجه مجلس وجود دارد که منجر به پاک شدن و خط خوردن ایرادهای دیوان در جریان رسیدگی به نظام مالی و گردش مالی سالانه مجلس می شود، بوده است که جزییات آن را می توان در جلسه علنی و در کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد.

عضو فراکسیون امید با اشاره به اظهاراتش درباره «عصاره فضایل» گفت: اشاره بنده به فرمایشات امام خمینی(ره) بود که خطاب به نمایندگان دوره اول مجلس فرمودند که شما عصاره فضایل ملت هستید که در بین عموم ملت این جمله معروف شد از قول امام که مجلس عصاره فضایل شورای نگهبان است.

 اشتباه لفظی صادقی موجب خنده نمایندگان و ریاست مجلس شد.

لاریجانی نیز گفت: صحبتی کردید که باز نمایندگان تذکر اصل ۷۹ بدهند.

صادقی نیز گفت: سهو لسان شد.

وی گفت: نظام قانون گذاری ما عجین در مجلس و شورای نگهبان است و شورای نگهبان جزیی از نظام قانون گذاری ما است که هم در انتخابات مجلس نظارت دارد و هم بر قوانین مجلس نظارت می کند که فلسفه بسیار متقنی دارد.

وی با بیان اینکه با صراحت اعلام می کنم به نظارت استصوابی شورای نگهبان اعتقاد دارم، گفت: اگر به مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی مراجعه کنید می بینید که نظارت شورای نگهبان بر انتخابات به دلیل تجربه تلخی بوده است که در رژیم استبدادی پهلوی وجود داشت و حاکمیت تعدادی کاندیدای سفارشی را از صندوق بیرون می آورد لذا پیش بینی شد که نهاد مستقلی بر انتخابات نظارت کند تا  نمایندگان واقعا نمایندگان ملت باشند تا مداخلات قوه مجریه در انتخابات کاهش یابد و منتخبان به آرای ملت نزدیک باشند.

صادقی اظهار داشت: در مورد نظارت قانونی معتقدم نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس شورای اسلامی بسیار ضروری است. محصول مبارزات نظام مشروطه است و شهادت شیخ فضل الله نوری در راستای شک گیری نظام مشروطه مشروعه بود.

وی تاکید کرد: قوانین مجلس شورای اسلامی باید با نظارت فقهای شورای نگهبان تایید شود.

عضو فراکسیون امید گفت: در اصول دیگر قانون اساسی تاکید شد که شورای نگهبان می تواند  بر مصوبات مجلس نظارت قانونی داشته باشد بنابراین تمام مصوبات مجلس باید بر اساس موازین شرع بوده و مخالف قانون اساسی نباشد.

وی اظهار داشت: همچنین در قانون اساسی تاکید شده است که مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان مشروعیت قانونی ندارد. مطابق اصل ۹۸ قانون اساسی نیز تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است.

وی گفت: ما بعد از چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی و فعالیت شورای نگهبان در کنار مجلس آیا حق نداریم بپرسیم، خروجی این نظام چه بوده است؟ با همه احترامی که برای شورای نگهبان قائل هستم و مصوبات آن بر همه لازم الاتباع است اما تفسیرهای شورای نگهبان در بسیاری از موارد موجب کاهش اختیارات مجلس شورای اسلامی شده است.

وی ادامه داد: از جمله در مورد حق تحقیق و تفحص مجلس با تفسیر شورای نگهبان محدودیت هایی اعمال شده است و این محدودیت ها موجب شده است که حدود اختیارات مجلس کاهش یابد لذا شورای نگهبان نیز در خروجی مجلس سهیم است.

وی تاکید کرد: ما اجازه نقد داریم. در بسیاری از موارد شورای نگهبان قوانینی را که مجلس مصوب می کند مورد ایراد قرار می دهد و رهنمود می دهد که استثنا بزنید. زمانی که بر قانون استثنا می زنیم آن قانون خاصیت خود را از دست می دهد.

وی تاکید کرد: برای همه نهادهای نظام احترام قائل هستم اما حق انتقاد نیز قائل هستم.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به محمود صادقی گفت: اگر دفعه قبل هم به این شکل صحبت می کردید اینقدر مناقشه به وجود نمی آمد.

وی با اشاره به اظهارات صادقی مبنی بر اینکه بررسی حساب های مجلس توسط دیوان محاسبات انجام می شود که رئیس دیوان مواردی را خط می زند، گفت: واقعا این طور نیست بینی و بین الله این طور نیست من اصلا متوجه بررسی بودجه مجلس در دیوان محاسبات نمی شوم  شاید خود رئیس دیوان هم متوجه نشود فرآیند خاصی دارد.

کد خبر 393165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha