دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مرجع صدور دیپلم رسمی آموزش و پرورش است گفت: برخلاف تبلیغات آموزشگاه‌ها برای صدور دیپلم رسمی، در خارج از آموزش و پرورش تنها "گواهینامه مهارت" صادر می‌شود.

به گزارش ايسنا، مصطفی آذرکیش به سوالاتی پیرامون صدور دیپلم رسمی از سوی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای پاسخ داد و اظهار کرد: این آموزشگاهها به نوعی از عدم آگاهی کافی برخی مردم سوءاستفاده می‌کنند.

وی افزود: مرجع صدور دیپلم رسمی آموزش و پرورش است و هیچ مرکز و نهاد دیگری نمی‌تواند برای متقاضیان دیپلم صادر کند.

مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خارج از آموزش و پرورش تنها "گواهینامه مهارت" صادر می‌شود و عمده جعلی که صورت می‌پذیرد مربوط به همین بخش است گفت: این آموزشگاه‌ها اعلام می‌کنند که این گواهینامه، همان دیپلم است، در حالی که گواهینامه مهارت با دیپلم تفاوت دارد و باید واحدهای طی شده با ترکیبی از نمرات دروس عمومی در مجموع تبدیل به دیپلم شود.

آذرکیش ادامه داد: اکنون روش‌های مختلفی برای ارتقای سطح تحصیلات بزرگسالان داریم. یک مورد این است که متقاضیان مستقیما وارد دوره‌های نظری مدارس بزرگسالان شوند و دوره آموزشی مربوطه را طی و دیپلم نظری دریافت کنند. راه دوم این است که وارد مدارس بزرگسالان غیردولتی شوند و در نوبت بعدازظهر آموزش حضوری بگذرانند. راه سوم این است که افراد دروس عمومی را در هنرستان‌های بزرگسالان بگذارنند و دروس مهارتی را در خارج از آموزش و پرورش و عمدتا در وزارت ارشاد، جهاد کشاورزی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بگذرانند و بعد معادل سازی کنند که مجموعه آن تبدیل به دیپلم کاردانش شود.

وی با اشاره به اینکه کمیته پیشگیری از جعل در آموزش و پرورش فعال است و به صورت جدی با جاعلین برخورد می‌کند عنوان کرد: اکنون بسیاری از دستگاه‌ها مراحل صدور گواهینامه را از طریق سامانه انجام می‌دهند که امکان جعل را کم می‌کند و آمار جعل نسبت به گذشته به صورت ملموسی کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش نیز به اعتبار دستگاه آموزش دهنده، گواهینامه مهارت را می‌پذیرد، ما استعلام می‌گیریم و اگر گواهینامه مورد تایید دستگاه یا وزارتخانه صادر کننده باشد می‌پذیریم و در غیراین صورت گواهینامه فاقد اعبتار را نمی‌پذیریم.

کد خبر 392906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha