همشهری آنلاین: محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی برای مطالعه روی آتشفشان‌های درحال فوران، از ابزاری کاملا بی‌ارتباط با آتشفشان‌ها استفاده می‌کنند: راکت‌های فضایی.

آتشفشان

براساس گزارش BBC، استيو‌ مك‌نات استاد علوم زمين‌شناسي دانشگاه فلوريداي جنوبي به همراه گلن تامپسون ابزاري را براي مطالعه روي فوران‌هاي آتشفشاني در پايگاه فضايي مشهور كندي نصب كرده‌اند. به اعتقاد آنها وجه مشترك آتشفشان‌ها و راكت‌ها دهانه‌اي است كه از آتش خارج مي‌شود، دهانه آتشفشان‌ها رو به آسمان است و دهانه راكت‌ها رو به زمين.

اين دو دانشمند باور دارند مقايسه انواع لرزه‌هاي ناشي از فوران مي‌تواند ديدگاهي جديد درباره روند فعاليت آتشفشان‌ها ايجاد كند. محققان معتقدند لرزه‌نگارها و ردياب‌هاي فروصوتي كه براي مطالعه مورد استفاده قرار ميدهند، مي‌توانند به عنوان تجهيزات متفاوت تشخيصي براي درك بهتر عملكرد راكت‌ها و يا حتي شناسايي موشكي درحال پرواز، مورد استفاده شركت‌هاي فضايي قرار گيرند.

با اين‌همه اين دو دانشمند قصد دارند با استفاده از داده‌هايي كه از پايگاه فضايي كندي جمع‌آوري مي‌كنند الگوريتمي ايجاد كنند كه مي‌تواند آنچه در حين فوران آتشفشان رخ مي‌دهد را تشريح كند. حتي ممكن است بتوان سيستمي ايجاد كرد كه مي‌تواند نسبت به بروز جريان‌هاي خاكستر و سنگ و خاك خطرساز پيش از فوران اصلي هشدار دهد.

گلن مي‌گويد در ابتدا براي آزمايش و تنظيم تجهيزات خود به پايگاه كندي رفته‌اند زيرا در جنوب فلوريدا آتشفشاني وجود ندارد. اما اين پايگاه فضايي منابع ارزشمندي را در اختيار آنها قرار داده‌است. اين دو دانشمند اكنون سيگنال‌هاي صوتي و لرزه‌اي ده‌ها راكت را ثبت مي‌كنند. بيشتر اين داده‌ها در زمان پرتاب راكت‌ها ثبت شده‌اند و برخي ديگر در حيت انجام تست آتش ثابت، كه در طول آن موتورهاي راكت روي دستگاهي ثابت روشن مي‌شوند تا از آمادگي آنها براي پرواز اطمينان حاصل شود.

اما شگفت‌انگيزترين رويدادي كه براي اين دو دانشمند رخ داد، انفجار راكت فالكون 9 شركت اسپيس‌ايكس در سال 2016 بود. اين راكت پيش از پرتاب و در حين سوخت‌گيري دچار انفجاري مهيب شد كه تصاوير آن را بسياري در فضاي مجازي ديده‌اند، اما آنچه توسط تجهيزات اين دو دانشمند ثبت شده را در هيچ فيلمي نمي‌توان مشاهده كرد. براي مثال اين دو دانشمند 150 انفجار حاشيه‌اي را در اين رويداد 26 دقيقه‌اي ثبت كرده‌اند كه به انفجار مخازن،‌لوله‌ها، و ديگر تجهيزات راكت تعلق داشته‌است. 

محققان با استفاده از داده‌هايي كه جمع‌آوري كرده‌اند به راحتي مي‌توانند ميان راكت‌هاي مختلف تفاوت قائل شوند. با اين‌همه هدف اصلي، بهبود سيستم‌هاي لرزه‌نگاري و فروصوت است تا در مواقع لزوم بتوان با كمك اين سيستم‌ها وقوع رويداد‌هاي طبيعي خطرساز در نزديكي آتشفشان‌ها را پيش‌بيني كرد. در اين صورت مي‌توان از اين سيستم به عنوان هشداردهنده‌اي زودهنگام استفاده كرد تا ساكنان اطراف آتشفشان را از وقوع خطر آگاه سازد.

تجهيزات نصب شده در پايگاه كندي موقتي هستند اما دو دانشمند به دنبال آن هستند كه تجهيزات را به صورت دائمي در اين پايگاه نصب كنند،‌و به صورت ويژه در انتظار پرتاب راكت فالكون هووي اسپيس‌ايكس در اوايل سال 2018 ميلادي هستند زيرا اين راكت مي‌تواند نيرويي برابر 23 مگانيوتون ايجاد كند و در نتيجه عوارض لرزه‌اي جالب توجهي براي دانشمندان به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 392800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha