محمد باریکانی: اعتراض‌ها به عوارض خروج از کشور کار را به جایی رساند که علی اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کند که پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی گران شدن ۱۰هزار تومانی عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال ۹۷است.

فرودگاه-هواپیما

علي اصغر مونسان همچنين از معاون اول رئيس‌جمهور خواسته است تا عوارض 85هزار توماني خروج از كشور كه پيشنهاد جايگزين سازمان ميراث فرهنگي براي عوارض 220هزار توماني خروج از كشور براي بار اول و 330و 440هزار توماني براي سفرهاي دوم و سوم است مستقيم به سازمان ميراث فرهنگي تعلق بگيرد تا هزينه توسعه صنعت گردشگري شود.

لايحه بودجه سال 97عوارض خروج از كشور را كه اكنون 75هزار تومان است براي نخستين خروج 220هزار تومان و براي خروج دوم 330هزار تومان و براي سفرهاي سوم و بيشتر 440هزار تومان درنظر گرفته است. اما اعتراض‌ها به اين رويكرد بودجه‌نويسان كشور براي سال 97كار را به جايي رساند كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي را ناچار به ارائه پيشنهاد جايگزين كرد. درصورت تأييد پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي و تصويب نمايندگان مجلس، عوارض خروج از كشور با 10هزار تومان افزايش به 85هزار تومان در سال97 مي‌رسد. با اعلام افزايش پلكاني عوارض خروج از كشور در سال 97نمايندگان مجلس و فعالان صنعت گردشگري مخالفت شديد خود را با پيشنهاد دولت اعلام كردند و افزايش بيش از 100درصدي نرخ عوارض خروج از كشور را موجب ورشكستگي شركت‌هاي خدمات گردشگري و مغاير با اشتغال‌زايي در كشور خواندند.

  • كاهش گردشگري داخلي براي جبران هزينه عوارض خروج از كشور

محمد ابراهيم لاريجاني، رئيس سابق اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران و دبير پيشين ستاد خدمات سفر كه اكنون در حوزه گردشگري سلامت مشغول به‌كار است به ايسنا گفت كه اين اقدام نه‌تنها منجر به رونق گردشگري داخلي نمي‌شود بلكه گردشگراني كه حاضر به گرفتن وام براي سفر هستند با افزايش نرخ عوارض خروج از كشور ترجيح مي‌دهند تعداد سفرهاي داخلي خود را براي جبران هزينه سفر خارجي كم كنند و يا اصلا سفر خارجي نروند.

لاريجاني افزود: افزايش نرخ عوارض خروج سفرهاي داخلي را كاهش مي‌دهد و مردم از هزينه سفرهاي داخلي مي‌زنند تا خرج سفر به خارج را فراهم كنند. يك سفر دوروزه و آخر هفته به شمال اگر كم بشود پول افزايش عوارض خروج هم تأمين مي‌شود.

مدير شركت گردشگري و سفرهاي ريلي و هوايي سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: تجربه نشان داده است گران شدن ساير اجزا و اركان سفر خارجي، به‌طور مثال پرداخت ۶۰۰ يورو براي دريافت ويزاي اروپا يا پرداخت مبالغي بيشتر به ايرلاين خارجي و ترانزيت از استانبول به مقاصد اروپايي به‌دليل نبود پرواز مستقيم يا ساير اضافه پرداخت‌هايي كه معمولا ايراني‌ها به‌دليل نبود بسياري از امكانات حتي در رزرو مستقيم و پرداخت ارزي مجبورند گران‌تر بخرند، نتوانسته مانع از سفر خارجي ايرانيان شود. بنابراين دولتمردان براي دفاع و حمايت از سفرهاي داخلي هم كه شده بايد روي افزايش عوارض تجديدنظر كنند.

علي‌اصغر مونسان اما 3روز پيش در ديدار با نمايندگان عضو فراكسيون گردشگري مجلس از دخيل نبودن سازمان ميراث فرهنگي در تنظيم بودجه سال 97در بخش سفر خبر داد و گفت: درخصوص افزايش عوارض خروج از كشور نيز هيچ‌گونه هماهنگي با سازمان ميراث‌فرهنگي نشد.

او تأكيد كرد: نظر سازمان ميراث فرهنگي بر اين است كه عوارض خروج از كشور به‌طور كامل به حمايت از تورهاي ورودي اختصاص پيدا كند و هدف از آن حمايت از توراپراتور‌ها باشد تا شاهد افزايش تورهاي ورودي به كشور باشيم.

  • پيشنهاد ميراث براي كاهش عوارض خروج از كشور

علي اصغر مونسان هفته گذشته پس از بالا‌گرفتن اعتراض‌ها به افزايش مبلغ عوارض خروج از كشور براي سال 97در يك توييت اعلام كرد: با اين رويكرد كه سفر ارزان بايد در سبد زندگي همه ايرانيان فراهم شود، معتقدم اجراي هر تصميمي بايد متناسب با وضعيت اقتصادي مردم باشد.‌اي كاش تصميم‌گيران افزايش عوارض خروج از كشور نظرات كارشناسي سازمان ميراث فرهنگي فعالان و متوليان گردشگري را جويا مي‌شدند. اما براي تعديل موضوع هنوز هم دير نشده و نهايت تلاش خود را براي اصلاح ارقام به‌كار خواهيم بست.

پس از اين اعلام بود كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي در نامه خود خطاب به معاون اول رئيس‌جمهور از او خواست نرخ عوارض خروج از كشور كه امسال 75هزار تومان است براي سال آينده با 10هزار تومان افزايش به 85هزار تومان برسد. اين نامه اگرچه هفته گذشته در موج اعتراضات به افزايش نرخ عوارض خروج از كشور چندان ديده نشد اما به‌نظر مي‌رسد در ديداري كه چند روز پيش نمايندگان عضو فراكسيون گردشگري مجلس با مونسان داشتند زمينه تجديدنظر در نرخ عوارض خروج از كشور فراهم و لايحه بودجه سال 97در بخش عوارض خروج از كشور با اصلاحات جدي مواجه شود.

کد خبر 392644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha