جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

گزارش یک سازمان بین‌المللی نظارت بر تسلیحات نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر سلاح‌ها و مهمات خریداری شده از سوی آمریکا و عربستان درنهایت سر از یگان‌های تروریستی داعش در عراق و سوریه در آورده است.

سلاح

براساس بررسي‌هاي انجام شده از سوي «مركز تحقيقات تسليحات جنگ» نيروهاي داعش بخش اعظم سلاح‌ها و مهمات مورد نياز خود را از طريق حمله به مقرهاي گروه‌هاي مخالف دولت در سوريه و همچنين يورش به نيروهاي نظامي دولتي در هر دو كشور عراق و سوريه به‌دست آورده‌اند. اين مركز احتمال فروش تسليحات از سوي گروه‌هاي مخالف دولت سوريه به داعش را هم مطرح كرده است.

مركز تحقيقات تسليحات جنگ طي 3سال، 40هزار مورد ادوات و مهمات نظامي را از مناطق درگيري با داعش در عراق و سوريه جمع‌آوري و بررسي كرده است. طبق گزارش اين مركز، آمريكا و عربستان به‌طور مداوم سلاح‌ و مهمات را از كشورهاي سازنده در شرق اروپا، به‌خصوص كشورهاي روماني و بلغارستان، خريداري كرده و برخلاف مفاد قرارداد بين فروشنده و خريدار تسليحات، به كشور ثالث يعني سوريه ارسال كرده‌اند. اين تسليحات با هدف مبارزه عليه دولت بشار اسد،

در اختيار گروه‌هاي تروريستي و مخالف دولت قرار مي‌گرفته است. در اين گزارش آمده كه ارسال سلاح براي اين گروه‌ها، اين امكان را به گروه‌ داعش داده كه به حجم كافي از تسليحات و مهمات دسترسي داشته باشد. در مواردي نيز گروه‌هاي دريافت‌كننده تسليحات از آمريكا و عربستان، پس از مدتي به سمت داعش چرخيده و انبارهاي تسليحات خود را در اختيار اين گروه گذاشته‌اند.

حدود 6 ‌ماه پيش روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشي فاش كرده بود كه سازمان سيا در چارچوب يك عمليات سري در حال ارسال تسليحات به خاك سوريه براي استفاده گروه‌هاي مورد حمايت آمريكا ازجمله ارتش آزاد و كردهاست. همزمان با گزارش واشنگتن‌پست، روزنامه گاردين نيز در گزارشي فاش كرد كه كشورهاي شرق اروپا طي 5سال گذشته حدود يك و نيم ميليارد دلار تسليحات به 4كشور عربستان، اردن، امارات عربي و تركيه فروخته‌اند؛

تسليحاتي كه در نهايت سر از سوريه درآورده‌ است. طبق اين گزارش، براي انتقال اين تسليحات به سوريه كريدوري هم راه‌اندازي شده بود. كريدور انتقال تسليحات ساخت منطقه شرق اروپا از زمستان2012 همزمان با آغاز جنگ سوريه با پرواز نخستين هواپيماهاي حامل سلاح‌هاي خريداري شده از سوي عربستان، از فرودگاه زاگرب پايتخت كرواسي به مقصد اردن راه‌اندازي شد. براساس اين گزارش، غيراز كريدور هوايي مسيرهاي دريايي نيز براي ارسال تسليحات به سوريه تعيين شده بود.

تنها طي 6‌ماه نخست سال‌جاري ميلادي 3كشتي باري حامل 4هزار و 700تن انواع سلاح و مهمات خريداري شده از سوي مركز فرماندهي عمليات‌هاي ويژه آمريكا (SOCOM) از بنادري در درياي سياه به سمت تركيه و اردن بارگيري شدند. اين تسليحات درنهايت در خاك سوريه، در اختيار گروه‌هاي تروريستي مخالف دولت قرار گرفتند.

در ميان اطلاعات جديد مركز تحقيقات تسليحات جنگ كه در قالب يك گزارش 202صفحه‌‌اي منتشر شده، اطلاعات مفصلي نيز در مورد سلاح‌ها و مهمات ساخت چين ارائه شده است. تاكنون درمورد وجود تسليحات چيني در عراق و سوريه هيچ گزارشي منتشر نشده بود. بر اين اساس، در سوريه بيش از 40درصد مهمات مصرفي داعش، ساخت چين است. در مجموع حدود 90درصد تسليحات و مهمات مورد استفاده داعش ساخت چين، روسيه و كشورهاي شرق اروپا بوده است. 10درصد باقيمانده نيز ساخت آمريكاست.

طبق گزارش مركز تحقيقات تسليحات جنگ، بررسي اسناد نشان مي‌دهد گاهي خريدهاي تسليحاتي آمريكا كمتر از 2‌ماه بعد به‌دست داعش افتاده و در عراق و سوريه عليه نيروهاي مورد حمايت آمريكا استفاده شده‌اند. در يك مورد موشك‌هاي ضدتانكي كه طي زمستان سال2015 از سوي شركت تأمين تجهيزات پليس آمريكا در ايالت اينديانا خريداري شده بود، تنها 59 روز بعد در درگيري‌هاي اطراف شهر رمادي در شرق عراق، توسط نيروهاي ارتش در قرارگاه‌هاي داعش كشف شد. نيروهاي داعش از اين موشك‌ها براي هدف قرار دادن تانك‌ها، نفربرها و خودروهاي نظامي ساخت آمريكا كه در اختيار ارتش عراق قرار داده بود، استفاده مي‌كردند.

کد خبر 392629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha