همشهری آنلاین: سازمان همکاری اسلامی در نشست فوق العاده سران کشورهای عضو که با محوریت قدس و با حضور رئیس جمهور ایران در استانبول برگزار شد، اقدام آمریکا را محکوم کرد.

سازمان همکاری اسلامی اقدام آمریکا را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سران و مسئولان 57 کشور عضو سازمان همکاري اسلامي روز چهارشنبه در سالن اجتماعات لطفي کردار استانبول گردهم آمدند تا با بررسي آخرين وضعيت قدس شريف در خصوص واکنش به اقدام دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا مبني بر تعيين بيت المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي موضعگيري واحدي را اتخاذ کنند.

  • روحاني: آمريکا تنها به دنبال تامين منافع صهيونيست ها

 رئيس جمهور کشورمان در سخناني گفت آمريکا هرگز يک ميانجي صادق و شريف نبوده است و هرگز هم نخواهد بود.

حسن روحاني رئيس جمهور ايران در سخناني در اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي در ترکيه اعلام کرد تصميم آمريکا درباره قدس نشان مي دهد آمريکا براي حقوق مشروع فلسطينيان هيچ احترامي قائل نيست. تصميم آمريکا درباره قدس نشان مي دهد آمريکا تنها به دنبال تامين منافع صهيونيست هاست.

وي تاکيد کرد آمريکا هرگز يک ميانجي صادق و شريف نبوده است و هرگز هم نخواهد بود.

  • دبيرکل سازمان همکاري اسلامي: اين سازمان تصميم ترامپ عليه قدس را رد مي کند

يوسف بن احمد العثيمين دبيرکل سازمان همکاري اسلامي در نشست سازمان همکاري اسلامي در استانبول ترکيه درباره قدس (اشغالي) تاکيد کرد سازمان همکاري اسلامي تصميم ترامپ را در خصوص به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل رد مي کند. تصميم ترامپ در خصوص قدس احساسات مسلمانان را خدشه دار و تحريک مي کند.

وي افزود سازمان همکاري اسلامي از کشورهاي جهان مي خواهد به تعهد خود در خصوص عدم انتقال سفارتخانه هاي خود به قدس پايبند باشند. بايد از هويت عربي و فلسطيني قدس حمايت و با تلاش هاي اسرائيل براي يهودي سازي اين شهر مقابله شود.

  • محمود عباس: واکنش کشورها،‌ آمريکا را غافلگير کرد

محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در نشست سازمان همکاري اسلامي در استانبول ترکيه درباره قدس (اشغالي) تاکيد کرد واکنش کشورها از جمله کشورهايي که معمولا با آمريکا همسو بودند، اين کشور را غافلگير کرد.

محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطيني امروز چهارشنبه طي سخناني در نشست سران سازمان همکاري اسلامي اعلام کرد کل جهان با تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در خصوص قدس مخالف است.

وي افزود جهان براي اولين بار يکصدا در برابر تصميم ترامپ ايستاد. پس از بيانيه بالفور، امروز بيانيه ديگري مطرح شده است که ترامپ طي آن قدس را تقديم اسرائيل کرد گويا يکي از شهرهاي آمريکا را به اسرائيل مي دهد. ما براي نجات قدس و حمايت از آن در برابر توطئه هايي که شکل مي گيرد تا هويت و ماهيت آن را تغيير دهد، اينجا جمع شده ايم. قدس هميشه پايتخت فلسطين بوده است و تا ابد نيز همين‌گونه خواهد بود. اتفاقي که افتاد ايجاب مي کند تصميمات قاطعي براي حمايت از قدس و مقدسات بگيريم تا اشغالگري پايان يابد.

وي تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا را درباره قدس بزرگترين جنايت توصيف کرد و خواستار آزادي همه سرزمين هاي عربي مثل لبنان و فلسطين از اشغال اسرائيل شد و تاکيد کرد ادامه تخلفات اسرائيل باعث مي شود همه توافقنامه هايي را که با آن امضا کرده ايم کنار بگذاريم.حق ما در قدس تا ابد به قوت خود باقيست و مي خواهيم اين شهر به روي پيروان همه اديان باز باشد.حمايت ها و پايداري ملت هاي عربي و اسلامي نشان مي دهد آينده از آن ماست.

وي اعلام کرد:صدور قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد را براي خنثي کردن تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در خصوص قدس خواستار خواهد شد.

  • اردوغان، اسرائيل را تروريست و اشغالگر دانست

رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه در نشست سازمان همکاري اسلامي درباره قدس (اشغالي) تاکيد کرد اوضاع فلسطين و سرزمين هاي آن را به وضوح مي بينيم و اين امر نشان مي دهد اسرائيل اشغالگر و تروريست است.

وي تاکيد کرد نقشه هايي که از سال 1947 وجود دارد نشان مي دهد اسرائيل اشغالگر و تروريست است.

وي افزود اسرائيل با وجود ارتکاب جنايات عليه فلسطينيان و استفاده افراطي از زور عليه آنها، پاداش هم دريافت کرده است.

اردوغان تاکيد کرد قدس تحت اشغال است و هر کس به آنجا سفر مي کند اين مسئله را احساس مي کند.
وي افزود: به افکار عمومي گفتيم تصميم دونالد ترامپ (رئيس جمهور آمريکا) غيرانساني است و هيچ مناسبتي با قوانين بين المللي و قوانين سازمان ملل ندارد.

  • حضور نداشتن شاه سعودي و شاه بحرين در اجلاس سازمان همکاري اسلامي

شبکه تلويزيوني الميادين، گزارش داد: شاه عربستان سعودي و نيز شاه بحرين از حضور در اجلاس فوق العاده سران کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي در استانبول براي بررسي تصميم اخير دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي خودداري کردند.

سازمان همکاري هاي اسلامي، دومين سازمان بين دولتي پس از سازمان ملل متحد است که در پي به آتش کشيده شدن مسجدالاقصي نخسيتن قبله مسلمانان توسط رژيم اشغالگر صهيونيستي در ماه مي 1971 با عضويت 57 کشور تاسيس شد .

اصلي ترين هدف تشکيل اين سازمان رهايي قدس شريف و سرزمين فلسطين از اشغال تجاوزگران رژيم صهيونيستي و تلاش براي بازگرداندن ملت فلسطين به سرزمين اصلي آنان است، چرا که قدس شريف و موضوع فلسطين از حلقه‌هاي وحدت‌آفرين جهان اسلام است.

کد خبر 392483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha