گروه اقتصادی: قیمت بلیت اتوبوس‌های عادی برون شهری تا پیش از پایان سال 15 درصد افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه و ترابری در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار همشهری در زمینه افزایش نرخ بلیت اتوبوس‌های برون‌شهری، گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیشنهاد افزایش 15 درصدی قیمت بلیت اتوبوس‌های عادی برون شهری را ارائه کرده که این پیشنهاد در سازمان حمایت تصویب شده و برای تصویب نهایی به ستاد تنظیم بازار رفته است که بر این اساس، نرخ بلیت اتوبوس‌های عادی بین شهری پیش از پایان سال 15درصد افزایش‌ می‌یابد.

محمد بخارایی در آستانه روز حمل‌ونقل، با اشاره به اینکه قیمت بلیت اتوبوس‌های ویژه بین شهری تابع قیمت‌گذاری نبوده و رقابتی است، افزود: تلاش سازمان راهداری آن است که به سمت آزاد کردن قیمت‌ها حرکت کنیم. با انجام این کار، میزان سودآوری شرکت‌ها مشخص شده و این امر در تأمین ایمنی ناوگان بین شهری مؤثر خواهد بود.

وی در پاسخ به علت افزایش قیمت بلیت اتوبوس‌های ویژه بین شهری با افزایش تقاضا، گفت: برای اتوبوس‌های ویژه بین‌شهری نرخی تعیین نمی‌شود و این امر تابع نظام عرضه و تقاضا است.

اکنون 98‌درصد جابه‌جایی مسافر و بار توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و سهمیه‌بندی بنزین موجب شده تا ضریب اشغال صندلی در ناوگان اتوبوسرانی بین شهری از50 به 80 درصد افزایش یابد و شرکت‌های اتوبوسرانی این امر را به‌عنوان فرصتی برای افزایش توان رقابتی خود قلمداد می‌کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان این که تا پیش از سهمیه‌بندی بنزین ضریب اشغال صندلی در ناوگان اتوبوس بین شهری 21 به 40 بوده‌، گفت: در سال‌جاری افزایش نرخی در قیمت بلیت اتوبوس‌های عادی بین شهری نداشته‌ایم و قیمت بلیت اتوبوس‌های ویژه نیز به تبع این موضوع افزایشی نداشته است.

همچنین با افزایش 15 درصدی قیمت بلیت اتوبوس‌های عادی بین شهری نیز ممکن است قیمت بلیت اتوبوس‌های ویژه افزایش نداشته و این 2 ناوگان قیمت‌های یکدیگر را متعادل کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار همشهری در زمینه نوسازی ناوگان باری بین شهری، گفت: بر اساس مصوبات ستاد تبصره 13 حدود 300میلیارد تومان برا ی نوسازی ناوگان باری و تعدادی از اتوبوس‌های مسافری بین شهری از محل منابع سازمان تخصیص یافته و بازسازی این ناوگان تا 2‌هفته آینده آغاز می‌شود.

کد خبر 39244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز