گروه ادب و هنر: پس از انتصاب محمود اکرامی‌فر به عنوان دبیر دومین جایزه شعر فجر، ظاهرا همه اما و اگرهای این جایزه نیز به پایان رسید و خیلی زود معلوم شد که مسئولان قصد دارند هر طور که شده اجازه ندهند این جایزه هم به سرنوشت جایزه جلال آل احمد دچار شود.

محمود اکرامی‌فر در گفت‌وگو با مهر با تشریح برنامه‌های این جایزه از قطعی بودن برگزاری آن به صورت رقابتی و در سطح بین المللی خبر داد.

اکرامی‌فر با بیان اینکه برنامه های این جایزه نسبت به سال قبل عقب نیست، گفت: «ما از نظر زمانی نسبت به پارسال عقب نیستیم.

گواه این ادعا هم اینکه پارسال 27 آذرماه نخستین جلسه شورای سیاستگذاری برگزار شد در حالی که 27 آذر امسال ما چهارمین جلسه را برگزار می کنیم .

در واقع ما امسال برنامه هایمان را زودتر شروع کردیم؛ هر چند اصلاً اینها مسائلی نیست که ما را با مشکل مواجه کند.»

اکرامی‌فر ادامه می‌دهد: «البته ما از آن طرف 2 هفته جشنواره را عقب انداخته ایم ولی به هر حال جشنواره امسال ویژگی های خاصی دارد که به این زمان هم نیاز بود. جشنواره در مشهد افتتاح می شود و زمان برگزاری آن و در واقع اختتامیه جشنواره روزهای 4 و 5 اسفند خواهد بود».

ملاک‌های علمی

دبیر دومین جایزه شعر فجر با اشاره به شیوه برگزاری نخستین دوره این جایزه، ضمن تشکر از تلاش‌های علیرضا قزوه- دبیر آن دوره- گفت: «سال گذشته ملاک‌های داوری برای انتخاب آثار برتر، بیشتر بر اساس قضاوت‌ها بود و گاهی شاعری را کلاسیک، گاهی او را شاعر کودک، گاهی شاعر امام و انقلاب و گاهی شاعر دینی می نامیدند.

ما امسال ملاک‌های داوری را بر اساس مباحث علمی مشخص کرده ایم و دیگر این گونه تشتت ها پیش نخواهد آمد.»علاوه بر اینها برای این که هر نوع انتقادی از شیوه برگزاری پیش نیاید، مسئولان تصمیم دارند آن را در چند مرحله برگزار کنند: « امسال جشنواره در دو سه مرحله برگزار می شود؛ اول مرحله استانی است که متولی اصلی برگزاری مراسم‌های آن ادارات کل ارشاد در سراسر کشور هستند.

در این مرحله و از هر استان 6 نفر در 6 رشته شعرهای امام و انقلاب، شعرهای آیینی، شعرهای پایداری و انتفاضه، شعرهای اجتماعی، شعرهای کودک و نوجوان و شعرهای با موضوع آزاد برگزیده می شوند و از میان آنها یک نفر به مرحله کشوری معرفی می شود و در نهایت نیز حداکثر 22 نفر به عنوان نفرات برگزیده اعلام می شوند.»

کد خبر 39243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز