کامران محمدی: هرچند همین چند وقت پیش برگزاری جشنواره شعر فجر نیز مثل جایزه جلال آل احمد تا تعطیلی کامل پیش رفت اما با اعلام نام دبیر دومین دوره از این جایزه پرحاشیه، حدس و گمان‌ها به پایان رسید و دومین جشنواره شعر فجر برگزار می‌شود.

اما آن طور که یکی از اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره به مهر گفته است، جشنواره امسال به صورت جشن گونه و غیررقابتی برگزار خواهد شد و بعد بین المللی آن نیز شکلی متفاوت خواهد داشت.

فاضل نظری متفاوت بودن بعد بین‌المللی را شرح نداده است، اما ادامه می‌دهد: «جایزه قطعا امسال برگزار می‌شود اما چون جنبه رقابتی و مسابقه ای ندارد، فراخوانی نیز انجام نمی شود. امسال همچنین توجهی ویژه به شعر استان‌ها خواهیم داشت.»

علاوه بر این، تاریخ برگزاری جشنواره امسال هنوز معلوم نیست و در حالی که تا دهه فجر حدود 2 ماه باقی مانده، عملا هیچ کاری برای برگزاری آن در بهمن ماه صورت نگرفته است.

با این وصف، اینکه جشنواره امسال در بهمن ماه برگزار نخواهد شد، تقریبا قطعی است.

سال گذشته، نخستین جشنواره شعر فجر به دبیری علیرضا قزوه و با اقدامات تبلیغی نسبتا گسترده 17تا 23 بهمن‌ماه برگزار شد و سوم آذر سال 85، در یک نشست خبری، دبیر جشنواره به تشریح چالش‌های دولتی بودن و نبودن و باقی مسائل پرداخت.

یک سال بعد، در بیست‌ودوم آبان سال جاری، در حالی که مطابق اعلام و دورخیز مسئولان ارشاد انتظار می‌رفت با جشنواره‌ای بسیار گسترده‌تر، منظم‌تر و... مواجه شویم، محسن پرویز به ایسنا گفت: «تا کنون اقدامی برای برگزاری جشنواره‌ دوم شعر فجر صورت نگرفته است  اما قطعا قرار نیست که این جشنواره متوقف شود.

باید زمینه‌ برگزاری دوره‌ دوم فراهم شود که اگر امسال فراهم نشد و  سال آینده که قرار است 30سالگی انقلاب را در زمینه‌ داستان جشن بگیریم، جشنواره‌ شعر و داستان را با هم برگزار می‌کنیم. »

قسمت جالب‌تر سخنان معاون فرهنگی وزارت ارشاد، دلایل این تاخیر بود: «حرف و حدیث‌هایی که معمولا وجود دارد، منجر به سردی برگزارکنندگان می‌شود؛ مثلا کسانی اعتراض می‌کنند یا کسی که انتخاب می‌شود نیز اعتراض دارد که من حقم اولی بود.

حالا آنها که انتخاب نمی‌شوند، جای خود دارند. این حرف و حدیث‌ها که اتفاق می‌افتند، باعث سردی می‌شوند و این حرکت را در نطفه خفه می‌کنند.»

اما اظهارات پرویز خیلی زود واکنش وزیر ارشاد را برانگیخت. محمدحسین صفار هرندی یک سال پیش از اظهارات پرویز یعنی در مراسم افتتاحیه‌ نخستین جشنواره‌ شعر فجر در مشهد گفته بود: «عجیب است تا 27 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فکر نبودیم که جشنواره‌ای به‌نام شعر فجر داشته باشیم.

جشنواره‌ شعر فجر از جشنواره‌هایی است که  سالیان بسیار مغفول مانده بود و متأسفانه شعر که دیرپاترین و خاطره‌انگیزترین بخش فرهنگ ما محسوب می‌شود، مورد چنین غفلتی و مظلومیتی قرار گرفت.»

صفارهرندی با این سخنان عملا دورخیز وزارت ارشاد را برای برگزاری منظم و هدفمند جشنواره شعر نشان داده بود، پس عجیب نبود که ظاهرا پس از اظهارات پرویز دریافت اوضاع برای برگزاری دومین دوره اصلا تعریفی ندارد و با این وضع باید به برگزاری تنها یک دوره که آن هم با پیگیری‌های شخصی و دغدغه‌های فردی علیرضا قزوه- رئیس وقت شورای شعر و موسیقی ارشاد-  محقق شده بود، رضایت دهد.

بنابراین وارد عمل شد و...
حالا در فاصله کوتاه باقیمانده به زمان برگزاری سال گذشته،‌ محمود اکرامی فر به عنوان دبیر و محمود سالاری به عنوان دبیر اجرایی جشنواره دوم معرفی شده‌اند.

شورای سیاستگذاری برای جلوگیری از نکاتی که پرویز به عنوان دلایل توقف کار مطرح کرده بود، جایزه را از اتفاقی که از اساس با جایزه معنا گرفته بود، حذف  و خیال همه را راحت کرده است.

اعضای شورای سیاستگذاری - یعنی همان چهره‌هایی که در شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد عضویت دارند- به علاوه شخص وزیر، دور هم جمع شده‌اند و...همه چیز باید به سرعت انجام شود، همه باید راضی باشند و جشنواره هم باید برگزار شود... و هندوانه‌های دیگری که ارشاد همیشه باید با یک دست بردارد.

کد خبر 38618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز