مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲
۰ نفر

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران که دیروز در نبود محسن هاشمی ریاست جلسه پارلمان شهر را برعهده داشت به تقدیم لایحه بودجه ۹۷ کشور از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت:

شورای شهر

خوشبختانه موارد پيش‌بيني شده در بودجه نويد تأثيرات خوبي در كاركرد شهرداري و حل مشكلات كلانشهرها را مي‌دهد. ابراهيم اميني بابت توجه ويژه دولت به مسائل و مشكلات كلانشهرها ازجمله حمل‌ونقل عمومي، بافت فرسوده، پسماند و... تشكر كرد و گفت:

يكي از مباحثي كه نيازمند توجه ويژه نمايندگان مجلس و دولت است موضوع اضافه قيمت حامل‌هاي انرژي است چون در تمام دنيا روال است كه مابه‌التفاوت حامل‌هاي انرژي به شهرداري‌ها اختصاص يابد تا بتوانند به مديريت شهر كمك كنند. وي ضمن اشاره به اينكه هزينه اداره ابر شهر تهران بسيار سنگين است، گفت: درست است كه شهروندان بايد حق شارژ سكونت در تهران را بپردازند اما بسياري از مشكلات حاد تهران به‌دليل پايتخت بودنش است كه اين هزينه بايد از بودجه ملي كشور تأمين شود يعني دولت و مجلس بايد آن هزينه‌ها را تأمين كنند.

به گزارش همشهري، ديروز همچنين يك فوريت طرح الزام شهرداري تهران به تهيه و ارائه لايحه برنامه عملياتي واكنش اضطراري براي مقابله با زلزله شهر تهران در جلسه شوراي شهر رأي نياورد. اين طرح به پيشنهاد زهرا صدراعظم‌نوري كه رياست كميسيون خدمات شهري، سلامت و محيط‌زيست را برعهده دارد ارائه شد.

وي گفت: با توجه به وضعيت شهر تهران، وقوع حوادث طبيعي در شهر تهران اجتناب‌ناپذير است. وي سيستم مديريت بحران تهران را فاقد كارايي و امكانات و تجهيزات لازم دانست و خواستار بازنگري در وضعيت امدادرساني و برآورد خسارت شد. نوري در توضيح دلايل فوريت قائل شدن براي اين طرح به افزايش كارايي سيستم مديريت بحران، پايش هشدار و اطلاع‌رساني بموقع، بهبود فرايند امدادرساني سريع، كاهش خسارت‌هاي جاني، مالي، اجتماعي، امنيتي، ضريب ريسك و برگرداندن زندگي به شرايط عادي اشاره كرد.

بهاره آروين اما در مخالفت با فوريت اين طرح خواستار آن شد تا در اين‌باره دست نگه‌داشته شود چون سند بالادستي كه قانون مديريت بحران كشور است در مجلس در حال بررسي نهايي است. به گفته آروين، در اين سند نقش شهرداري تهران و 29دستگاه ديگر به‌صورت دقيق و كاربردي تعريف شده است.

وي گفت: درست است كه شهردار تهران رياست مديريت بحران شهر تهران را برعهده دارد اما اين مسئوليت براي بحران‌هايي است كه تا 300نفر كشته داشته باشد و گرنه بحران ملي تلقي شده و شهرداري تهران در كنار ساير دستگاه‌ها مسئوليت‌هايي برعهده خواهد داشت.

نظر ميرلوحي اما مخالف آروين بود. او گفت: در مورد زلزله هرچقدر تلاش كنيم يا قانون وضع كنيم كم است بنابراين مي‌توانيم برخي نواقص را درقالب اين قانون برطرف كرده و شهرداري را ملزم كنيم كه هرچه سريع‌تر برنامه عملياتي دقيق و متناسب با شرايط امروز تهيه كند. با اين همه اين طرح در نهايت به تصويب نرسيد.

  • 7300ساختمان ناايمن در تهران شناسايي شد

يكي از دستورات جلسه ديروز ارائه گزارشي از سوي رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري درباره راهبردها و رويكردهاي اين كميسيون بود. زهرا صدراعظم نوري در گزارش خود از وجود 7300ساختمان ناايمن در شهر تهران خبر داد و خواستار آن شد تا ساخت و سازهاي شهر حداقل با 300متر فاصله از گسل‌ها صورت گيرد.

يكي ديگر از موضوعاتي كه نوري بر آن تأكيد داشت افزايش تعداد آتش‌نشانان داوطلب در تهران بود. به گفته اين عضو شوراي شهر تعداد آتش‌نشانان داوطلب در تهران بسيار قليل است. اين درحالي است كه در برخي كشورها 90درصد نيروهاي آتش‌نشاني را داوطلبان تشكيل مي‌دهند.

نوري از اولويت‌هاي خود براي حل معضل انواع آلودگي‌ها در هوا، خاك و مواد غذايي سخن گفت و افزود: در حوزه نظارت، پيش‌بيني و كنترل هوا بحث ذرات معلق و كربن سياه را مورد پيگيري قرار داده‌ايم. وي درباره ارتقاي شاخص‌هاي ايمني، تاب‌آوري در برابر حوادث و سوانح طبيعي، بهبود سيستم پيشگيري، مديريت بحران و رعايت اصول پدافند غيرعامل نيز سخن گفت.

از ديگر محورهاي مدنظر كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري كه از سوي زهرا صدراعظم نوري به آن پرداخته شد موضوع سلامت اجتماعي و محيط‌زيست شهري و ارتقاي سلامت شهروندي و كيفيت زندگي بود. توسعه فضاهاي سبز و احياي اراضي طبيعي حريم مجموعه شهري تهران بزرگ، جهت‌دهي به رويكردهاي آموزشي و ارتقاي مشاركت‌هاي شهروندي در حوزه محيط‌زيست شهري، توجه به پهنه‌هاي كار و فعاليت و ساماندهي صنايع و مشاغل، بهينه‌سازي و كاهش مصرف انرژي، توسعه انرژي‌هاي نو و تجديدپذير، تحول در نحوه مديريت پسماند و ساماندهي رود‌دره‌ها نيز از ديگر رويكردهاي كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري اعلام شد.

احمد مسجدجامعي پس از پايان اين گزارش طي سخناني برلزوم ساماندهي و صيانت از محدوده حريم و جلوگيري از هرگونه گسترش شهر تأكيد كرد و گفت: در بخش بهبود و ساماندهي كالبدي شهر تهران ضرورت دارد به توسعه متوازن و يكپارچه در طرح‌هاي چشم‌انداز شهر توجه شود. وي گفت: مروري بر برنامه دوم پنج‌ساله شهرداري تهران نشان مي‌دهد كه تنها 29درصد از ماموريت‌هاي تعريف شده در اين حوزه محقق شده و حدود 6درصد از برنامه عقب است. همچنين 58درصد از ماموريت محقق نشده است. وي عملكرد شهرداري تهران در ساماندهي و صيانت از محدوده و جلوگيري از هرگونه گسترش شهر را ناموفق ارزيابي كرد تاجايي كه باعث شده صدها هكتار بر محدوده شهري تهران افزوده شود.

مسجدجامعي افزود: گرچه طبق برنامه بر بهبود و ساماندهي كالبدي شهر تهران و محدوده گسترده سكونت در پهنه غربي شهر مثل منطقه22 تأكيد شده اما اتفاقا شرايط و امكانات بيشترين سكونت با ساخت‌وسازهاي بلندمرتبه در منطقه22 اتفاق افتاده است. اين در حالي است كه جمعيت‌پذيري اين منطقه حدود 300 تا 400هزار نفر پيش‌بيني شده بود كه هم‌اكنون 2.5 تا 3برابر اين رقم جمعيت در اين منطقه ساكن هستند. وي پيشنهاد كرد صيانت و ساماندهي از محدوده حريم و جلوگيري از هرگونه گسترش شهر در راهبرد‌هاي كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهر ديده شود و نيز بر توسعه متوازن و يكپارچه شهر در تدوين چشم‌انداز آينده طرح‌هاي مديريت شهري توجه ويژه صورت گيرد.

  • تكذيب يك شايعه

ديروز شايعه‌اي درباره تنشي در جلسه صبحگاهي شهردار تهران و اعضاي شوراي شهر در برخي رسانه‌ها و فضاي مجازي منتشر شد. اين در حالي است كه علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران در اين‌باره گفت: جلسات صبحگاهي اعضا با شهردار تهران غيررسمي و بدون مصوبه است و ما در اين جلسات درمورد مسائل به‌صورت صريح حرف مي‌زنيم اما كلمه تنش را درست نمي‌دانم و تأكيد مي‌كنم كه جلسات غيررسمي با شهردار با هدف هم‌انديشي و هماهنگي و برطرف شدن ابهامات است. همچنين امين عارف‌نيا، رئيس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران نيز با تكذيب اخبار منتشر شده در برخي رسانه‌ها مبني بر وقوع تنش در صبحانه كاري شهردار تهران با اعضاي شوراي شهر، گفت:

شهردار تهران و اعضاي شوراي شهر در جلسات ثابت صبحانه كاري صرفا ديدگاه‌هاي خود را پيرامون مسائل مرتبط با مديريت شهري مطرح مي‌كنند. وي افزود: در جلسه ديروز صبح هم تمركز آقاي نجفي و اعضاي شوراي شهر تهران برمحور برخورداري بيشتر شهر تهران از بودجه سال آينده كل كشور بود.

جدول

 

کد خبر 392374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha