گروه بین‌الملل: دوشنبه 19 آذر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نیروهای ارتش ملی افغانستان با پشتیبانی نیروهای ناتو توانستند شهر موسی‌قلعه در نزدیکی کابل را از شورشیان و شبه نظامیان طالبان بازپس بگیرند.

این خبر بلافاصله با واکنش فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان مواجه شد. وی گفت هنوز نمی‌توان درخصوص کنترل کامل موسی قلعه اظهار نظر کرد.

اما روز شنبه 24 آذر خبری با این مضمون از استان هیلمند مخابره شد: نیروهای افغان سرانجام پس از 11 ماه پرچم این کشور را در موسی‌قلعه به اهتزاز درآوردند؛ ادامه درگیری‌ها در استان هیلمند و موسی‌قلعه، اما واقع‌بینی فرماندهان ناتو در آن زمان و عجله گوردون براون – نخست وزیر انگلیس- در اعلام پیروزی در آن عملیات 4 روزه را مشخص می‌سازد.

توجه به میزان موفقیت ناتو در موسی‌قلعه آن هم طی عملیاتی 4 روزه نشان می‌دهد کنترل نیروهای ائتلاف در افغانستان تا چه اندازه شکننده است؛ البته با اندکی درنگ در حجم سفرهای مقامات ارشد ایالات متحده و اروپا به افغانستان طی چند ماهه گذشته درخواهیم یافت اوضاع به هیچ وجه در این کشور بحران زده آن‌گونه که باید پیش نمی‌رود.

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، طی 2 ماه گذشته 2 بار از افغانستان بازدید کرده است، گوردون براون نیز اخیراً در سفری غیرمنتظره با حامد کرزای ملاقات کرد و وزیر دفاع چند کشور اروپایی نیز به تناوب وارد کابل شده‌اند.

گیتس در شهر ادینبورگ اسکاتلند پیش از ملاقات با وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو تصریح کرد: بسیاری از اعضای ناتو در عمل به تعهدات خود در نبرد با طالبان در افغانستان کوتاهی کرده‌اند. یاپ دو هوپ شفر دبیر کل ناتو نیز گفت: من از آنچه ناتو تاکنون در زمین و هوا در افغانستان انجام داده است رضایت کامل ندارم.

اظهارات شفر در حالی صورت می‌گیرد که وزیران دفاع آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای متحد برای آغاز مذاکرات درخصوص تبیین راهبرد 5 ساله برای مبارزه با نفوذ فزاینده شورشیان طالبان و افزایش شمار نیروهای ناتو در افغانستان در اسکاتلند گرد هم آمده‌اند.

در حالی‌که روز شنبه بر اثر چند انفجار در یک خیابان پر رفت و آمد کابل در برابر ساختمان فرماندهی پلیس این شهر، دست‌کم 5 نفر کشته و 2 تن دیگر زخمی شدند و در درگیری‌های پراکنده جنوب افغانستان بیش از 50 شورشی وابسته به طالبان کشته شده‌اند، یوسف احمدی – سخنگوی طالبان در جنوب- گفت: خروج ما از موسی‌‌قلعه به معنی عقب نشینی یا شکست نیست، ما به زودی باز خواهیم گشت.

کد خبر 39226

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز