گروه بین‌الملل: گوردون براون نخست وزیر بریتانیا، در سفری غیرمنتظره وارد افغانستان شد و در پایگاه نظامی برینستون مهم‌ترین پایگان نظامی انگلیس در جنوب افغانستان در جمع بیش از 150‌تفنگدار دریایی گارد ویژه سلطنتی انگلیسی، از لزوم ادامه مبارزه با القاعده و تروریسم در این کشور سخن گفت.

براون که یکشنبه نیز در بازدیدی اعلام نشده در جمع نیروهای انگلیسی مستقر در بصره حاضر شده بود، ضمن قدردانی از عملکرد سربازان کشورش تصریح کرد: جنوب عراق -به‌ویژه بصره- یکی از امن‌ترین مناطق عراق است و اکنون زمان آن فرا رسیده تا نیروهای عراقی کنترل و حفظ امنیت در این منطقه را بر عهده گیرند.

خبرگزاری رویترز نیز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد سربازان انگلیسی حداکثر تا 2هفته آینده از عراق خارج خواهند شد.

براون در این سفر- که مصادف با اعلام بازپس گیری شهر موسی‌قلعه در عملیاتی مشترک توسط نیروهای افغان و سربازان ناتو بود- خاطر نشان کرد: شجاعت سربازانی که در این عملیات شرکت داشتند قابل تحسین است.

این شهر که 10 ماه پیش به اشغال طالبان در آمده بود،  به‌عنوان پایگاه اصلی شورشیان طالبان و تروریست‌های القاعده در جنوب کشور مورد استفاده قرار‌ می‌گرفت.

خبرگزاری فرانسه از کابل گزارش داد: در چهارمین روز عملیات گسترده نظامی به منظور باز پس‌گیری موسی‌قلعه از تصرف طالبان، نیروهای ناتو و افغان توانستند برای نخستین بار از فوریه گذشته در مرکز این شهر مستقر شوند.

اما در شرایطی که نیروی بین‌المللی مستقر در افغانستان ایساف با صدور بیانیه از تصرف کامل این شهر خبر داده بودند، سرهنگ ریچارد ایتون-سخنگوی ارتش انگلیس- گفت: هنوز برای اعلام این خبر که موسی قلعه به‌طور کامل در کنترل نیروهای چند ملیتی است، اندکی زود است و درگیری‌ها در این شهر ادامه دارد.

گاردین چاپ لندن در مقاله‌ای نوشت: براون در این سفر در کابل با حامد کرزای – رئیس‌جمهوری افغانستان – ملاقات کرد و با شرکت در کنفرانسی مشترک بر تعهد کشورش در کمک به تأمین امنیت و بازسازی افغانستان تایید کرد. وی افزود: من مطمئن هستم ما پیروز نبرد در موسی‌قلعه خواهیم بود.

براون اضافه کرد: نبرد در افغانستان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی جامعه بین‌الملل است و ما در آزمونی بزرگ در زمانی بسیار حساس در نبردی سرنوشت ساز نیاز به پیروزی داریم تا نشان دهیم در مبارزه با طالبان و تروریسم از آمادگی و توان کامل برخورداریم.

این در حالی است که به گزارش بی‌بی‌سی نیروهای ناتو و افغان در جریان این عملیات متحمل خسارات و تلفات قابل توجهی شدند و چندین غیرنظامی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

در شرایطی که شمار نیروهای طالبان که در ولسؤالی موسی‌قلعه مستقر بوده‌اند، به 2000 نفر می‌رسید، یک سخنگوی طالبان پیش از این گفته بود که افراد مسلح این گروه در نظر دارند قبل از خروج از موسی قلعه، حداکثر تلفات را به طرف مقابل وارد کنند، اما هدف آنان حفظ شهر به هر قیمت ممکن نیست.

هفته نامه تایم نیز در پایگاه اینترنتی خود با درج تحلیلی از سفر براون به عراق و افغانستان نوشت: نخست وزیر بریتانیا به احتمال فراوان در این سفر خواهد کوشید راهبرد خود را برای آینده جنگ در افغانستان و عراق تقویت کند.

کد خبر 38812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز