سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

فرزانه آیینی: مراسم‌های روز دانشجو همچنان ادامه دارد؛ دیروز ۲۰ آذر ماه غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه هم به جمع دانشجویان رفت و فیلم سوت‌زنی‌های او در جمع دانشجویان به یکی از پربازدیدترین فیلم‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

دانشگاه

اين شايد تأييدي بر گفته‌هاي معاون سياسي وزير كشور باشد كه گفته بود روز دانشجوي امسال تبديل به هفته و بلكه دهه دانشجو شد. اما برخلاف سخن اسماعيل جبار‌زاده، معاون سياسي وزير كشور كه گفته بود گزارشي درباره لغو سخنراني‌ها در دانشگاه‌ها دريافت نكرده است؛ روايت‌هايي از لغو سخنراني‌ها در دانشگاه‌هاي مختلف نقل مي‌شود. روز دانشجو يا آنچنان كه جبارزاده گفته است هفته دانشجوي امسال با حاشيه شروع شد و به حاشيه هم ختم شد.

يك روز صحبت از ليست سياه دانشگاه آزاد به ميان آمد، ديگر روز خبر لغو آرام سخنراني چهره‌هاي اصلاح‌طلب در دانشگاه‌هايي دولتي و حالا هم تكذيبيه وزارت كشور در اين‌باره جنجال‌ساز شده است.تكذيبيه وزارت كشور درباره حواشي روز دانشجو به اين دليل جنجال‌ساز شده كه فعالان دانشجويي و مدعوين آنها موضع وزارت كشور را نفي مي‌كنند و خبر از لغو برخي مراسم‌هاي سخنراني در دانشگاه‌هايي چون اروميه، اصفهان و دزفول مي‌دهند.

فعالان دانشجويي خبر داده‌اند كه برنامه سخنراني‌هاي فاطمه صادقي و عليرضا علوي‌تبار در دانشگاه كرمانشاه، رسول منتجب نيا در دانشگاه صنعتي خاتم الانبيا و دانشگاه صنعتي اصفهان، مصطفي تاج‌زاده و عبدالله مومني در دانشگاه بين‌المللي قزوين ازجمله برنامه‌هايي بوده كه لغو شده اعلام شده‌اند و دانشگاه‌هاي مذكور با حضور چهره‌هاي نامبرده شده به‌عنوان سخنران موافقت نكرده‌اند.

همچنين جبار‌زاده در پاسخ به سؤالي درباره رويكرد دانشگاه آزاد درخصوص عدم‌سخنراني اصلاح‌طلبان نيز بيان كرد: قبل از آخرين جلسه كميسيون دانشجويي، اين موضوع مطرح شد و نماينده دانشگاه آزاد در جمع مابقي نمايندگان اين مسئله را تكذيب كردند و گفتند چنين چيزي مطرح نيست. اين در حالي است كه بنا به اعلام دانشجويان سخنراني حجت‌الاسلام محسن رهامي و ياسر هاشمي در دانشگاه آزاد اروميه لغو شده بود.

مواضع سخنان جبارزاده به كام فعالان دانشجويي و چهره‌هاي اصلاح‌طلبي كه هرساله مهمان برنامه‌هاي روز دانشجو در سراسر كشور مي‌شوند، خوش نيامد، به همين دليل هم آنها در 36ساعت گذشته در شبكه‌هاي مجازي فعال شده‌اند و با اسناد و ادله از لغو برخي نشت‌ها خبر مي‌دهند.

  • انتقاد منتجب‌نيا

موضوع را با رسول منتجب‌نيا، قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي در ميان گذاشتيم. او با بيان اينكه لغو برنامه سخنراني برخي چهره‌ها در دانشگاه‌ها را شنيده‌ام از لغو 3برنامه سخنراني‌اش در دانشگاه‌هاي دولتي اصفهان، بهبهان و علوم پزشكي دزفول خبرداد و به همشهري گفت: قرار بود من در روز 16آذر در دانشگاه صنعتي اصفهان سخنراني داشته باشم اما قبل از برگزاري مراسم به من خبر دادند كه مراسم لغو شده است كه البته با پافشاري انجمن اسلامي دانشگاه قرار شده من دوشنبه آينده سخنران مراسم آنها باشم.

او ادامه داد: هرچند كه من امسال جزو پركارترين چهره‌هاي اصلاح‌طلب در مراسم‌هاي روز دانشجو بودم و همچنان در هفته آينده هم براي بزرگداشت روز دانشجو برنامه سخنراني دارم اما متأسفانه وجود برخي تندرويي‌ها و تنگ‌نظري‌ها مانع حضور برخي چهره‌ها در تريبون‌هاي دانشجويي شد.

منتجب‌نيا با بيان اينكه قريب به اتفاق مدعويني كه برنامه سخنراني‌هايشان در مراسم 16آذر لغو شده از دلسوزان و خدمتگزاران نظام جمهوري اسلامي بوده و هستند، گفت:متأسفانه برخي به‌دليل تفكرات تند جناحي‌شان نمي‌توانند بيشتر از منافع حزبي و گروهي‌شان را ببينند و فكر مي‌كنند كه با حذف رقباي سياسي‌شان مي‌توانند مانع ترويج نگاه آنها شوند.

قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي افزود:وظيفه صاحب‌نظران و نخبگان سياسي و اجتماعي آگاهي‌بخشي به دانشگاه و دانشجويان است و اينكه جمعي بنشينند براساس صلاح‌ديد خودشان افراد را گزينش كنند، قطعا برخلاف مصالح و منافع
نظام است.

  • روحاني نگاه افراطي به دانشگاه را قبول ندارد

رسول منتجب‌نيا تأكيد كرد:پويايي و نشاط دانشگاه جزو شعارهاي انتخاباتي رئيس‌جمهور محترم بوده و براساس شناختي كه من از حسن روحاني دارم وجود نگاه افراطي حاكم بر دانشگاه‌ها متبوع او نيست لذا مسئولان وزارت علوم بايد به اين اصل دقت كنند تا ديگر در دولت اعتدالي شاهد رفتارهاي افراط گونه نباشيم. او در پاسخ به اين سؤال كه آيا به وعده‌تان به دانشجويان دانشگاه جندي‌شاپور دزفول براي انتقال انتقادشان از فهرست سياه دانشگاه آزاد براي سخنراني روز دانشجو را به بزرگان نظام عمل كرده‌ايد، گفت:

هنوز برنامه‌هاي سخنراني‌هايم در دانشگاه‌ها ادامه دارد و من همچنان در سفرم اما به محض پايان سفرهايم حتما به شكلي شايسته نقدهاي ايراد شده و گلايه‌هاي دانشجويان را به بزرگان نظام منتقل مي‌كنم چرا كه اين وظيفه من و امثال من است كه مانع رشد تندروي‌ها در كشور شوند. با وجود لغو سخنراني‌ها امسال برنامه‌هاي مفصلي در روز دانشجو برگزار شده است. جبارزاده، معاون سياسي وزارت كشور روز يكشنبه گفته بود تاكنون ۷۳۸ برنامه اجرا شده و ۲۶۲ برنامه نيز امروز، فردا و پس‌فردا برگزار مي‌شوند.

کد خبر 392225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha