همشهری آنلاین: بیت‌کوین و دیگر ارزهای مجازی و رمزنگاری شده به امیدی برای متحول‌سازی اقتصاد جهان تبدیل شده‌اند، اما به چه قیمتی؟ به قیمت مصرف ۲۴۰ کیلووات بر ساعت برق در ازای هر داد و ستد.

بیت‌کوین

براساس گزارش نيواطلس، ميزان مصرف برق شبكه بيت‌كوين بامصرف برق كل كشور بوسني برابري مي‌كند و اين يعني آغاز يك فاجعه زيست‌محيطي ديگر.

تب بيت‌كوين به تازگي و طي ماه‌هاي اخير درحدي داغ شده كه ديگر امكان ناديده‌گرفتن آن وجود ندارد. قيمت اين ارز مجازي از 30 دلار سال 2013 به 20 هزار دلار رسيده‌است، و اكنون روي 15100 دلار بوده و همچنان در نوسان است. ميليونرها و ميلياردر‌ها نسبت به اين ارز مجازي رويكرد‌هايي متفاوت دارند،‌يا آن را بزرگترين حباب اقتصادي در طول تاريخ بشر معرفي مي‌كنند و يا آن را مشابه طلا به شكل شيوه‌اي براي پس‌انداز ثروتشان مي‌بينند.

با اين‌همه يك مشكل بزرگ وجود دارد:هر يك از داد و ستد‌هاي بيت‌كويني به نيروي محاسباتي بسيار بالاييي نياز دارد. مركز عمليات معدن‌كاوي بيت‌كوين اكنون به يكي از بزرگترين مراكز ابررايانه‌اي جهان تبديل شده‌است. اين مراكز به حجم بالايي از نيروي پردازش نياز دارند و به صورت شبانه‌روزي در فعاليت هستند تا بتوانند ارزش و اعتبار بيت‌كوين را حفظ كنند. 

ميزان مصرف برق اين مراكز سهمگين است، هر داد و ستد به تنهايي 240 كيلووات بر ساعت برق مصرف مي‌كند، يعني ميزان برق مورد نياز براي دو و نيم بار شارژ كامل يك خودروي تسلا P100D كه مي‌تواند با هربار شارژ 1373 كيلومتر مسافت را بپيمايد، يا ميزان برق مورد نياز يك خانه مسكوني معمولي در آمريكا براي هشت شبانه‌روز.

اين ميزان برق در ازاي هر يك معامله مصرف مي‌شود، درحالي كه به صورت متوسط روزانه 350 هزار معامله بيت‌كويني صورت مي‌گيرد و اين به آن معني است كه بيت‌كوين درحال حاضر بيش از مصرف برق كل كشور بوسني برق مصرف مي‌كند و با افزايش محبوبيت آن، مصرف برق آن نيز افزايش پيدا خواهد كرد.

اين حجم كلان برق با كمك ذغال‌سنگ تامين مي‌شود و اين به آن معني است كه هر معامله بيت‌كويني 117 كيلوگرم دي‌اكسيد كربن وارد اتمسفر مي‌كند و كل شبكه بيت‌كوين سالانه عامل انتقال 16 هزار كيلوتن دي‌اكسيد كربن به اتمسفر است، و اين آمار درحال رشد است.

از سوي ديگر محبوبيت بيت‌كوين باعث شده تا ديگر ارزهاي مجازي نيز پا به عرصه بگذارند، با نو‌آوري‌ها و كارايي‌هاي متفاوت و جديد و به نظر مي‌رسد اين ارزهاي مجازي جديد در كنار بيت‌كوين به زودي معضل بزرگي به نام مصرف گزاف انرژي را ايجاد خواهند كرد. براي مثال اتروم، پول مجازي كه از زمان ايجادش تاكنون پيشرفت خوبي داشته‌است، در ازاي هر معامله 47 كيلووات برساعت برق مصرف مي‌كند.

پول‌هاي مجازي آينده اقتصادي را وعده مي‌دهند كه در آن هيچ دولتي توانايي دست‌كاري ارزش سرمايه را نخواهد داشت، اما درصورتي كه چنين حجم مصرف انرژي ادامه پيدا كند، به زودي اين ارزها نيز به يكي از دشمنان بزرگ بشر تبديل خواهند شد.

کد خبر 392138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha