یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

سیاوش فلاح‌پور: حادثه حمله به مسجد روضه در شمال صحرای سینا، شدیدترین حمله تروریستی و پیروزی گروه‌های افراطی علیه نیروهای امنیتی مصر طی ۴ سال گذشته به‌شمار می‌رود؛ کشوری که روزبه‌روز نبرد سخت‌تری را در مرزهای شرقی (صحرای سینا)، غربی (لیبی) و جنوبی (سودان) خود علیه تروریسم تجربه می‌کند.

پوتین

اگرچه همچنان منابع رسمي مصر گزارش از برآورد خود نسبت به علل و روش‌هاي حمله در صحراي سينا منتشر نكرده‌اند اما گمانه‌زني‌هاي موجود در سطح رسانه‌هاي معتبر اين كشور نشان مي‌دهد دستگاه امنيتي مصر براي مقابله با موج جديدي از تروريست‌هاي غيرمصري، به‌ويژه بعد از شكست گروه‌هاي افراطي در عراق و سوريه آماده مي‌شود. تمركز ويژه روي لهجه غيرمصري عناصر حمله‌كننده به مسجد روضه در رسانه‌هاي مصري بهترين نشانه براي اين تحليل است.

اما در سوي ديگر اين صحنه، مواضع تركيه بعد از حادثه تروريستي در صحراي سينا بسيار قابل توجه بوده است. مواضعي كه صرفا به تسليت رسمي به مردم مصر و يا پايين كشيدن پرچم‌ها به نشانه همدردي محدود نبود.رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه در جريان سخنراني در پارلمان اين كشور، بدون اشاره مستقيم به حوادث صحراي سينا در اظهارنظري قابل‌تأمل گفت: هميشه براي تروريست‌ها طرح و وظايف جديد تعريف مي‌كنند تا منطقه ما را به آشوب بكشند، اخيرا آنان را از رقه راهي صحراي سينا كرده و مأموريت‌هايي داده‌اند كه در آينده مشخص خواهد شد.

اشاره اردوغان به توافقي است كه در‌ماه اكتبر ميان ائتلاف آمريكا، نيروهاي دمكراتيك سوريه (كردها) و داعش به امضا رسيد؛ توافقي كه براساس آن سران و نيروهاي خارجي (غير سوري) داعش اجازه ترك رقه و بازگشت به كشورهاي خود را يافتند. اين در حالي است كه به گفته منابع غيررسمي، نيروهاي امنيتي تركيه، در اجراي اين توافق تا حدودي اخلال وارد كرده و برخي از عناصر فراري داعش، ازجمله ابومصعب حذيقه، رئيس دستگاه اطلاعاتي اين گروه در رقه را هنگام عبور از مرز دستگير كرده‌اند؛ امري كه گمانه‌زني‌ها درباره اشراف اطلاعاتي تركيه نسبت به حوادثي نظير صحراي سينا و آينده اقدامات تروريست‌ها در شمال آفريقا را تقويت مي‌كند.

ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه امروز براي سفري كوتاه راهي پايتخت تركيه شده و بعد از رايزني با اردوغان، اين كشور را به مقصد قاهره به‌منظور رايزني‌هاي دوجانبه با عبدالفتاح سيسي ترك خواهد كرد. اگرچه منابع رسمي برنامه اين سفر را بررسي آخرين تحولات مربوط به پرونده قدس اعلام كرده‌اند، اما به‌نظر مي‌رسد روسيه خواهان نقش جدي‌تري در روند مبارزه با ترورسيم در شمال آفريقا باشد؛ مشابه نقشي كه در بحران سوريه از اين كشور ديده شد.

اين در حالي است كمتر از 2هفته قبل، در جريان سفر وزير دفاع روسيه به مصر توافقي ميان 2كشور در راستاي استفاده جنگنده‌هاي روسي از حريم و پايگاه‌هاي هوايي مصري صورت گرفت. در پي شكست بزرگ گروه‌هاي تروريستي در عراق و سوريه، نگراني‌ها از مهاجرت گسترده تروريست‌ها به مناطق و كشورهاي ديگر افزايش يافته است؛ كشورهايي كه فاقد قدرت مركزي هستند و سال‌ها دستخوش آشوب بوده‌اند.

از اين منظر مناطقي همچون صحراي سينا و يا ليبي مناسب‌ترين گزينه‌ها براي تروريست‌هاي فراري از عراق و سوريه به‌شمار مي‌روند و اين به معني نياز مصر به پشتيباني امنيتي و اطلاعاتي براي مقابله با موج جديد گروه‌هاي تروريستي است؛ پشتيباني‌اي كه شايد گام اول آن با انتقال اطلاعات لازم از آنكارا به قاهره توسط پوتين برداشته شود.

کد خبر 392100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha