همشهری آنلاین: معاون درمان وزیر بهداشت از طراحی شبکه خدمات درمانی در کشور خبر داد و گفت: این شبکه که شامل سه لایه از بیمارستان‌هاست در حال حاضر در فاز مطالعاتی قرار دارد.

بیمارستان

به گزارش ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی در چهارمین کنگره تخصصی و اولین کنگره بین‌المللی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات از انجام اقدامات مطالعاتی در راستای طراحی شبکه درمان در کشور خبر داد و گفت: ایجاد شبکه درمان در کشور به عنوان یکی از نیازهای اساسی در حوزه سلامت مطرح است. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران طراحی شبکه بهداشت در کشور بود که شامل خانه بهداشت، مرکز بهداشتی، درمانی روستا و شهر می‌شد و ساختاری برای ارائه خدمات در قالب سطح‌بندی شده بود که به نوعی نظام ارجاع را هم در خودش ایجاد کرده است.

وی افزود: بر این اساس در حوزه درمان هم باید یک نظام شبکه‌ای ایجاد کنیم و این موضوع در قانون برنامه پنجم نیز مطرح شده است.

جان بابایی با بیان اینکه در شرایط فعلی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد بودجه سلامت کشور در بیمارستان‌ها هزینه می‌شود، ادامه داد: حتی حوزه‌های آموزشی و پژوهشی در بیمارستان‌ها هم منابع‌شان از محل درآمد بیمارستان‌ها تامین می‌شود.

جان بابایی همچنین گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۸ هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که تعداد ۸۷ هزار تخت اعم از تخت‌های درمانی و آموزشی در بیمارستان‌های دولتی، ۱۶ هزار تخت در بیمارستان‌های خصوصی و ۱۰ هزار تخت در مراکز تامین اجتماعی قرار دارد. حال طبق برآوردهای ما در حال حاضر در کشور ۸۰ بیمارستان زیر ۳۲ تخته و ۲۴ بیمارستان زیر ۱۰۰ تختخوابی داریم که بعضا هم بالانس درآمد - هزینه آنها منفی است و گاهی منجر به نارضایتی مردم هم می‌شود.

وی با بیان اینکه ایده‌آل‌ترین نوع اداره بیمارستان در کشور ما در بیمارستان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تختخوابی وجود داشته است، افزود: بحث اصلی ما این است که اگر بخواهیم در بیمارستان‌هایمان خوب خدمت رسانی کنیم باید تکلیف درمان را مانند حوزه بهداشت مشخص کنیم و به سه سوال پاسخ دهیم و آن سه سوال این است که در هر بیمارستانی چه افرادی کار کنند؟ چه خدماتی ارائه شود؟ و چه امکاناتی وجود داشته باشد؟ بنابراین باید یک نظام شبکه ارائه خدمات درمانی داشته باشیم که در این نظام شبکه‌ای خدمات درمان در سه لایه طراحی می‌شود. لایه اول مختص بیمارستان‌های محلی در شهرهای زیر ۳۰ هزار نفر است و لایه دوم شامل بیمارستان‌های ۱۰۰ تختخوابی با رشته‌های تخصصی پایه در شهرستان‌های بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار نفر خواهد بود. همچنین لایه سوم شامل بیمارستان‌های بالای ۱۰۰ تخت و با خدمات فوق تخصصی است. بنابراین اگر قرار است این نظام شکل بگیرد باید خدمات پایه را بازنگری کرده، داروهای ضروری مورد نیاز کشور را استخراج کنیم و حتما برای خدمات پر هزینه پروتکل تدوین کنیم.

وی ادامه داد: در مرحله بعد باید بحث اصلاح ساختارها و فرآیندهای بیمارستانی را پیش بریم؛ چرا که ساختار و فرآیندهای بیمارستانی بیشترین هزینه را برای بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند و مهم‌ترین علت طراز منفی در بیمارستان‌هاست. بنابراین در این طرح، ساختار و تشکیلات بیمارستان‌های ما باید بازنگری شوند و مشخص کنیم که مثلا برای بیمارستان ۳۲ تختخوابی چه ساختاری باید وجود داشته باشد. حال برای ایجاد این نظام شبکه‌ای یا باید به سمت تشکیل بیمارستان‌های هیات امنایی رویم یا واگذاری تخت به صورت پیمانی را در دستور کار قرار دهیم.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در این نظام، سطح‌بندی خدمات درمانی لایه دوم باید لایه اول را بر اساس ارجاع و جابجایی بیمار پوشش دهد و لایه دوم هم برای موارد ارجاع از لایه سوم کمک بگیرد و امکانات و نیروها را در اطراف لایه‌ها توزیع کنیم، گفت: در طراحی پیشنهادی این شبکه که در حال حاضر در فاز مطالعاتی قرار دارد، پیش بینی شده که مراکز اورژانس باید مهم‌ترین رشد را برای انتقال و جابجایی درست و سریع بیمار در میان لایه‌ها داشته باشند. در این سیستم بیمار می‌تواند هم از طریق شبکه بهداشتی و هم به صورت مستقیم به بیمارستان‌های لایه اول مراجعه کند. همچنین خدمات سطح یک باید در لایه اول تعریف و ارائه شود و بر اساس این الگو باید بتوانیم شبکه نظام خدمات درمانی را ایجاد کنیم.

کد خبر 392074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha